اخذ رتبه انفورماتیک

 

اخذ رتبه انفورماتیک
اخذ رتبه انفورماتیک

 

نحوه اخذ رتبه انفورماتیک

 

اخذ رتبه انفورماتیک شامل شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت داشته و علاوه بر ان در اداره ثبت شرکت ‌ها نیز به ثبت رسیده باشند. چگونگی رتبه بندی شرکت ‌های انفورماتیک، به صورت مجموعه‌ای از ویژگی‌های کمی و کیفی در راستای علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ارزیابی می‌شود که با توجه به واجد شرایط بودن شرکت‌ها، از سوی شورای عالی انفورماتیک و یا از سوی معاونت برنامه‌ریزی و همچنین نظارت راهبردی رئيس جمهور، تاییدیه‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های انفورماتیکی صادر می‌شود. در ادامه به شرایط اخذ رتبه انفورماتیک، ویژگی‌ها، مدارک مورد نیاز و تمامی نکات مرتبط با آن می‌پردازیم؛

هر یک از شرکت ها و موسسه هایی که زمینه فعالیت شان انفورماتیک می باشد باید برای اخذ رتبه مشاور انفورماتیک اقدام نمایند. این رتبه در سامانه ثبت شرکت ها باید به صورت رسمی ثبت گردد. مجوزی که مربوط به اخذ رتبه انفورماتیک می باشد در سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از مجوزهای قانونی معرفی شد. سازمان ساجات بر اساس سطح کیفیت و همچنین سطح کمیت شرکت هایی که زمینه فعالیت شان انفورماتیک است رتبه انفورماتیک را برای آنها صادر کرد. باید بدانید که سازمان ساجات بر اساس نظر سازمان راهبردی ریاست جمهوری فعالیت خود را انجام می دهد

رتبه بندی که مربوط به گواهی رتبه مشاور انفورماتیک می باشد بین رتبه یک تا رتبه ۷ قرار می ‌گیرد. رتبه یک به عنوان بالاترین رتبه می‌ باشد و رتبه ۷ را به عنوان پایین ترین رتبه می ‌شناسند. تمامی شرکت ‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌ کنند مایل می باشند که رتبه یک را دریافت کنند. در صورتی که شما صاحب یکی از شرکت‌ های انفورماتیکی هستید باید با فراهم کردن شرایط و مدارک ضروری برای دریافت رتبه یک مشاور انفورماتیک اقدام کنید.

 

پارامترهای موثر جهت اخذ رتبه انفورماتیک

 

تا پایان سال ۱۳۸۴، تنها دو پارامتر برای دریافت رتبه انفورماتیک مورد توجه واقع می‌شد، یکی میزان حقوق و دستمزد از سوی شرکت‌ها به کارکنان و دیگری مجموعه میانگین درآمد مالیاتی شرکت‌ها. در سال ۱۳۹۰ یک پارامتر دیگر نیز به دو پارامتر قبلی اضافه شد که تحت عنوان رضایت مشتری برای دریافت اخذ رتبه انفورماتیک مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه سه پارامتر فوق در دریافت رتبه انفورماتیک بسیار موثر است و نقش بسیاری را شامل می‌شود. هر یک از این پارامترها را به طور مختصر در این بخش شرح می‌دهیم؛

 

میزان حقوق دریافتی و دستمزد

در اظهارنامه مالیاتی میزان حقوق دریافتی و دستمزد نیروی انسانی به کار گماشته شده، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر چنانچه شرکت فاقد اظهارنامه مالیاتی باشد، از طریق فهرست بیمه، میزان حقوق دریافتی کارکنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

درآمد مشمول مالیاتی

در این بخش به تمامی معافیت مالیاتی ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی پرداخته می‌شود. بدین ترتیب میانگین دو سال اخیر موارد مرتبط با معافیت مالیاتی شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ارزیابی امتیازات، این پارامتر سهم ۳۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

رضایت مشتری

از دیگر پارامترهای اصلی جهت اخذ رتبه انفورماتیک، میزان رضایت مشتری است که از سوی دبیرخانه شورا، بایستی روش‌های تبدیل رضایت مشتری به ملاک‌های کمی مشخص شود.

