اخذ جواز کسب

 

اخذ جواز کسب
اخذ جواز کسب

 

مراحل اخذ جواز کسب

 

  اخذ جواز کسب طبق مراحل و نکات مشخص شده‌ ای انجام می‌ شود. جواز کسب یکی از بهترین مدارکی است که شما با استفاده از آن می ‌توانید وارد حوزه کسب و کار شوید. اگر مراحل و نکات مربوط به دریافت جواز کسب را بشناسید در کمترین بازه زمانی این جواز را اخذ خواهید کرد. توجه داشته باشید که پروسه دریافت جواز کسب باید به صورت اصولی طی شود. اگر اطلاعاتی در زمینه دریافت این جواز ندارید بهتر است با کارشناسان و افراد حرفه ‌ای مشورت کنید. هر یک از کارشناسانی که در موسسه الی ثبت حضور دارند می ‌توانند جهت دریافت جواز کسب راهنمایی تان کنند تا بدون مشکل این جواز را بگیرید. با دریافت جواز کسب قادر خواهید بود به صورت قانونی کسب و کار خود را راه‌ اندازی کرده و مدیریت نمایید.

 

انواع جواز کسب

برای اخذ جواز کسب باید انواع جواز را به طور کامل بشناسید. پروانه کسب انواع گوناگونی دارد که مغازه‌ ها و کسب و کارها هر یک از آنها را دریافت می‌ کنند. یکی از انواع جوازهای کسب نمونه توزیعی می‌ باشد. جواز کسب توزیعی برای بسیاری از کسب و کارهایی که می‌ خواهند اقلام مصرفی را بفروشند تجویز می ‌گردد. اگر می ‌خواهید کسب و کار خود را در زمینه فروش لوازم آرایشی پوشاک یا … راه اندازی کنید نیاز به جواز کسب توزیعی دارید. جواز کسب تولیدی برای بسیاری از کسب و کارهایی صادر می‌ شود که هدف اصلی ‌شان فعالیت تولیدی می ‌باشد.

کسب و کارهایی که در زمینه تولید پوشاک، نان، شیرینی، مواد پلاستیکی و … فعالیت می‌ کنند باید اقدام به دریافت جواز کسب تولیدی نمایند.جواز کسب فنی برای بسیاری از کسب و کارهایی که هدف اصلی‌ شان تعمیر وسایل می ‌باشد صادر خواهد شد. شما با دریافت جواز کسب فنی می ‌توانید کسب و کارهای مربوط به تعمیر وسایل الکتریکی، ابزار فنی و … را راه‌ اندازی کنید. جهت دریافت نمودن این جواز نیاز است که مدرک فنی حرفه‌ ای خود را تحویل دهید. مغازه‌ های تاسیساتی، مغازه‌ های مکانیکی، لوله کشی ‌ها، تعمیرات وسیله‌ های برقی و … باید از جواز کسب فنی استفاده کنند.

جواز کسب خدماتی به عنوان یکی دیگر از انواع جوازهای کسب شناخته می‌ شود. شما برای دریافت جواز کسب خدماتی باید مشاغل خدماتی داشته باشید. هر یک از مشاغل خدماتی که به جای ارائه کالا، خدمات متفاوتی را ارائه می‌ دهند به جواز خدماتی نیاز دارند. به عنوان مثال کافی نت‌ ها، آرایشگاه‌ ها و … از جمله کسب و کارهای خدماتی هستند که باید جواز کسب خدماتی را برای فعالیت خود دریافت کنند.

 

مزایای دریافت جواز کسب چیست ؟

اخذ جواز کسب مزیت‌ های متفاوتی دارد. شما با دریافت جواز کسب می ‌توانید تسهیلات بانکی را به راحتی دریافت کنید. همچنین دریافت بیمه ‌های اجتماعی مهم‌ ترین مزیت دریافت جواز کسب شناخته می‌ شود. با کسب جواز کسب می ‌توانید در مزایده‌ های دولتی در کمترین بازه زمانی شرکت نمایید. با جواز کسب امکان صادرات و واردات کالا برای شما فراهم می‌ گردد. دریافت جواز کسب به شما کمک می‌ کند تا پروانه ساخت را در بازه زمانی کوتاه ‌تری کسب نمایید.

