ثبت شرکت بیمه‌ای ، شرایط و مدارک لازم ثبت شرکت امور بیمه‌ای

ثبت شرکت امور بیمه‌ای
ثبت شرکت امور بیمه‌ای

 

ثبت شرکت امور بیمه‌ای

 

ثبت شرکت امور بیمه‌ای مستلزم دریافت مجوز از سوی سازمان بیمه مرکزی کشور است. مبتنی بر ماده ۸ قانون درج شده در اداره ثبت شرکت ‌ها، شرکت‌های بیمه اعم از ایرانی و خارجی پیرو برنامه‌های منسجمی هستند که توسط وزارت دادگستری تعیین می‌شود. بدین ترتیب پذیرش ثبت شرکت‌های بیمه، مطابق با رعایت قوانینی خواهد بود که در وزارتخانه‌های مربوطه صورت می‌پذیرد. گفتنی است که صدور پروانه تاسیس برای شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی ایران اعمال می‌شود.

علاوه بر آن هر گونه تغییر در اساسنامه شرکت، مقدار سرمایه، سهام و سایر تغییرات نیز در بیمه مرکزی ایران صورت می‌پذیرد. در ادامه به شرح مختصری درباره بیمه، شرایط ثبت شرکت امور بیمه‌ای، شرایط عمومی و شرایط اختصاصی شخص درخواست کننده، نکات قابل توجه در خصوص ثبت شرکت بیمه و سایر جزئیات مرتبط با آن می‌پردازیم؛

 

بیمه چیست؟

بیمه تعهدی است که میان یک شخص متعهد بیمه‌گر و یک شخص بیمه گذار در قبال پرداخت وجهی معین از طرف شخص بیمه گذار در ازای جبران نمودن هرگونه خسارت، بروز حادثه و موارد این چنینی از سوی شخص متعهد بیمه‌گر، طی یک موافقت نامه کتبی به صورت قانونی درج و ثبت می‌شود. انواع بیمه‌هایی که به صورت مکرر برای ایمنی و محافظت عموم افراد اعمال می‌شود، شامل بیمه آتش‌سوزی، بیمه عمر، بیمه از کار افتادگی، بیمه حمل و نقل، بیمه سرقت، بیمه مسئولیت و بیمه‌هایی از این دست است که در قالب بیمه اشخاص، بیمه اشیاء و بیمه مسئولیت قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت از انواع جدید بیمه ها است که برای نمونه بیمه مسئولیت کاری در حوزه پزشکی و یا دارندگان وسایل نقلیه عمومی را که هر دو صنف با عموم مردم سروکار دارند را شامل می‌شود. گفتنی است بیمه مسئولیت شامل سایر صنف‌های مشابه دیگر نیز می‌شود.

 

شرایط ثبت شرکت امور بیمه‌ای

 

  • یک) ثبت شرکت بیمه ای در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت تعاونی
  • دو) تهیه و ارائه اساسنامه مبتنی بر نمونه ابلاغی  اداره بیمه مرکزی
  • سه) تعیین موضوع فعالیت نماینده حقوقی به طور کامل در حیطه نمایندگی بیمه باشد
  • چهار) اعضای هیئت مدیره بایستی حداقل از سه نفر تشکیل شده باشد
  • پنج) حداقل سرمایه اولیه پانصد میلیون ریال معادل پنجاه میلیون تومان
  • شش)تهیه گواهی بانکی که حاوی سرمایه نقدی است که حداقل پنجاه درصد از مل سرمایه را در بر می‌گیرد
  • هفت) تهیه و ارائه فهرست سهامداران، مدیران، بازرسان و تعیین مقدار سهام مشخص از سوی هر یک از آنها
  • هشت)ارائهگواهی عدم سوء پیشینه و یا جرایم کیفری مبتنی بر بند ث ماده ۵ آیین نامه ۷۵ ثبت شرکت‌ها
  • نه) علاوهبر مدیر عامل، یکی از اعضای هیئت مدیره نیز بایستی واجد شرایط درج شده در ماده ۵ آیین نامه ثبت شرکت‌ها باشند
  • ده) تهیه صورتجلسه مجمع عمومی هیات مدیره و موسسین
  • یازده) تهیه اظهارنامه مرتبط با ثبت نمایندگی حقوقی به همراه تاییدیه آن

 

شرایط ثبت شرکت امور بیمه‌ای
شرایط ثبت شرکت امور بیمه‌ای

 

سایر شرایط عمومی متقاضی واجد شرایط که با توجه به اخذ پروانه نمایندگی بیمه بایستی دارا باشد؛

متقاضیان جهت پیشبرد روال قانونی و ثبت شرکت بیمه بایستی واجد شرایط باشند و مدارک مورد نیاز را که به شرح زیر است، تهیه و به بیمه مرکزی ایران ارائه دهند. که این شرایط به شرح زیر است؛

  • یک) دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • دو) معتقد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی
  • سه) ارائه گواهی عدم اعتبار به دخانیات و یا مواد مخدر
  • چهار) ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • پنج) ارائه گواهی پایان خدمت و یا معافیت از سربازی
  • شش) دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی در سطح کارشناسی در زیرمجموعه رشته‌های امور بیمه و یا زیرمجموعه رشته‌های مدیریت مانند مدیریت امور مالی، اقتصاد، حسابداری، آمار و مواردی از این نظر
  • هفت) ارائه سوابق و تجارب در امور بیمه که بایستی حداقل دو سال فعالیت در امور مرتبط با بیمه را اثبات نماید

 

نکات قابل توجه در خصوص ثبت شرکت امور بیمه‌ای

 

  • نکته اول) حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت بیمه بایستی پانصد میلیون ریال باشد و علاوه بر آن پنجاه درصد از کل سرمایه بایستی به حساب شرکت واریز شود
  • نکته دوم) پس از ارائه مدارک مورد نیاز، اداره مرکز بیمه موظف است که در طول مدت سی روز با توجه به مدارک دریافت شده، بررسی‌های لازم را انجام داده و نظر خود را مبنی بر تایید و یا رد تقاضا اعلام نماید که در دو حالت بایستی به صورت کتبی اعمال شود
  • نکته سوم) در صورت عدم تایید مدارک، متقاضی می‌تواند در مدت سی روز پس از اعلام جواب نهایی، اعتراض خود را در مجمع بیمه مرکزی کشور اعلام نماید
  • نکته چهارم) صدور گواهی ثبت شرکت در منطقه و صدور پروانه فعالیت بر عهده  بیمه مرکزی ایران می‌باشد
  • نکته پنجم) صدور نمایندگی بیمه به اشخاص حقیقی و با در نظر گرفتن ضوابط و شرایطی که مورد تایید شورای
  • عالی بیمه است، صورت می‌پذیرد
  • نکته ششم) طبق قوانین اداره ثبت شرکت‌ ها، تقاضانامه‌های شرکت‌های امور بیمه اعم از خارجی و ایرانی توسط وزارت دادگستری اعمال می‌گردد.

 

مژگان طیبی هستم کارشناس اخذ رتبه پیمانکار ، اخذ رتبه مشاور و رتبه بندی شرکت با 20 سال سابقه با نشر محتوا ها میخوام شما رو در امورات مربوط به شرکت راهنمایی بکنم.

مطلب پیشنهادی

مشاوره حقوقی ثبت شرکت

مشاوره حقوقی ثبت شرکت ، قوانین ثبت شرکت ها در مشاوره حقوقی تاسیس شرکت

    مشاوره حقوقی ثبت شرکت به چه منظوری انجام می گیرد؟   مشاوره حقوقی …

Call Now Buttonمشاوره رایگان