 

شرایط اخذ رتبه مشاور انفورماتیک
شرایط اخذ رتبه مشاور انفورماتیک

 

معیارهای رتبه بندی مشاور انفورماتیک

معیارهایی که مربوط به اخذ رتبه مشاور انفورماتیک است متفاوت می باشند. معیارهای انسانی، درآمد، رضایت مشتری و تخصص به عنوان مهمترین معیارهای رتبه‌ بندی شرکت‌ های انفورماتیک شناخته می‌ شوند. هر یک از این معیارها باید در عالی ترین درجه باشند تا شرکت بتواند رتبه یک را دریافت کند. دقت داشته باشید که برای بالاتر بردن رتبه شرکت باید در بازه زمانی که تمدید رتبه آغاز می شود اقدامات لازم را انجام دهید. تخصص شرکت را ارتقاء دهید تا بتوانید زمان تمدید رتبه، گرید شرکت را افزایش دهید.

 

چگونگی محاسبه رتبه‌بندی انفورماتیک

 

رتبه بندی انفورماتیک از رتبه یک تا هفت محاسبه می‌شود. بدین ترتیب که یک بالاترین رتبه و هفت به عنوان پایین ترین رتبه مورد بررسی واقع می‌شود. گفتنی است که مدت اعتبار گواهی انفورماتیک یک سال است و پس از گذشت یکسال بایستی با ارائه مدارکی اعم از اظهارنامه مالیاتی جدید، موفق به کسب امتیاز بالاتری شوید و گواهی را در یک سطح یا رتبه بالاتر تمدید نمایید.

قابل ذکر است که دریافت رتبه انفورماتیک در پانزده رشته خلاصه می شود که برخی از آنها عبارتند از؛ حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، حوزه تولید و پشتیبانی سخت افزاری و بسته‌های نرم افزاری، حوزه عرضه دستگاه های جانبی، حوزه آموزش و پرورش، حوزه عرضه سیستم‌های اتوماسیون اداری و صنعتی و نظایر اینها

 

شرایط اخذ رتبه مشاور انفورماتیک

 

شرایطی که مربوط به اخذ رتبه مشاور انفورماتیک می باشد را باید به خوبی بشناسید. کسب و کارها و شرکت ها جهت دریافت کردن رتبه انفورماتیک باید ابتدا به سازمان ساجات مراجعه کنند و درخواست خود را جهت دریافت رتبه اعلام نمایند. شرکت ‌ها باید در زمینه انفورماتیک به صورت اصولی و تخصصی فعالیت کنند. این مسئله باید در اساسنامه شرکت به طور کامل قید شود. هزینه هایی که مربوط به اظهارنامه های مالیاتی است را شرکت ها باید پیش از درخواست رتبه پرداخت کنند.

کسب و کار ها و شرکت ها نیاز است که دو کارشناس حرفه ای و متخصص برای کسب گواهی رتبه مشاور انفورماتیک استخدام نمایند. مدیرعاملی که در شرکت کار می کند باید دارای مدرک کارشناسی باشد. مدرک کارشناسی مدیرعامل باید در رشته کامپیوتر و عمران صادر گردد. مدیر عامل نیاز است که تمام وقت در شرکت حضور پیدا کند. در صورتی که مدیرعامل مدرک فوق دیپلم داشته باشد نیاز است که برای گذراندن دوره کامپیوتر اقدام نماید. هر یک از این شرایط برای کسب رتبه مشاور انفورماتیک ضروری است.

 

مراحل رتبه بندی شرکت های مشاور انفورماتیک
مراحل رتبه بندی شرکت های مشاور انفورماتیک

 

رتبه بندی شرکت های مشاور انفورماتیک

 

اخذ رتبه انفورماتیک برای شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، مستلزم شرایط ویژه‌ای است که می‌توان به بررسی مدارک تحصیلی مدیر عامل و کارکنان شرکت اشاره کرد. بدین ترتیب که مدیر عامل یک شرکت انفورماتیک بایستی دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های زیر باشد؛

  1. علوم کامپیوتر
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. مهندسی فناوری اطلاعات
  4. مهندسی مکانیک
  5. مهندسی عمران
  6. مهندسی شیمی
  7. مهندسی صنایع
  8. ریاضی و فیزیک
  9. آمار

مدرک تحصیلی اخذ شده نیز بایستی مورد تایید رسمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا مورد تایید سازمانهایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته باشد. اگر چنانچه مدیرعامل شرکت دارنده مدرک دیپلم یا فوق دیپلم باشد، بایستی رزومه سوابق کاری در زمینه انفورماتیک را ارائه دهد. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان امور مربوطه تماس حاصل کرده و مشاوره‌های مورد نیاز را در آن خصوص دریافت نمایید.