امکان استفاده از خدمات شهری یکی دیگر از مزیت ‌های جواز کسب به شمار می ‌رود. در واقع شما با استفاده از جواز کسب به راحتی می‌ توانید برای فعالیت و محصولات خود علائم تجاری ثبت کنید. اگر فردی هستید که به دنبال پیشرفت می ‌باشید بهتر است که جواز کسب را برای برندسازی دریافت کنید. نمایشگاه‌ ها قادر هستند تاثیر زیادی روی شناخت محصولات شما بگذارند. بر همین اساس باید به نمایشگاه‌ ها جواز کسب خود را ارائه دهید تا محصولات تان در معرض نمایش قرار بگیرند.

 

مدارک لازم برای جواز کسب
مدارک لازم برای جواز کسب

 

مدارک لازم برای جواز کسب

 

  جهت اخذ جواز کسب باید مدارک ضروری را ارائه دهید. مدارکی که جهت دریافت جواز کسب نیاز دارید متفاوت هستند. این مسئله که تابعیت ایرانی داشته باشید بسیار مهم است. البته اتباع خارجی می ‌توانند بر اساس قوانین مشخص شده جواز کسب دریافت کنند. برای تعیین نمودن وضعیت ملکی باید مدارکی را تحویل دهید که این مدارک مربوط به اجاره نامه، سند مالکیت، مبایعه نامه و … هستند. هر یک از نکاتی که مربوط به پرداخت اجاره بها، قرارداد و … است را باید ارائه دهید. یکی از مهمترین مدارکی که برای دریافت جواز کسب نیاز دارید گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت می ‌باشد.

گواهی اشتغال به تحصیل را نیز اگر در حال تحصیل هستید باید تحویل دهید. داشتن مدارکی که نشان دهد شما سوء پیشینه ندارید بسیار مهم است. برای گرفتن جواز کسب باید تست اعتیاد را ارائه دهید. آخرین مدارک تحصیلی خود را باید تحویل دهید. برای افرادی که بالای ۵۰ سال هستند گواهی پایان تحصیلات ابتدایی کافی می‌ باشد. هر یک از شغل ‌هایی که مربوط به مواد آشامیدنی، خوراکی و … می‌ باشند باید گواهی صلاحیت بهداشتی را دریافت کنند.

مدارکی که نشان دهند پرونده فرد متقاضی همراه با اوراق مالیاتی تنظیم شده است بسیار مهم می ‌باشد. باید ۱۲ قطعه عکس، همچنین کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و … را تحویل دهید. کد اقتصادی یکی دیگر از مدارکی است که جهت ارائه جواز کسب از شما دریافت خواهد شد.

 

میزان اعتبار پروانه کسب و تمدید اعتبار آن

برای اخذ جواز کسب باید میزان اعتبار آن و تمدید اعتبار را به طور کامل ارزیابی کنید. شما با دو نوع جواز موقت و جواز دائمی می ‌توانید کسب و کار خود را راه‌ اندازی کنید. مدت اعتبار جواز موقت تنها برای یک بار که به صورت یک ساله است صادر می ‌شود. در واقع جواز موقت تنها برای یکی از افراد متقاضی صادر می‌ گردد. مدت اعتبار جواز دائم ۵ سال است و شما می ‌توانید به راحتی بعد از ۵ سال آن را تمدید کنید. در صورتی که جواز موقت را دریافت کرده‌ اید برای تمدید آن باید جهت دریافت جواز دائم اقدام نمایید.

