ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

 

ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی
ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

 

نحوه ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

 

ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌پذیرد. آنچه که در فرایند عملکردهای شعب و یا نمایندگی‌ها حائز اهمیت است، آن است که بخشی از مسئولیت‌ها و وظایف شرکت اصلی و یا شرکت مادر را بر عهده داشته باشد و به عبارتی به فرایند رویکردهای منافع کلی شرکت از این طریق کمک شایان توجهی کند. گفتنی است که نمایندگی‌های خارجی بایستی در برابر فعالیت‌ها و عملکردهای خود مسئولیت پذیر باشند و در واقع شرکت اصلی هیچ مسئولیتی را در برابر فرایند کاری نمایندگی‌ها و یا شعب خارجی متحمل نمی‌شود.

قابل ذکر است که به همان گونه که شرکت اصلی و داخلی بایستی به ثبت رسیده باشد، شعب و نمایندگی‌های آن در خارج از کشور نیز بایستی پروسه قانونی را جهت ثبت موسسه طی نمایند و مجوزهای ضروری را برای ادامه فعالیت خود در کشورهای دیگر دریافت کنند. در واقع جواز کسب فعالیت برای شعب خارجی بسیار حائز اهمیت بوده و بدون آن شرکت یا موسسه قادر به ادامه فعالیت‌های خود نخواهد بود. در این بخش قصد بر آن است که متقاضیان را با بخشی از چگونگی ثبت شعبه و یا نمایندگی موسسات غیرتجاری خارجی آشنا نماییم و به شرح خلاصه‌ای از شرایط و ویژگی‌های آن بپردازیم؛

 

شرایط مرتبط با ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی

 

در قانون تجارت ثبت شرکت ‌ها آمده است که تنها شرکت‌هایی می توانند در ایران دارنده شعب و یا نمایندگی باشند که شرکت‌های ایرانی نیز اجازه فعالیت و ثبت شعبه را در کشور آنان داشته باشد. به عبارتی این یک فرایند و رابطه دو طرفه است که تنها در صورتی که ایران حق تاسیس و ثبت شعبه و یا  نمایندگی‌های خود را در کشور مورد نظر داشته باشد، آن کشور نیز به مراتب می‌تواند اقدامات ضروری را جهت ثبت شعبات و نمایندگی‌های خود در ایران داشته باشد.

 

چگونگی ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی

 

ثبت شعبه موسسات خارجی با ثبت شرکت‌های داخلی تفاوت چندانی ندارد و بایستی مراحل قانونی به همان صورت طی شود. از آنجایی که هر کشوری دارای قوانین تجارت مختص به خود می باشد، اگر چنانچه شرکت‌های خارجی در صدد ثبت نمایندگی خود در ایران برآیند، بایستی از قوانین تجارت ایران تبعیت نمایند. بدین ترتیب با توجه به آیین نامه‌ها و قوانین مندرج در اداره ثبت شرکت‌ها و ثبت شعب می‌توان نسبت به تاسیس شعبه و جواز کسب اقدامات لازم را اعمال نمود. قابل ذکر است که ارائه پرونده تکمیلی با توجه به مدارک و اسناد مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ها الزامی است.

پس از بررسی های لازم از سوی کارشناسان ذیربط و اخذ مجوزهای ضروری جهت کسب، شرکت موفق به تاسیس شعبه خود می‌شود. ناگفته نماند که نام شعبه و یا نمایندگی بایستی عینا مانند نام شرکت اصلی باشد و از ترجمه نام و یا به اختصار نوشتن آن خودداری شود. به طور کلی با رعایت قوانین مرتبط با ثبت شعب و یا نمایندگی موسسات می‌توان در کوتاهترین زمان ممکن موفق به ثبت نمایندگی‌های خود شد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کرده و از راهنمایی و مشاوره‌های آنان بهره‌مند شوید.

 

قوانین مرتبط با ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی

  • شرکت‌های خارجی بایستی جهت تاسیس نمایندگی‌های خود از قوانین حاکم در کشور متبوع تبعیت نمایند
  • نمایندگی‌ها بایستی دارای ارائه خدمات پس از فروش باشند
  • سرمایه گذاری‌ها و زیرساخت‌های بنیادی جهت ثبت نمایندگی و ارائه خدمات از سوی شرکت‌های خارجی در ایران اعمال شود
  • امکان همکاری متقابل و ایجاد بستری مناسب بین شرکت های خارجی با شرکت‌های فنی و مهندسی ایران
  • افزایش خدمات فنی و مهندسی و توسعه دانش فناوری به واسطه ثبت نمایندگی‌ها و شعب خارجی در داخل کشور
  • دریافت جواز کسب برای ارائه خدمات و فعالیت نمایندگی‌های خارجی در داخل کشور

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی
راهنمای مدارک لازم ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

 

  • ارائه اساسنامه، تقاضانامه، درخواست مکتوب از سوی شرکت اصلی
  • ارائه آگهی تاسیس و اختیارنامه شعب و نمایندگی‌ها
  • ارائه مدارک و شواهد مبتنی بر اختیارات و وظایف شعب و همچنین نوع فعالیت
  • ارائه پاسپورت در صورت انتخاب شخص حقیقی خارجی در سمت مدیر شعبه

 

نکات ضروری درباره ثبت شعبه موسسه غیرتجاری خارجی

قابل ذکر است که درخواست مکتوب از سوی شرکت اصلی و برخی از مدارک مورد نیاز بایستی از سوی سفارت ایران مورد تایید واقع شود. همچنین برآورد تعداد نیروی انسانی متخصص، بودجه و یا منابع مالی نیز بایستی جهت ثبت نمایندگی از سوی شرکت اصلی مشخص شود. اگر چنانچه نمایندگی‌ها جهت ثبت شعب خود مراحل قانونی را طی نکرده و فعالیت خود را بدون کسب جواز آغاز نمایند، طبق ماده قوانین اداره ثبت شرکت‌ها با مجازات مالی روبرو خواهند شد.

علاوه بر آن از ادامه فعالیت‌های شرکت جلوگیری خواهد شد. بدین ترتیب شرکت‌هایی که در صدد ثبت شعب خود در ایران هستند بایستی سند قانونی بودن حوزه فعالیت و کاری خود را به اداره ثبت شرکت ‌ها ارائه دهند تا فعالیت‌هایشان در داخل کشور قانونی باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان