فهرست عناوین
راهنمای ثبت شرکت امور سازمان بهزیستی
ثبت شرکت امور سازمان بهزیستی از جمله ضروریتهای کشور به شمار آمده و به همین دلیل جامعه برای ادامه حیات خود نیازمند فعالیتهای مرتبط با امور خیریه و بهزیستی است. بدین ترتیب به واسطه اینگونه شرکتها نه تنها بسیاری از کمبودهای جامعه جبران میشود، بلکه خدمات موثری نیز در زمینههای مربوط به افراد ناتوان و نیازمند ارائه می شود که بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا چگونگی ثبت شرکت مستلزم دانستن آگاهیهایی است که در این بخش به آن پرداخته و به ویژگیها و شرایط آن اشاره مینماییم؛
تعریف شرکت امور سازمان بهزیستی؛
اینگونه شرکتها، موسسات و انجمنهای خیرخواهانه به واسطه افراد حقیقی و یا حقوقی تشکیل شده و در راستای ارائه خدمات اجتماعی به قشر مستمند و ضعیف جامعه اعم از آسیب دیدگان، خانوادههای نیازمند، کودکان بیسرپرست و یا بدسرپرست، افراد معلول و غیره فعالیت دارد و شرط لازم برای ثبت اینگونه شرکتها دریافت مجوز فعالیت از سازمان امور بهزیستی است که بتوانند در راستای قوانین مندرج در سازمان فعالیت خود را آغاز کرده و آن را جهت بهبود سازی امور اجتماعی کشور ادامه دهند.
عملکرد شرکت امور سازمان بهزیستی و اهداف آن؛
هدف از ثبت این نوع شرکت ارائه خدمات و ایجاد امکانات مناسب برای رفاه حال افراد نیازمند، ناتوان و بیسرپرست است که به صورت خصوصی و یا غیر دولتی اداره میشوند. گفتنی است که فعالیت اینگونه شرکتها به دو دسته انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شود. شرکتهای انتفاعی و یا غیر دولتی آن دسته از شرکت هایی است که هدف از ایجاد تاسیس آنها برآورده ساختن نیازهای مردم جامعه و ارائه خدمات اجتماعی است.
سود حاصل از این نوع فعالیتها نیز میان اعضای شرکت تقسیم میشود. شرکتهای غیر انتفاعی آن دسته از فعالیتهایی است که جهت ارائه خدمات به آحاد مردم انجام میشود و حتی سود ناشی از این فعالیتها نیز در این زمینه صرف میشود.
شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت امور سازمان بهزیستی
- دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی برای تمامی اعضای آن
- این شرکتها به صورت شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت میرسد و سرمایه اولیه آن برای شرکتهای انتفاعی ۶ میلیون تومان و برای شرکتهای غیر انتفاعی ۳ میلیون تومان بایستی در نظر گرفته شود
- دارا بودن شرایط عمومی و خصوصی برای تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت الزامی است
- حداقل مدرک تحصیلی دو نفر از اعضای هیئت مدیره بایستی کارشناسی و مرتبط با حوزه فعالیت مورد نظر باشد
- اعضای هیئت مدیره شرکت بایستی حداقل دارای ۲۳ سال سن باشند
- مالکیت شرکت و ارائه اجاره نامه دفتر از جمله موارد حائز اهمیت برای ثبت شرکت است.
هدف از ثبت شرکت امورسازمان بهزیستی
- ارائه خدمات موثر به افراد جامعه بیسرپرست، تک سرپرست خانوار، افراد ناتوان با معلولیتهای جسمی، ذهنی و غیره
- مشارکت اعضای هیئت مدیره شرکت با سرمایه گذاران جهت فراهم ساختن امکانات و خدمات به بخش نیازمند جامعه
- جذب افراد خیر برای کمک رسانی و ارائه خدمات به بخش نیازمند جامعه
- توسعه و تشویق کمک رسانی به کودکان بیسرپرست، اشخاص ناتوان و افراد بی بضاعت
- برگزاری جشنهای مرتبط با کمک رسانی به قشر ضعیف جامعه
- جمع آوری کمکهای مردمی و ایجاد صندوقهای خیریه
- اولویتبندی جهت شناسایی نیازهای قشر بی بضاعت جامعه و تسریع در روند کمکهای مردمی به آنان
- ایجاد اشتغال زایی و کارآفرینی برای قشر ضعیف جامعه و کمک به رشد استعداد درسی و کاری آنان
چگونگی ثبت شرکت امور سازمان بهزیستی
قبل از آنکه اقدام به ثبت شرکت نمایید، بایستی اهداف خود را از تاسیس شرکت مشخص کنید. پس از آن مدارک مورد نیاز را بایستی به سازمان بهزیستی استان محل اقامت ارسال نموده و پس از دریافت تاییدات اولیه روال قانونی ثبت شرکت را از طریق اداره ثبت شرکتها پیگیری کنید. گفتنی است که حضور تمامی اعضای هیات مدیره در صورتجلسه هیئت عمومی الزامی است تا از این طریق فرمهای مربوط به تایید اعضای شرکت برسد.
در نهایت با دریافت تاییدیه تمامی پستهای سازمان، فرم صورتجلسه از سوی افراد مشخص به مهر و امضاء میرسد. تکمیل اساسنامه شرکت از دیگر موارد حائز اهمیت برای ثبت شرکت است که بایستی در سه نسخه همراه با امضای تمامی اعضای هیئت مدیره ارائه شده باشد، تکمیل مشخصات فردی هیئت موسس، ارائه مدارک شناسایی و هویتی اعضای هیئت مدیره، ارائه گواهی عدم اعتیاد، ارائه گواهی عدم جرایم کیفری، ارائه سند مالکیت شرکت و یا اجاره نامه، ، ارائه مدارک تحصیلی، رزومه کاری از دیگر مدارک ضروری برای ثبت شرکت به شمار میآید.
قابل ذکر است که نقص مدارک سبب طولانیتر شدن پروسههای قانونی میشود، بدین ترتیب در صورت کسب نتیجه به موقع و پشت سر گذاشتن پروسههای قانونی و تشریفات اداری، تا حد امکان پروندهتان بایستی تکمیل باشد که با نقص مدارک مواجه نشوید. بدین ترتیب میتوانید موفق به کسب مجوز و ثبت شرکت خود در کوتاهترین زمان ممکن برآیید. همچنین در صورت نیاز میتوانید مشاورههای لازم را از طریق کارشناسان این حیطه نیز دریافت نمایید.