 

میزان هزینه اخذ جواز کسب
میزان هزینه اخذ جواز کسب

 

هزینه گرفتن جواز کسب در سال جدید

 

  میزان هزینه اخذ جواز کسب بر اساس فاکتورهای متفاوت تعیین می ‌شود. به طور معمول حدود ۲ میلیون تومان باید هزینه جواز کسب را پرداخت کنید. برای دریافت نمودن جواز کسب عدد مشخص و دقیقی را نمی ‌توانیم به عنوان هزینه در نظر بگیریم. هزینه ‌ای که شما باید برای گرفتن جواز کسب پرداخت کنید بر اساس صنف مد نظرتان تعیین خواهد شد. حداکثر هزینه ‌ای که برای هر یک از کسب و کارها دریافت می‌ شود متفاوت است. هزینه بازرسی مکان یکی از مهم‌ ترین هزینه‌ هایی می ‌باشد که از افراد متقاضی دریافت خواهد شد.

هر یک از مکان ‌ها دارای شرایط خاصی هستند. بازرس برای تایید موارد متفاوت مانند قفل مکان، دوربین مداربسته مکان و … به محیط مراجعه می ‌کند. هزینه بازرسی بهداشت یکی دیگر از هزینه‌ هایی به شمار می ‌رود که جهت دریافت جواز کسب باید پرداخت شود. برای حوزه‌ هایی که در زمینه توزیع مواد غذایی فعالیت می‌ کنند بازرسی بهداشت ضروری است. هزینه عضویت سالانه، هزینه دوره آموزشی و هزینه صدور کارت گواهی به عنوان دیگر هزینه‌ هایی شناخته می‌ شوند که از افراد متقاضی دریافت می ‌گردند.

 

جواز تاسیس

اگر قصد اخذ جواز کسب را دارید باید ویژگی ‌های آن را بشناسید. گواهی جواز تاسیس یکی از انواع گواهی‌ هایی است که به شما اجازه خواهد داد به صورت رسمی فعالیت تان را آغاز کنید. خانم ‌ها به صورت مستقل قادر نمی ‌باشند درخواست جواز کسب در بسیاری از مشاغل مانند کافی نت ‌ها، مشاورین املاک و … را ارائه دهند.  اگر شما خانم هستید باید یک آقا را برای دریافت جواز کسب انتخاب کنید. شما با دریافت نمودن جواز کسب در شهرهای متفاوت می‌توانید کسب و کارتان را گسترش دهید. در واقع زمانی که کسب و کار شما گسترش پیدا کند منابع مالی زیادی را برای خود فراهم می‌نمایید. قوانینی که مربوط به اخذ جواز تاسیس هستند را باید بشناسید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مراحل گرفتن جواز کسب

برای اخذ جواز کسب باید مراحلی که طی می‌شود را به طور کامل بشناسید. در ابتدا نیاز است که درخواست کتبی تان را ارائه دهید. بعد از ارائه دادن درخواست کتبی باید درخواستتان را به ثبت برسانید. فرد متقاضی باید از افراد ذی صلاح باشد. بازدید کمیسیون بازرسی یکی دیگر از مراحل دریافت مجوز می‌باشد. کمیسیون بازرسی از محل کار شما بازرسی می‌کند تا جواز کسب را ارائه دهد. در مرحله بعدی درخواست فرد متقاضی بررسی خواهد شد. بررسی درخواست فرد متقاضی باید در جلسه هیئت مدیره انجام گردد. پس از بررسی ‌های لازم پاسخ کتبی برای دریافت مجوز به متقاضی ارائه خواهد شد.

 

اخذ جواز کسب اینترنتی
اخذ جواز کسب اینترنتی

 

دریافت جواز کسب اینترنتی

 

  برای اخذ جواز کسب اینترنتی باید به وب سایت g4b.ir مراجعه کنید. بعد از اینکه وارد این سایت شدید باید روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید. در صفحه‌ای که باز می‌شود اطلاعات درخواست شده مانند نوع متقاضی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، کد امنیتی و … را وارد کنید. پس از وارد کردن هر یک از اطلاعات ضروری دکمه ثبت نام را می‌توانید بزنید. دقت داشته باشید که جهت ثبت درخواست خود باید تمامی مراحل را به ترتیب طی کنید. این مسئله که هر یک از اطلاعات درخواست شده به درستی در وب سایت وارد شوند بسیار مهم است.

 

مدت زمان گرفتن جواز کسب

 

  یکی از مهمترین نکاتی که جهت اخذ جواز کسب اهمیت دارد این است که مدت زمان دریافت جواز را بررسی کنید. حدود ۳ الی ۴ هفته زمان نیاز دارید تا مدارک شما تایید شوند. بعد از ۴ هفته پروانه شما صادر خواهد شد. شما اگر می‌خواهید مجوز کسب را دریافت کنید باید بدانید که این مجوز به صورت دائم و موقت صادر می‌شود. مدت اعتباری که مجوزهای موقت دارند یک سال است. مجوزهای موقت را تنها برای یک فرد صادر می‌کنند. مجوزهای دائمی برای کسب و کارهایی که به صورت طولانی مدت می‌خواهند کار کنند انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. اگر می‌خواهید در کمترین بازه زمانی جواز کسب را دریافت کنید بهتر است پروسه دریافت آن را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

 

شرایط و مدت زمان گرفتن جواز کسب
شرایط و مدت زمان گرفتن جواز کسب

 

شرایط گرفتن جواز کسب

جهت اخذ جواز کسب باید شرایط آن را به طور کامل بشناسید. یکی از مهم‌ترین شرایطی که جهت دریافت این جواز اهمیت دارد این است که مهارت‌های فنی خاصی داشته باشید. دریافت مدرک فنی حرفه‌ای که مربوط به کسب و کارتان است بسیار مهم می‌باشد. جهت دریافت جواز کسب برای مشاغلی که فعالیت آنها به تخصص خاصی نیاز دارد باید مدرک حرفه‌ای‌تان را ارائه دهید. ارائه سند مالکیت و اجاره نامه رسمی یکی دیگر از شرایط گرفتن جواز کسب می‌باشد. افراد حقیقی و حقوقی باید سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی را جهت دریافت این جواز ارائه دهند. طبق آیین نامه‌های مشخص شده اگر فردی بخواهد واحد صنفی مشخصی ایجاد کند باید اقدام به اجاره یا خرید مغازه نماید. برای گرفتن جواز کسب شما باید به اتحادیه صنف مربوط به مراجعه نمایید و درخواست تان را به صورت کتبی ارائه دهید.

 

گرفتن مجوز کسب و کار

برای اخذ جواز کسب و کار باید در مورد شرایط کسب جواز اطلاعات بیشتری به دست آورید. اگر در زمینه دریافت جواز اطلاعات زیادی ندارید می ‌توانید با کارشناسان الی ثبت مشورت کنید. کارشناسانی که در موسسه الی ثبت فعالیت می‌نمایند تمامی نکاتی که مربوط به دریافت جواز است را برای شما توضیح خواهند داد. هر یک از اطلاعات و مدارکی که مربوط به دریافت جواز است را باید در سامانه اینترنتی وارد نمایید. شماره موبایل، تاریخ تولد، نام پدر و بسیاری از دیگر اطلاعات به عنوان مهم ‌ترین مواردی هستند که جهت گرفتن جواز کسب و کار از شما درخواست می‌شود.

 

نحوه گرفتن جواز کسب

این مسئله که برای اخذ جواز کسب نحوه دریافت جواز را بشناسید بسیار مهم است. توجه داشته باشید که برای دریافت جواز باید تمامی مراحل را به صورت اصولی طی کنید. اگر مراحل مربوط به دریافت جواز به صورت اصولی طی نشوند قادر به دریافت جواز نخواهید بود. در وب سایت مربوط به اخذ جواز هر یک از اطلاعاتی که نیاز است وارد شود را درج کرده ‌اند. بر همین اساس شما می‌توانید برای دریافت جواز وارد وب سایت مورد نظر شوید و تمامی اطلاعات را بررسی کنید.

جهت گرفتن جواز کسب باید به صورت اینترنتی اقدام نمایید. بسیاری از افراد در کمترین بازه زمانی از طریق اینترنت می ‌توانند جواز کسب را برای کسب و کارهای متفاوت دریافت کنند. مراحلی که مربوط به اخذ جواز کسب هستند باید به صورت اصولی طی شوند. ارائه درخواست به عنوان مهم‌ترین مرحله شناخته می‌شود که باید به صورت کتبی انجام گردد. پس از ارائه درخواست باید تمامی مدارکی که مربوط به گرفتن جواز کسب است را ارائه دهید. هر یک از مدارک باید کامل باشند و نقصی در آنها وجود نداشته باشد.