 

مراحل اخذ رتبه مشاور انفورماتیک

 

برای اخذ رتبه مشاور انفورماتیک باید مراحل دریافت رتبه را به صورت اصولی و به ترتیب ادامه دهید. ابتدا باید به سامانه الکترونیکی ساجات مراجعه کنید. در سامانه ساجات ثبت نام نمایید و کد رهگیری و کد شناسه را دریافت کنید. درخواست و همچنین تشکیل پرونده در این سیستم مرحله بعدی است که اهمیت دارد. تمامی مدارکی که بیان کردیم را باید با اندازه و کیفیت مناسب در این سامانه بارگذاری نمایید. ارسال هر یک از مدارک باید به صورت کامل انجام شود.

پیگیری‌ های لازم برای دریافت رتبه مشاور انفورماتیک را در مرحله بعدی می توانید از طریق پروفایل شخصی انجام دهید. همچنین نواقص هایی که احتمال دارد به وجود بیاید را در این بخش می ‌توانید رفع کنید. در مرحله آخر رتبه گواهی رتبه مشاور انفورماتیک را دریافت خواهید کرد. اگر مشکلی در هر مرحله مشاهده کردید می توانید از افرادی که پشتیبان سامانه ساجات هستند راهنمایی‌ های لازم را دریافت کنید.

  1. مراجعه به سامانه ساجات و ثبت نام در این سامانه با درج مشخصات درخواست شده
  2. ضمیمه کردن مدارک مورد نیاز از جمله اسکن روزنامه رسمی مرتبط با تاسیس شرکت و انتشار آگهی بر اساس آخرین ثبت تغییرات شرکت در یکی از روزنامه‌های رسمی
  3. تکمیل پرونده الکترونیکی در سامانه

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه انفورماتیک
شرایط مدارک لازم اخذ رتبه انفورماتیک

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه انفورماتیک

 

مدارکی که برای دریافت رتبه مشاور انفورماتیک باید ارائه دهید متفاوت هستند. شما برای اینکه بتوانید در کمترین بازه زمانی مدارک رتبه انفورماتیک را دریافت کنید باید مدارک را به صورت کامل ارسال نمایید. کپی کارت ملی و کپی شناسنامه، عکس پرسنلی تمامی اعضای هیئت مدیره، لیست بیمه تمام اعضای هیئت مدیره و آگهی تاسیس و آخرین تغییراتی که در شرکت به وجود آمده را باید ارائه دهید. هر یک از گواهی های تغییرات شرکت و تاسیس شرکت باید در روزنامه ثبت شده باشد.

همچنین اظهارنامه‌ های مالیات بر درآمد که مربوط به دو سال آخر شرکت است را باید برای کسب رتبه مشاور انفورماتیک تحویل دهیم. اعلام رعایت کردن قوانین انفورماتیک باید به امضاء سهامداران و مدیران برسد. آدرس و کدپستی دقیق شرکت، کپی اساسنامه مربوط به شرکت و همچنین درخواست کتبی برای اخذ رتبه به عنوان دیگر مدارک شناخته می شوند. شما میتوانید جهت دریافت رتبه انفورماتیک با مشاورانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی مشاور انفورماتیک

  • ارائه فایل اسکن شده روزنامه رسمی مبنی بر تاسیس شرکت
  • ارائه فایل اسکن شده روزنامه رسمی مبنی بر تغییر موضوع مرتبط با فعالیت شرکت
  • ارائه فایل اسکن شده روزنامه رسمی مبنی بر تغییر نام شرکت
  • ارائه فایل اسکن شده روزنامه رسمی مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت
  • ارائه تمامی مدارک شناسایی اعم از صفحه نخست شناسنامه، کارت ملی، مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت برای آقایان، یک قطعه عکس مدیر عامل
  • ارائه فایل اسکن شده از سه فهرست بیمه مرتبط با سال های اخیر فعالیت شرکت
  • ارائه فایل اسکن شده مبنی بر فیش های پرداختی مرتبط با  سه فهرست بیمه که دو کارشناس و مدیر عامل در آن قید شده باشد
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه یک نسخه تعهد نامه مبتنی بر رعایت قوانین که در سربرگ شرکت تنظیم شده باشد
  • ارائه یک نسخه از آخرین اساسنامه شرکت

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان