اخذ رتبه ۵ نیرو

اخذ رتبه ۵ نیرو
اخذ رتبه ۵ نیرو

 

راهنمای اخذ رتبه ۵ نیرو

 

اخذ رتبه ۵ نیرو در رتبه بندی همان میزان تعیین صلاحیت شرکت است که از نظر توان فنی، مهندسی، مالی، تجهیزات و امکانات و بهره‌مندی از نیروی متخصص سنجیده و ارزشگذاری می‌شود. در همین خصوص پیمانکاران برای عقد قرارداد و پذیرش پروژه‌های بزرگ بایستی حداقل دارنده رتبه پنج بوده باشند. رتبه بندی پیمانکاران از سطح پنج تا سطح یک ارزیابی می‌شود که رتبه پنج پایین‌ترین سطح و رتبه یک بالاترین سطح میزان توانایی فنی و مهندسی فرد به حساب می‌آید.

رتبه بندی ‌ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با توجه به ارسال مدارک مورد نیاز و ضمیمه نمودن آنها به سامانه ساجات و اداره ثبت شرکت‌ها صادر می‌شود. شرکت‌هایی که در حیطه امور نیرو فعالیت دارند به دو دسته شرکت‌های مشاور و شرکت‌های پیمانکار تقسیم می‌شود که در پی آن رتبه بندی با توجه به ملاک‌هایی که در قانون تجارت ثبت شرکت‌ ها آمده است، از سوی کارشناسان ذیربط مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

رتبه بندی شرکت‌های مشاور و شرکت‌های پیمانکار

همانطور که از قبل به آن اشاره شد، شرکت‌های پیمانکار در رشته نیرو دارای رتبه بندی بین یک تا پنج هستند اما رتبه بندی شرکت های مشاور بین یک تا ۳ ارزیابی می‌شود. پیمانکارانی که در یکی از زیرمجموعه‌های رشته نیرو نظیر فعالیت‌های مرتبط با نیروگاه، شبکه های برق و یا امور مرتبط با تاسیسات مشغول به کار هستند، می‌توانند برای دریافت رتبه ۵ نیرو در سامانه ساجات ثبت نام کنند.

بدین ترتیب با توجه به در نظر گرفتن سوابق کاری، تجارب حرفه‌ای، رزومه تحصیلی و سایر مدارک مورد نیاز، رتبه ۵ پیمانکار در رشته نیرو از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صادر می‌شود.

 

چرا شرکت‌های پیمانکار مستلزم اخذ رتبه ۵ نیرو هستند؟

عضویت در مناقصات مالی و دولتی، همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، همکاری با شرکت‌های بین‌المللی، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، دریافت دورنمای کلی از شرایط و وضعیت شرکت با توجه به نیروی متخصص به کار گرفته شده، ارتقاء و توسعه عملکردهای فنی و مهندسی تنها بخشی از فواید اخذ رتبه ۵ نیرو برای پیمانکاران و نیروی انسانی متخصص در این زمینه می‌باشد. علاوه بر آن جذب کارفرمایان و سرمایه گذاران برای پذیرش پروژه‌های تخصصی از دیگر مزایای اخذ رتبه می‌باشد.

به عبارتی رتبه بندی میزان توانایی‌های فنی و مهارت‌های نیروی انسانی متخصص یک شرکت را نشان می‌دهد تا بدین وسیله جایگاه خود را در میان رقیبان هم صنف خود پیدا کند.

 

شرایط اخذ رتبه ۵ نیرو

 

انچه که قبل از اخذ رتبه از اهمیت بالایی برخوردار است، ثبت شرکت است. بدین معنا که روال قانونی ثبت بایستی در اداره ثبت شرکت‌ها صورت پذیرد و سپس اقدام به دریافت رتبه نمود. علاوه بر آن حداقل بایستی دو سوم از مدیران شرکت دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا باشند.

لازم به ذکر است که مجموع سابقه‌های بیمه مدیران شرکت بایستی ۶ سال باشد. یعنی ۶ سال سابقه بیمه بین افراد تقسیم شده باشد و یا یک نفر از اعضاء شرکت دارای ۷ سال سابقه بیمه در رشته‌های مرتبط با نیرو باشد. بدین ترتیب پس از ضمیمه نمودن مدارک مورد نیاز، روال قانونی و تشریفات اداری برای صدور رتبه اعمال می‌شود.

 

سایر شرایط اخذ رتبه ۵ نیرو عبارتند از؛

  • شرکت بایستی دارنده کد اقتصادی و کد کارگاهی باشد
  • ثبت نام در سامانه ساجات و ارسال مدارک
  • کسب امتیازات لازم از جمله توان فنی، توان مالی، سوابق کاری، تجربه، رزومه تحصیلی مرتبط و مانند اینها از سوی پیمانکار
  • ارائه سوابق کاری مرتبط در حیطه امور مهندسی مکانیک، برق و تاسیسات، مهندسی دریا، مهندسی برق، ارتباطات، مخابرات، ابزار دقیق، انرژی، مدیریت پروژه و مانند اینها

 

رشته‌های مرتبط با نیرو

 

  1. تولید نیرو
  2. انتقال و توزیع نیرو

از جمله زیرمجموعه‌های رشته نیرو می توان به مواردی مانند؛ اخذ رتبه در رشته‌های انرژی، مهندسی مکانیک، مخابرات، ارتباطات، مدیریت پروژه، مهندسی سازه‌های دریایی، کشتی سازی، الکترومکانیک، مهندسی برق و نظایر اینها اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کرده و مشاوره‌های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

 

مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ نیرو
مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ نیرو

 

مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ نیرو

 

  • ارائه اسناد و مدارک شرکت از جمله اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه، آخرین صورتجلسه شرکت و انتشار آگهی مبنی بر آخرین تغییرات صورت گرفته در روزنامه رسمی و یا روزنامه کثیرالانتشار
  • ارائه مدارک شناسایی و هویتی تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • ارائه اخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • ارائه گزارش های حسابرسی
  • ارائه مستندات مالی شرکت
  • ارائه مجموع سابقه بیمه اعضای هیئت مدیره
  • ارائه فهرست اعضای هیئت مدیره شرکت به همراه یک قطعه عکس ۳ در ۴

قابل ذکر است که انجام پروژه‌های دولتی تنها بایستی از سوی شرکت‌هایی که دارنده رتبه هستند صورت پذیرد. بدین ترتیب اگر چنانچه در صدد عقد قرارداد با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی هستید، اخذ رتبه در امور مرتبط با حوزه نیرو و انرژی از جمله اقدامات ضروری است که پیمانکاران بایستی با اثبات توانایی‌های فنی و مهندسی خود موفق به اخذ رتبه شوند. گفتنی است که پس از اتمام اعتبار گواهی، می‌توان مجدد برای تمدید آن نیز اقدام کرده و با توجه به ارائه رزومه‌های تخصصی تر موفق به دریافت رتبه بالاتر در زمینه نیرو و انرژی شد.

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان