راهنمای اخذ رتبه ۵ ساختمان

اخذ رتبه ۵ ساختمان
اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

از ابتدا اخذ رتبه ۵ ساختمان در شرکت‌های پیمانکاری پس از ثبت شرکت بایستی جهت تعیین رتبه بندی ثبت نام نمایند. رتبه بندی نشان‌دهنده وضعیت و شرایط شرکت با توجه به بهره مندی از نیروی فنی و مهندسی، امکانات پشتیبانی، منابع مالی، تجارب حرفه ای و سوابق کاری از سوی کارشناسان ذیربط مورد بررسی قرار می‌گیرد. آنچه که بیش از همه در تعیین رتبه بندی از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار است، رزومه تحصیلی مرتبط و سوابق کاری است.

بدین ترتیب بایستی پروژه‌های تکمیلی که به تایید کارفرمایان رسیده باشد در میان سایر مدارک مورد نیاز، ضمیمه پرونده متقاضی قرار گیرد. رتبه پیمانکاری از سطح پنج تا سطح یک به طوریکه پایه پنج پایین‌ترین سطح و پایه یک بالاترین سطح رتبه بندی پیمانکاری است، ارزیابی می‌شود. اگر چنانچه در صدد دریافت رتبه ۵ در حیطه امور ابنیه و ساختمانی هستید، بایستی واجد شرایط باشید که در این بخش به شرح مختصری درباره شرایط عمومی، چگونگی دریافت رتبه بندی و سایر موارد مرتبط با آن می‌پردازیم؛

 

پیمانکار ساختمان کیست؟

به اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در زمینه مرتبط با ساختمان و یا ابنیه فعالیت دارند و از دانش فنی و مهندسی برخوردار هستند، پیمانکار ساختمان گفته می شود. فعالیت‌های اینچنینی شامل ساخت انواع ساختمان و بنا اعم از فلزی، آجری، سنگی، سیمانی، ایجاد پیاده روها، معابر عمومی می‌شود. بدین ترتیب اگر چنانچه اشخاص حقیقی و یا حقوقی در اینگونه زمینه ها فعال هستند، می‌توانند موفق به دریافت رتبه پیمانکاری در خصوص ساختمان و ابنیه شوند.

بدین ترتیب پیمانکارانی که دارنده رتبه هستند، به راحتی می‌توانند در مناقصه‌ها و اجرای پروژه‌های بزرگ دولتی و یا خصوصی شرکت نمایند و با ارگان های مختلف در این زمینه همکاری داشته باشند. قابل ذکر است که پیمانکاران با توجه به دانش تخصصی فنی و مهندسی، امکانات و قراردادهای منعقد شده شان می توانند موفق به کسب رتبه پیمانکاری در امور ساختمان شوند.

 

شرایط عمومی جهت اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

از جمله شرایط عمومی رتبه بندی شرکت ‌های پیمانکار آن است که شرکت بایستی به ثبت (ثبت شرکت) رسیده باشد. علاوه بر آن شرکت بایستی فاقد سوء پیشینه کیفری باشد. همچنین اعضای هیات مدیره شرکت در هیچ سمت دولتی نبایستی مشغول به کار باشند. دو سوم از اعضای هیات مدیره می‌بایست دارنده حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشند و در نهایت آنکه ارائه گواهی حداقل ۷ سال بیمه از دیگر شرایط عمومی حائز اهمیت است.

قابل ذکر است که در خصوص مدرک تحصیلی، حداقل دو نفر از اعضای شرکت بایستی دارنده مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه فعالیت باشند. بدین ترتیب با توجه به دارا بودن شرایط عمومی فوق، پیمانکاران و افراد واجد شرایط می‌توانند موفق به اخذ رتبه پیمانکار شوند.

 

چگونگی اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

افراد امتیازآور و واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه ساجات و ضمیمه نمودن مدارک مورد نیاز به پرونده، در خصوص دریافت رتبه اقدامات لازم را انجام دهند. قابل ذکر است که پرونده در طی مراحل قانونی و در یک بازده زمانی دو ماهه از سوی کارشناسان ذیربط بررسی شده و پس از دریافت تاییدات اولیه، بایستی با مراجعه حضوری به سازمان فنی و عمرانی مابقی مراحل قانونی را طی نمود. در نهایت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گواهی رتبه صادر می شود.

 

چگونگی تمدید رتبه ۵ پیمانکار

 

اعتبار گواهی رتبه چهار سال می‌باشد که پس از مدت مقرر بایستی برای تمدید آن مجدد مدارک مورد نیاز را ارسال و برای دریافت رتبه اقدام نمود. بدین ترتیب اگر چنانچه نوع موضوع فعالیت شرکت تغییری نکرده باشد و علاوه بر آن هیچ تغییری در تعداد افراد امتیاز اور صورت نپذیرفته باشد، تمدید رتبه امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن اگر چنانچه در این بازده زمانی شرکت موفق به ارتقاء و توسعه سطح عملکردهای خود از نظر افزایش منابع مالی  و منابع فنی شده باشد، می‌تواند برای دریافت رتبه بالاتر نیز اقدام نماید.

بدین ترتیب با توجه به شرایط مورد نظر تا دو مرتبه تمدید رتبه امکان پذیر خواهد بود. قابل ذکر است که پس از دو مرتبه تمدید رتبه، متقاضی بایستی مجدد و از ابتدا مراحل ثبت نام برای اخذ رتبه پیمانکار را طی نماید. برای تمدید و ثبت نام مجدد در سامانه به تکمیل مدارک درخواستی در پرونده توجه داشته باشید تا با نقص مدارک مواجه نباشید.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه ۵ ساختمان
مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  • فهرست کامل اعضای هیئت مدیره همراه با مشخصات و مدارک شناسایی آنها
  • ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه
  • ارائه اسناد و مدارک شرکت مانند اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه
  • ارائه سربرگ شرکت در سه نسخه
  • ارائه آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • ارائه آخرین صورتجلسه شرکت
  • ارائه هرگونه سوابق و تجارب کاری مرتبط
  • ارائه مدارک تحصیلی مرتبط در زیرمجموعه گروه‌های رشته ساختمان و ابنیه
  • ارائه سوابق بیمه افراد امتیاز آور و مدیران شرکت که بایستی در مجموع هفت سال باشد
  • ارائه هرگونه مدارک و شواهد مرتبط با گذراندن دوره‌های کاری در حیطه امور ساختمان و ابنیه
  • ارائه سوابق کاری و پروژه‌های تکمیلی که به تایید کارفرمایان رسیده باشد

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان