نحوه اخذ رتبه ۵ راه

اخذ رتبه ۵ راه
اخذ رتبه ۵ راه

 

اخذ رتبه ۵ راه

 

در اخذ رتبه ۵ راه شرکت‌های پیمانکار از جمله شرکت‌هایی هستند که اخذ رتبه جهت توسعه عملکردها و پذیرش پروژه‌های تخصصی برایشان الزامی است. رتبه بندی شرکت‌های پیمانکار از سطح یک تا سطح پنج مبتنی بر رزومه و سوابق کاری ارزیابی می‌شود. بدین ترتیب که سطح یک به عنوان بالاترین رتبه و سطح پنج به عنوان پایین‌ترین اخذ رتبه پیمانکار و افراد امتیاز آور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شرکت‌های پیمانکار در رشته‌های گوناگونی می‌توانند موفق به اخذ گواهی رتبه شوند که یکی از این رشته‌ها و مجموعه‌ها راه و ترابری است.

بدین ترتیب پس از ثبت شرکت بایستی اقدامات لازم در خصوص اخذ رتبه اعمال شود که شرکت بتواند به واسطه رتبه با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی همکاری‌های بنیادینی داشته باشد. از سوی دیگر دریافت رتبه سبب می‌شود که یک دورنمای کلی از وضعیت و شرایط شرکت به دست آید. به عبارتی با اخذ رتبه به راحتی می‌توان پی به منابع مالی، امکانات و تجهیزات، تعداد نیروی متخصص، تجارب و سوابق شرکت برد.

بدین ترتیب کارفرمایان و سرمایه گذاران پیش از آنکه پروژه‌های تخصصی خود را به شرکت‌ها واگذاری نمایند، توجه به رتبه بندی شرکت را جزء اولویت‌های سنجش خود قرار می‌دهند. شرکت در مناقصات مالی، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نیز از دیگر فواید اخذ گواهی رتبه می‌باشد. در ادامه به شرح مختصری در ارتباط با چگونگی اخذ رتبه، شرایط عمومی، ویژگی‌ها، مدارک مورد نیاز و سایر موارد ضروری می‌پردازیم.

 

فعالیت‌های مرتبط با پیمانکاران در حوزه راه و ترابری شامل موارد زیر است؛

  • احداث راه‌ها
  • احداث راه‌های ریلی
  • احداث باندهای فرودگاهی
  • احداث پل‌ها و تونل‌ها
  • احداث سیستم انتقال هوایی پایه‌دار
  • احداث بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و جاده‌ها
  • مدیریت سیستم‌های حمل و نقل
  • انجام امور مرتبط با عملیات آسفالتی و راهداری
  • امور نقشه برداری
  • امور مرتبط با معدن، ترافیک، مکانیک

 

پارامترهای موثر جهت اخذ رتبه ۵ راه

  • امکانات پشتیبانی، تجهیزات فنی- مهندسی، تسهیلات مورد نیاز
  • منابع مالی در خصوص پذیرش پروژه‌ها
  • تعداد نیروی متخصص،دانش فنی و تخصصی نسبت به انجام امور اجرایی پروژه‌ها
  • تجارب کاری
  • سوابق حرفه‌ای
  • ساختار مدیریتی شرکت
  • رعایت قوانین مندرج و آیین نامه‌های مرتبط با اخذ گواهی رتبه
  • ارسال مدارک مورد نیاز تکمیلی برای دریافت رتبه

 

چگونگی اخذ رتبه ۵ راه

 

شرکت‌ها پس از تعیین موضوع فعالیت خود و پس از آن که از سوی اداره ثبت شرکت‌ها مورد تایید واقع شدند، می توانند در خصوص دریافت گواهی رتبه اقدام کنند. بدین ترتیب با ثبت در سامانه ساجات و ارسال مدارک درخواستی می‌توان مراحل قانونی و تشریفات اداری آن را طی نمود. پس از دریافت تاییدات اولیه و بررسی پرونده از سوی کارشناسان ذیربط، مابقی مراحل به صورت مراجعه حضوری در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که تا حد امکان پرونده تان را به صورت تکمیلی ارائه دهید تا با نقص مدارک مواجه نشوید. در طی مدت زمان دو ماه کاری، گواهی رتبه برای افراد واجد شرایط و افراد امتیاز اور از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صادر می‌شود. اعتبار گواهی رتبه نیز چهار سال می‌باشد که پس از گذشت مدت زمان مذکور می‌توان تا دو مرحله برای تمدید مجدد رتبه اقدام نمود. قابل ذکر است که با توجه به توسعه عملکرد شرکت در خصوص پروژه‌های اجرایی، بالابردن سطح مالی و توانایی، شرکت می‌تواند برای اخذ رتبه بالاتر نیز اقدام نماید.

 

مدارک ضروری جهت اخذ رتبه ۵ راه

 

ارائه اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه، ارائه تجارب و سوابق کاری، ارائه پروژه‌های تکمیلی که به تایید کارفرمایان رسیده باشد، ارائه رزومه تحصیلی مرتبط، ارائه تراز مالی شرکت، ارائه مجموع هفت سال بیمه نامه، ارائه اگهی مبتنی بر آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی یا یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار، ارائه صورتجلسه عمومی شرکت و سایر اسناد و مدارک برای دریافت رتبه بندی شرکت‌ها الزامی است. قابل ذکر است که دو سوم اعضای هیات مدیره شرکت بایستی دارنده رزومه تحصیلی مرتبط با حیطه فعالیت شرکت باشند. بدین ترتیب افراد امتیاز آور می‌توانند موفق به کسب رتبه شوند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ راه
مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ راه

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ راه

 

  • ارائه تعهد نامه سازمان
  • ارائه گواهی رتبه بندی شرکت در صورت دارا بودن رتبه قبلی
  • ارائه اصل مدارکی نظیر اساسنامه، تقاضانامه و شرکت نامه
  • ارائه یک نسخه کپی از مدارک شناسایی تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • ارائه کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • ارائه اصل و کپی مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه پروژه‌های انجام شده به همراه تاییدیه آن از سوی کارفرمایان
  • ارائه گواهی تامین اجتماعی
  • ارائه سند مالکیت شرکت و یا اجاره نامه
  • ارائه آگهی مبنی بر آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و یا روزنامه کثیرالانتشار
  • ارائه فهرست سهامداران، مدیران و افراد امتیازآور به همراه مشخصات آنان
  • ارائه ترازنامه مالیاتی شرکت

 

فواید اخذ رتبه ۵ راه برای شرکت‌های پیمانکار

  • جلب اعتماد کارفرمایان و سرمایه گذاران برای اجرای پروژه‌های تخصصی
  • همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خارجی
  • امکان شرکت در مناقصات مالی و دولتی
  • کسب دورنمای کلی از وضعیت و شرایط شرکت
  • ارتقاء عملکردهای شرکت در اجرای پروژه‌ها و کسب رتبه‌های بالاتر
  • عرضه خدمات و تسهیلات مربوطه در فضای رقابتی با توجه به قوانین مندرج در آیین نامه‌های ثبت شرکت

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان