نحوه اخذ رتبه EPC

 

رتبه بندی شرکت های EPC
رتبه بندی شرکت های EPC

 

اخذ رتبه epc

 

رتبه بندی شرکت های EPC

رتبه بندی epc شرکت ها از جمله پارامترهای اصلی برای سنجش میزان تخصص، تجهیزات، توانایی فنی- مهندسی، منابع مالی و موارد این‌چنینی است. معاونت نظارت راهبردی، ارگانی است که اقدامات ضروری را با توجه به استانداردهای موجود در قانون تجارت، برای تعیین رتبه بندی شرکت ‌ها به عمل می‌آورد.

رتبه بندی برای شرکت‌های صنعتی و غیر صنعتی نیز از جمله رتبه‌هایی است که معیار و ملاک سنجش توانایی‌های شرکت‌های پیمانکار است. امروزه با توجه به رشد و گسترش فناوری، شرکت‌های بزرگ صنعتی و غیر صنعتی برای پذیرش پروژه‌های تخصصی و جلب رضایت کارفرمایان و سرمایه گذاران به دریافت این رتبه بندی اقدام نموده تا از این طریق بتوانند فعالیت‌های کاری و اجرایی خود را توسعه ببخشند.

از سوی دیگر بهره مندی از تسهیلات مالی و انجام پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن را می توان از جمله مزیت‌های این رتبه بندی دانست. در ادامه به شرح مختصری درباره چگونگی اخذ رتبه بندی، ویژگی‌ها، فواید رتبه بندی صنعتی و غیر صنعتی و سایر نکات مرتبط با آن می‌پردازیم؛

 

انواع رتبه epc صنعتی و غیر صنعتی

 

هر شرکتی بر اساس آیین نامه اجرای کار، می‌تواند با توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود برای اخذ این رتبه اقدامات لازم را انجام دهد تا بتواند از این طریق فعالیت‌های کاری و اقتصادی خود را گسترش دهد و از آنجایی که وظیفه اصلی پیمانکاران، راه اندازی و ساختمان و انجام وظیفه در حیطه‌های کاری فنی و مهندسی است، اخذ رتبه پیمانکاری صنعتی و غیر صنعتی برای بر عهده داشتن پروژه‌های تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

این نوع رتبه بندی میان کارفرمایان و پیمانکاران اعمال می‌شود که در پی آن قوانین و ضوابط خاصی نیز میان این دو مشخص شده و با توجه به قوانین مندرج میان آن دو مراحل انجام پروژه‌های تخصصی به اجرا در می‌آیند

با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن روش‌ها، شیوه طرح و ساخت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که به نوعی خود را از شاخه معماری جدا کرد. بهره‌مندی از شیوه طرح و ساخت مستلزم آگاهی نسبت به شرایط و سنجش سود و زیان پایانی دولت می‌باشد. با استفاده از این روش، بسیاری از مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکار محول می‌شود.

 

اخذ رتبه EPC
اخذ رتبه EPC

 

نکات قابل توجه در خصوص اخذ رتبه epc

  • بایستی نسبت به میزان منابع مالی و بودجه‌ای که قرار بر آن است که صرف اجرایی نمودن پروژه شود، اطمینان حاصل کرد
  • فرایند دقیق پروژه بایستی به صورت دقیق و جزء به جزء در قرارداد ذکر شود
  • از آنجایی که بسیاری از مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکار خواهد بود، بایستی در انتخاب پیمانکار دقت کافی را لحاظ نمود
  • به دلیل تنوع در پروژه‌های اختصاصی، نمی‌توان ضوابط و قوانین یکسانی را برای تمامی پروژه‌های در نظر داشت. در نتیجه می‌توان برای هر پروژه قوانین جدیدی را اضافه نمود.

 

EPC فواید رتبه

 

  1. بهره‌ مندی از تسهیلات ریالی و ارزی
  2. اثبات توانمندی‌های شرکت برای پروژه‌های اجرایی
  3. جلب اعتماد سرمایه گذاران و کارفرمایان
  4. بهبود و ارتقاء عملکردهای اجرایی شرکت‌ها
  5. کسب دورنمای کلی از شرایط و وضعیت توانمندی‌های شرکت
  6. سرعت عمل در اجرایی نمودن پروژه‌ها با توجه به اختیار عمل پیمانکاران در فرایند پروژه

 

ویژگی های رتبه epc

از جمله ویژگی‌های این نوع رتبه بندی آن است که پیمانکار در خصوص بهره‌مندی از ابزار، تجهیزات و یا شیوه‌های نوین فناوری در خصوص اجرایی نمودن پروژه صاحب اختیار است و علاوه بر آن زمان بندی مختص به خود را دارا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این نوع رتبه بندی می توان به اجرایی نمودن پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن که در پی آن پرداختی‌ها و دستمزدها نیز در کوتاهترین زمان انجام می‌شود، اشاره کرد.

در این فرایند پیمانکاران بایستی در خصوص اجرایی نمودن پروژه‌ها و اتمام کار به پیمانکار اعتماد داشته باشند و اختیارات لازم را در دسترس او قرار دهند و اگر چنانچه پیمانکار پیشنهادی را مطرح کرد به موقع نظر خود را اعلام نمایند و به بحث‌های حاشیه‌ای ورود پیدا نکنند.

قابل ذکر است که اگر چنانچه پیمانکار از ابزار و تجهیزات بی کیفیت استفاده می‌کند، کارفرما می‌تواند از پرداخت آخرین دستمزد به او منصرف شود و پروژه‌های بعدی خود را نیز به او نسپارد. این نوع رتبه بندی شامل انواع گوناگونی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم؛

 

انواع شرکت های رتبه epc

 

  • رتبه ساختمان
  • رتبه آب
  • رتبه کشاورزی
  • رتبه راه و ترابری
  • رتبه آثار فرهنگی و تاریخی

رشته‌های فوق، رشته‌هایی هستند که در زیرمجموعه طرح و ساخت غیر صنعتی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند که هر یک از آنها تخصص‌های منحصر به خود را شامل می‌شود. گفتنی است که با توجه به اجرایی شدن پروژه‌ها و طرح‌های گوناگون، جهت سرعت بخشی به فرایند کاری و همچنین استفاده از تسهیلات مالی، شرکت‌های پیمانکار بیش از پیش به رتبه‌ای پی سی نیاز پیدا می‌کنند و بدین ترتیب پس از تاسیس و ثبت شرکت خود بایستی برای اخذ آن اقدام نمایند

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان