فهرست عناوین
ثبت شرکت مرتبط با جامعه حسابداران رسمی
ثبت شرکت حسابرسی یا ثبت موسسه حسابرسی که قابلیت عضویت در جامعه حسابداران رسمی را داشته باشد، مستلزم دانستن اطلاعاتی است که تا حد بسیاری متقاضیان را برای چگونگی روند آن راهنمایی میکند. سطوح گوناگون حسابداری قانونی، بازار بورس، کنترل پروژههای مالی خدماتی و صنعتی تنها بخشی از عملکرد موسسات و یا شرکتهای مرتبط با جامعه حسابداران رسمی کشور است.
گفتنی است که ثبت شرکت حسابرسی را میتوان در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند. قابل ذکر است که فرایند ثبت شرکت و یا موسسه حسابداری شامل یک سری رعایت استانداردها و الزاماتی است که بایستی با مشاوره کارشناسان رسمی صورت پذیرد. منتهای مراتب برای آشنایی بیشتر متقاضیان در این بخش به شرح خلاصهای از ثبت شرکت حسابداری، شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت، مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت حسابداری و مواردی از این نظر میپردازیم؛
ثبت شرکت حسابداری
حسابداری را میتوان فرایند انجام امور مالی و ارزیابی سیستمهای حسابرسی با توجه به بررسی ثبت درآمدها و هزینههای موجود تعریف کرد. علاوه بر ان در این سیستم اموری مانند تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ثبت نمودن معاملات فصلی، ارزیابی صحیح نسبت به پرداخت مالیاتها، تهیه فهرست حقوق، بیمه و مالیات و سایر موارد مرتبط با آن انجام شده و به عنوان بخش حائز اهمیت در سازمانها و نهادها به شمار میآید که در پی آن روند انجام امور حسابرسی را برای ارگانها تسهیل میکند
فرایند ثبت شرکت مرتبط با جامعه حسابداران رسمی
جهت ثبت موسسه حسابرسی و یا ثبت شرکت حسابرسی بایستی مجوز ثبت از سوی انجمن حسابداران رسمی ایران اخذ شود. گفتنی است که برای ثبت شرکت در حوزه مدیریت مالی و یا حوزه های مرتبط با ان نیز بایستی از ارگان ذیربط و نهادهای مسئول مجوز ثبت را دریافت نمایید. ثبت شرکت حسابداری میتواند در قالب شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود اعمال شود که در ادامه شرح به طور مختصر شرح میدهیم؛
ثبت شرکت حسابداری در قالب شرکت سهامی خاص؛
شرکت ای سهامی خاص بایستی حداقل از ۵ نفر تشکیل شود که ۳ نفر به عنوان اعضای اصلی شرکت و دو نفر نیز به عنوان بازرس انتخاب میشوند. ۳۵ درصد از کل سرمایه بایستی به حساب شرکت در یکی از شعبهای بانکی واریز و مالیات مرتبط با آن نیز پرداخت شود.
حداقل سرمایه اولیه جهت ثبت شرکت حسابداری در قالب شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است که برای ادامه فرایندهای قانونی بایستی تمامی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره و دیگر مدارک ضروری اعم از ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، ارائه اساسنامه شرکت، ارائه وکالتنامه در صورت برخورداری از وکیل، ارائه مجوز مرتبط با حوزه فعالیت و سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال و مورد تایید قوه قضاییه واقع شود
ثبت شرکت حسابداری در قالب شرکت با مسئولیت محدود؛
در این نوع شرکتها نیز حداقل سرمایه اولیه یک میلیون ریال است که ۳۵ درصد از کل سرمایه بایستی به حساب بانکی شرکت واریز شود. تنها تفاوت این شرکت با شرکت سهامی خاص در این است که همانطور که از نامش پیداست اعضای هیئت مدیره به نسبت میزان سرمایه خود میتوانند در شرکت مسئولیت بر عهده داشته باشند.
در شرکتهای با مسئولیت محدود حداقل اعضای شرکت بایستی از دو نفر تشکیل شود و ادامه روند ثبت با ارائه مدارک ضروری اعم از مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت مدیره، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، ارائه وکالتنامه در صورت بهرهمندی از وکیل، ارائه مجوز مرتبط با حوزه فعالیت، ارائه شرکتنامه، اظهارنامه و اساسنامه شرکت و همچنین سایر مدارک لازم و ضروری به اداره ثبت شرکتها ارسال و تایید قوه قضاییه انجام میشود.
فعالیتهایی که در حیطه اعمال امور حسابداری انجام میشود به شرح زیر است؛
- قابلیت کار کردن با انواع گوناگون نرم افزارهای حسابداری
- تسلط کافی بر استانداردهای امور حسابداری
- تحریر نمودن دفاتر قانونی
- تهیه اظهارنامه عملکرد به همراه ارزش افزوده
- دفاع از امور مالیاتی، بیمهای و همچنین تنظیم لایحه
- انجام ثبتهای کاربردی مرتبط با امور حسابداری
- تهیه فهرست حقوق، بیمه و مالیات
- درج معاملات فصلی
- اعمال کدینگ نمودن حسابها
شرایط ضروری جهت دریافت مجوز شرکت حسابداری
قابل ذکر است که جهت ثبت شرکت حسابداری با عنوان شرکت مرتبط با جامعه حسابداران رسمی، بایستی مجوز لازم برای موضوعات فعالیتهای مربوطه از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران اخذ شود. بدین ترتیب عناوین درخواستی مبتنی بر امور حسابرسی یا بازرس قانونی شرکتها مرتبط با موضوع فعالیت و خدمات حسابرسی بایستی مورد تایید ارگانهای ذیربط قرار گیرد و تایید شود.
پس از تکمیل پرونده و تهیه مدارک ضروری از جمله اظهارنامه، اساسنامه و همچنین صورتجلسات مجمع عمومی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ارائه سایر مدارک جهت ثبت شرکت سهامی خاص به اداره ثبت شرکتها و دریافت تاییدیه، فرایند اخذ ثبت شرکت حسابداری اعمال میشود. در مجموع ثبت موسسه حسابرسی مستلزم دانش و اطلاعاتی است که بایستی به طور قانونی و اصولی انجام شود و در صورت لزوم با کسب مشاوره از کارشناسان مربوطه صورت پذیرد.