شرایط ثبت شرکت امور پولی و بانکی
در ثبت شرکت امور پولی و بانکی اینکه چطور و یا چگونه موفق به ثبت شرکت امور مالی و یا حسابداری شویم، مستلزم دانستن یک سری اطلاعات در حوزه چگونگی ثبت، شرایط، مراحل ثبت و فرایند قانونی آن است. ما در اینجا برای ثبت موسسات خدمات مالی نکاتی را برای شما بازگو میکنیم که بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه موفق به ثبت شرکت امور پولی و بانکی شوید.
از آنجایی که حسابداری به عنوان اصلیترین مشاغل در شرکتها و موسسات مالی شناخته شده است و در این حیطه فعالیتهای گستردهای را شامل میشود، در این بخش به شرح مختصری در ارتباط با چگونگی ثبت شرکتهای امور مالی و حسابداری، شرایط، مراحل ثبت و فعالیتهای مرتبط با حوزه امور مالی و بانکی میپردازیم؛
چه فعالیتهایی جزو زیر مجموعه فعالیت های امور پولی و بانکی قرار میگیرد؛
- تاسیس موسسات اعتباری، بانک، تاسیس شرکتهای تعاونی، ایجاد صندوق قرضالحسنه، تاسیس شرکت واسپاری، صرافی
- اخذ نمایندگی توسط بانکهای خارجی
- تاسیس، صدور و پذیرش ضمانتهای ارزی و ریالی
- معاملات مرتبط با ارز، طلا و سنگهای قیمتی
- اشتغال در انجام امور خدمات بانکی مانند در اختیار نهادن وام، صدور کارتهای الکترونیکی و کارتهای اعتباری و مواردی از این نظر
- هرگونه فعالیتهای مرتبط با واردات و صادرات ارز و واحد پول رسمی کشور
- ایجاد صندوق امانات مانند حفظ و نگهداری اوراق بهادر، اسناد رسمی، ارز، اشیاء گرانبها و مانند اینها
وظایف شرکت امور پولی و بانکی
در رویکردهای اقتصادی، تمامی شرکتها اعم از کوچک و بزرگ و یا حتی سازمانها با در نظر گرفتن پروسههای مالی و محاسبات متعدد، علیرغم برخورداری از واحد حسابداری در درون سازمان برای انجام پروسههای حسابداری و مالی خود به شرکتهای امور مالی مراجعه میکنند تا از این طریق بتوانند سرعت بهتری به روند محاسبات کاری خود ببخشند.
بدین ترتیب از طریق شرکت های امور بانکی قادر خواهند بود از چگونگی روند حسابرسیها و دانشهای امور بانکی بهره برداری کرده و علاوه بر آن هزینه های جانبی خود را تا حد بسیاری کاهش دهند. به عبارتی میتوان اینگونه بیان کرد که با توجه به رشد روز افزون دنیای فناوری، با خرد کردن فعالیت های امور مالی و حسابداری در قالب ارائه خدمات تخصصیتر، فعالیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات مالی نه تنها بسیار بهینه و موثر هستند، بلکه سبب از بین بردن دغدغههای سازمانهای بزرگتر نیز شدهاند و امروزه سازمانها توانستهاند با صرف هزینه کمتر موفق به بهرهمندی از دانش تخصصیتر اینگونه شرکتها شوند.
در نتیجه امروزه شاهد استقبال بیش از پیش سازمانها و ارگانها از روند کاری شرکتهای حسابداری و ارائه دهندگان خدمات مالی هستیم که در پی آن شرکتهای حسابداری و مشاغل مرتبط با آن نیز از جمله پرطرفدارترین شرکتهای پویا به شمار میروند.
چگونگی ثبت شرکت امور پولی و بانکی
پس از آنکه موضوع فعالیت شرکت مشخص و مجوز نوع فعالیت دریافت شد، میتوان شرکت مورد نظر خود را در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند. که به ترتیب شرایط هر دو شرکت در ادامه ذکر میشود؛
ثبت شرکت امور پولی و بانکی در قالب شرکت سهامی خاص
تعداد اعضاء در این شرکتها بایستی حداقل سه نفر باشد که دو نفر از آنها به عنوان بازرس معرفی میشوند. در میان این سه نفر بایستی یک نفر دارنده حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته حسابداری باشد. گفتنی است که هیچ یک از بازرسین نبایستی دارای نسبت خانوادگی با سهامداران شرکت و یا مدیران داشته باشد. حداقل سرمایه اولیه در این نوع شرکت یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان است که ۳۵ درصد از مبلغ کل سرمایه از طریق یکی از شعب بانکی در حساب شرکت واریز و سپرده گذاری میشود.
علاوه بر آن کپی مدارک شناسایی تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرسین با مدارکی نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک تحصیلی، سوابق و رزومه کاری بایستی جهت ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها ارائه داده شود. همچنین در صورت بهرهمندی از وکیل، وکالتنامه و اخذ مجوز فعالیت از سوی جامعه حسابداران ضروری بوده و بایستی تمامی مدارک و اسناد مربوط به پرونده ضمیمه شود.
ثبت شرکت امور پولی و بانکی در قالب شرکت با مسئولیت محدود
اگر چنانچه ثبت شرکت خود در قالب شرکت با مسئولیت محدود باشید، انتخاب بازرس در اینگونه شرکتها اجباری نبوده و تعداد اعضاء شرکت نیز بایستی حداقل از دو نفر تشکیل شود. البته با توجه به آنکه شرکت حسابداری است، توصیه میشود که به اختیار برای شرکت خود بازرس نیز انتخاب و معرفی نمایید. حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس این نوع شرکت نیز یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان میباشد که بایستی تمام اعضاء شرکت متعهد به پرداخت آن شوند.
برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز مانند سایر شرکتها بایستی مدارکی اعم از مدارک شناسایی اعضاء شرکت، گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک تحصیلی و تجارب کاری به اداره ثبت شرکتها ارائه داده شود. از دیگر مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود تحویل داده شود، شامل ارائه دو نسخه از تقاضانامه، دو نسخه اساسنامه شرکت است. علاوه بر آن ارائه آخرین روزنامه رسمی به همراه یک نسخه معرفی نامه جهت نماینده که در سربرگ شرکت درج میشود، نیز از جمله مدارک ضروری است.