استعلام از ادارات به عنوان یکی دیگر از مراحل دریافت نمودن جواز کسب می‌باشد. برای تعیین وضعیت نظام وظیفه باید مدارک ضروری را ارائه دهید. سوابق کاربری تجاری به عنوان دیگر مدارک شناخته می‌شوند که از افراد دریافت می‌گردند. ارائه هر یک از مدارک مربوط به جواز کسب بسیار ضروری است و باید به آنها اهمیت دهید. پس از اینکه مدارک مورد نیاز را تحویل دادید پرونده شما به وسیله رئیس اتحادیه بررسی خواهد شد. بعد از بررسی‌ های لازم پروانه کسب صادر می‌گردد.

 

دریافت جواز کسب و کار و مغازه
دریافت جواز کسب و کار و مغازه

 

هزینه گرفتن جواز کسب

هزینه ای که نیاز است برای اخذ جواز کسب پرداخت کنید مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است. پیش از اقدام برای دریافت نمودن این مجوز باید تمامی هزینه‌هایی که نیاز است پرداخت شود را ارزیابی کنید. هزینه مربوط به تمدید جواز را باید ارزیابی نمایید تا برای تمدید نمودن جواز هزینه لازم پرداخت شود. این مسئله که نحوه پرداخت هزینه را به درستی بدانید و به صورت اصولی اقدام کنید بسیار مهم می‌باشد. هزینه‌های مربوط به دریافت جواز در دسته‌بندی‌های متفاوت تقسیم بندی می‌شوند که هر یک از آنها را باید ارزیابی نمایید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

 

دریافت جواز کسب مغازه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای راه‌اندازی کسب و کار خود باید به آن توجه کنید اخذ جواز کسب است. اگر شما می‌خواهید مغازه‌ای را برای فروش محصولات و ارائه خدمات گوناگون راه‌اندازی نمایید به جواز کسب نیاز دارید. در صورت دریافت جواز کسب فعالیت شما قانونی‌تر خواهد بود و مشتریان بیشتری به دست می‌آورید. بسیاری از مغازه‌هایی که فعالیت فروش یا ارائه خدمات را بر عهده دارند با دریافت جواز کسب توانسته‌اند به فعالیت خود جنبه قانونی ببخشند. مشتریانی که از شما خدمات و کالاهای متفاوت را دریافت می‌کنند به قانونی بودن فعالیتتان توجه دارند. بر همین اساس برای اینکه بتوانید فعالیت تان را به صورت اصولی پیگیری کنید باید جواز کسب داشته باشید.

 

اخذ جواز کسب فوری

 

  در صورتی که می‌خواهید اخذ جواز کسب در کمترین بازه زمانی انجام شود بهتر است که به افراد حرفه‌ای مراجعه نمایید. افراد حرفه‌ای و کاربلد که می‌دانند باید چگونه جواز کسب را دریافت کنند و می‌توانند در کمترین بازه زمانی شما را راهنمایی نمایند. کارشناسان الی ثبت از آنجایی که در زمینه دریافت جواز کسب تخصص زیادی دارند به بهترین نحو ممکن می‌توانند شما را راهنمایی نمایند. با دریافت راهنمایی‌های لازم می‌توانید سریعتر جواز کسب را اخذ نمایید. همچنین قادر خواهید بود تمامی مراحل دریافت جواز کسب را به افراد حرفه‌ای بسپارید و مدارکتان را به آنها تحویل دهید.

 

اخذ جواز کسب فوری
اخذ جواز کسب فوری

 

آیا از جواز کسب برای ثبت برند می توان استفاده کرد؟

بسیاری از افراد بعد از اخذ جواز کسب برای ثبت برند اقدام می‌نمایند. به طور کلی باید بدانید یکی از مزیت‌های جواز کسب این است که با استفاده از آن می‌توانید برند خود را به ثبت برسانید. با ثبت برند بدون شک محصولات شما توسط مشتریان بیشتری شناخته می‌شوند و فروشتان افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد برای اینکه برند خود را به مشتریان بیشتری معرفی کنند ابتدا جواز کسب را دریافت می‌نمایند و سپس برای ثبت برند اقدام می‌کنند.

