نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

 

نقل و انتقال سهام
نقل و انتقال سهام

 

شرایط نقل و انتقال سهام

 

وقتی صحبت از سهام می شود ناخودآگاه به یاد بورس اوراق بهادار تهران می افتیم. اما باید بدانید علاوه بر شرکت های سهامی عام که در بورس فعال هستند، سرمایه شرکت های سهامی خاص نیز به صورت سهام تقسیم می شود. سهام شرکت های سهامی با توجه به اساسنامه می تواند قابل نقل و انتقال باشد. همچنین نحوه انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص و عام متفاوت می باشد.

یکی از مراحل انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص، امضای دفتر انتقال سهام توسط سهامداران قبلی و جدید می باشد. بنابراین لازم است تا شرکت های سهامی خاص نسبت به تهیه این دفتر اقدام کنند.

  • صورت جلسه نقل و انتقال سهام

سهامداران قبلی و جدید حتما باید صورت جلسه نقل و انتقال سهام را که در پایان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود امضا نمایند.

  • فرم نقل و انتقال سهام

سازمان امور مالیاتی کشور، فرم  انتقال سهام را برای شرکت های سهامی خاص تنظیم و چاپ نموده است. شرکت هایی که در آن ها نقل و انتقال سهام انجام می شود باید این فرم را تکمیل و مهر و  امضا نمایند.

فرم درخواست انتقال سهام پس از مراجعه به اداره دارایی  و ارائه صورتجلسه انتقال سهام شرکت به ممیز مالیاتی، تحویل شما می گردد.

  • نحوه انتقال سهام در شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی نمی توانند سهام خود را به افرادی که خارج از تعاونی هستند انتقال دهند. نحوه انتقال سهام در شرکت تعاونی در اساسنامه آن مشخص می گردد.

  • نقل و انتقال شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت های با مسئولیت محدود چیزی به عنوان سهام وجود ندارد و بنابراین به کار بردن عبارت انتقال سهام شرکت با مسئولیت محدود صحیح نیست.

برای آگاهی از نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود یا همان سهم الشرکه به سایت ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.

 

فرم نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص
فرم نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

فرم نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

اگر قصد انتقال سهام شرکت را دارید لازم به ذکر است برای این کار باید کلیه سهامداران را به مجمع عمومی فوق العاده دعوت کنید و در این مجمع نسبت به انتقال سهام تصمیم گیری نمایید. در انتهای جلسه نیز یک صورتجلسه تنظیم کنید و آن را به امضای سهامداران قبلی و جدید برسانید.

شما باید صورتجلسه نقل و انتقال را به اداره دارایی ببرید و فرم نقل و انتقال شرکت سهامی خاص را دریافت نمایید. پس از تکمیل فرم و امضای آن، فیش مربوط به مالیات انتقال سهام را پرداخت کنید.

  • نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده اتفاق می افتد. برگزاری مجمع با تصویب هیئت مدیره و دعوت سهامداران انجام می گیرد.تشکیل مجمع و تصویب هیئت مدیره برای انتقال سهام در شرکت سهامی خاص نیاز نیست.

  1. صورت جلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص

یک نسخه از صورت جلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص باید به اداره دارایی تحویل داده شود و یک نسخه به همراه مدارک مربوطه برای اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد.صورت جلسه انتقال سهام، صورت جلسه ای است که باید پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده که به منظور انتقال سهام شرکت تشکیل شده است، تنظیم گردد.

  • نحوه انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

در اساسنامه هر شرکت، نحوه انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشخص شده است. اگر قصد انتقال سهام شرکت را دارید باید به اساسنامه آن مراجعه نموده و بند مربوط به انتقال سهام را مطالعه نمایید.

 

انتقال سهام شرکت سهامی خاص
انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

پس از پرداخت فیش مربوط به انتقال سهام شرکت سهامی خاص، آن را به همراه یک نسخه از صورتجلسه نقل و انتقال و تصویر مدارک هویتی سهامداران جدید و فرم مربوط به میزان سهام آنها، برای اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال نمایید.

بعد از ارسال مدارک باید منتظر بمانید تا کارشناسان اداره ثبت شرکت ها، مدارک ارسالی شما را بررسی کنند و در صورتی که نقصی در مدارک نباشد، آن را تایید نمایند. پس از این مرحله آگهی مربوط به انتقال سهام صادر می شود.

  • مراحل انتقال سهام شرکت سهامی خاص

یکی از مراحل انتقال سهام شرکت سهامی خاص، امضای دفتر انتقال سهام توسط انتقال دهنده و انتقال گیرنده سهام است.

برای دریافت نمونه صورت جلسه انتقال سهام می توانید به سایت ثبت شرکت ها مراجعه کنید.

  • مالیات نقل و انتقال شرکت سهامی خاص

اگر می خواهید میزان مالیات انتقال سهام شرکت سهامی خاص را بدانید باید به اطلاع شما برسانیم، میزان این مالیات ۴ درصد مبلغ اسمی سهام انتقال داده شده است.

میزان مالیات انتقال سهام شرکت سهامی خاص در سال های اخیر به میزان ۴ درصد تعیین گردیده است.

واریز ۴ درصد مبلغ اسمی سهام به عنوان میزان مالیات انتقال سهام شرکت های سهامی خاص به حساب سازمان امور مالیاتی الزامی می باشد.

 

نمونه صورت جلسه نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص
نمونه صورت جلسه نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص

 

نمونه صورت جلسه نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص

 

اگر اطلاع کافی از نحوه تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام ندارید می توانید نمونه صورت جلسه انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص را از سایت sherkat.ssaa.ir دانلود نمایید.

 

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص
نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

 

انتقال سهام در شرکت سهامی خاص باید منطبق با آنچه در اساسنامه شرکت مشخص شده انجام گردد.

  • صورت جلسه نقل و انتقال سهام سهامی خاص

برای تنظیم صورتجلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص بهتر است با افراد و موسساتی که در زمینه ثبت شرکت ها فعالیت می کنند مشورت نمایید.

اگر اطلاعات کافی در زمینه نحوه انتقال سهام شرکت سهامی خاص ندارید حتما از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید.

  • صورت جلسه نقل و انتقال سهام تعاونی

پس از برگزاری مجمع شرکت تعاونی برای انتقال سهام، باید صورت جلسه انتقال سهام شرکت تعاونی تنظیم و مهر و امضا شود.

صدور فیش مالیات مربوط به انتقال سهام در شرکت سهامی خاص پس از تکمیل فرم انتقال سهام انجام می پذیرد.

 

انتقال سهام در شرکت سهامی خاص
انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

 

انتقال سهام در شرکت

 

در انتقال سهام در شرکت سهامی خاص، تنها با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر است. در غیر اینصورت نمی توان هیچ اقدامی برای انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص انجام داد.در هنگام نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص باید لیستی تهیه شود که در آن نام سهامداران قبلی و جدید به همراه تعداد سهام آن ها مشخص شده باشد. این لیست باید به امضای سهامداران مذکور برسد.

 

3.7/5 - (9 امتیاز)
مشاوره رایگان