تفاوت پروانه کسب با پروانه تاسیس چیست ؟

جهت گرفتن پروانه کسب باید تفاوت آن را با پروانه تاسیس بدانید. پروانه تاسیس یکی از انواع سندهایی است که نشانگر ظرفیت و نوع تولید محصول می‌باشد. زمان صدور پروانه تاسیس بعد از تاسیس نمودن واحد صنعتی و پیش از آغاز تولید خواهد بود. پروانه کسب یکی از انواع سندهایی است که پیش بینی ظرفیت و همچنین نوع تولید محصول را نشان می‌دهد. زمان صدور پروانه کسب پیش از تاسیس واحدهای صنعتی و یا واحدهای تولیدی می‌باشد.

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم ؟

برای اخذ جواز کسب باید ابتدا به درگاه ملی مجوز کشور مراجعه کنید. بعد از اینکه کد پیگیری را دریافت نمایید نیاز است که به سامانه ایران اصناف مراجعه نمایید. پس از وارد کردن کد دریافت شده ثبت نام شما انجام می‌گردد. هزینه‌ای که مربوط به دریافت جواز است بر اساس نوع صنف متفاوت می‌باشد. بر همین اساس شما برای دریافت نمودن جواز کسب ابتدا باید به صورت اینترنتی اقدام کنید تا مجوزهای ضروری ارائه گردند.

آیا داشتن سوء پیشینه مانع اخذ پروانه کسب می شود ؟

یکی از مهمترین مواردی که مانع اخذ جواز کسب می‌گردد داشتن سوء پیشینه است. اگر شما سوء سابقه در پرونده‌تان داشته باشید نمی‌توانید به راحتی و در کمترین بازه زمانی پروانه کسب را دریافت کنید. در واقع باید بدانید یکی از شرایط اصلی و ضروری برای دریافت نمودن پروانه کسب نداشتن سوء سابقه می‌باشد. در صورتی که سوء سابقه در پرونده شما درج گردد مشکلات زیادی پیش رویتان خواهد بود.

آیا با دریافت جواز کسب بیمه قطع می شود ؟

بسیاری از افرادی که جهت اخذ جواز کسب می‌خواهند اقدام کنند برایشان این پرسش به وجود می‌آید که آیا جواز کسب بیمه را قطع می‌کند. اگر شما در کسب و کارهای خصوصی فعالیت دارید بیمه‌تان بعد از دریافت جواز کسب قطع نمی‌شود. در واقع نیازی نیست برای از دست دادن بیمه بعد از دریافت جواز کسب نگران باشید.

چه کسانی نمی توانند پروانه کسب بگیرند ؟

برای اخذ جواز کسب تنها افرادی که فعالیت قانونی دارند می‌توانند اقدام کنند. بسیاری از افراد که جهت دریافت پروانه کسب پروسه اخذ پروانه را طی نکرده‌اند قادر به دریافت نمودن این مجوز نمی‌باشند. اگر شما مدارکتان تکمیل نباشد قادر نخواهید بود پروانه کسب را دریافت کنید. هر یک از مواردی که مربوط به مدارک شرایط و غیره است را باید ارزیابی نمایید و سپس برای دریافت پروانه کسب اقدام کنید.

آیا بازنشسته و کارمندان می توانند جواز کسب بگیرد ؟

افراد بازنشسته و افرادی که کارمند هستند می‌توانند برای اخذ جواز کسب اقدامات لازم را انجام دهند. در واقع مشکلی برای کارمندان و بازنشستگان جهت دریافت جواز کسب وجود ندارد. هر یک از افرادی که متقاضی دریافت جواز کسب هستند باید مراحل بیان شده را به طور دقیق اجرا کنند تا بتوانند جواز کسب را برای فعالیتشان بگیرند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان