اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج

 

اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج
اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج

 

مراحل اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج

 

اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج در شرکت‌های پیمانکار جهت تثبیت رزومه کاری خود مبتنی بر بررسی توان کاری، سوابق حرفه‌ای، میزان تجهیزات و منابع مالی و موارد این چنینی مستلزم دریافت رتبه پیمانکاری هستند. اخذ رتبه پیمانکار طبق پروسه‌های قانونی و ضوابط آئین نامه‌ای اعمال می‌شود که فواید بسیاری را از جمله عقد قراردادهای دولتی، شرکت در مناقصه‌های مالی، دریافت وام، پذیرش پروژه‌های ملی و بین‌المللی و فوایدی از این دست را به دنبال خود دارد که می‌توان از این مزایا جهت پیشرفت و ارتقاء سطح شغلی خود برخوردار شد. گفتنی است که پس از تاسیس و ثبت شرکت، می‌توان جهت اخذ رتبه پیمانکار اقدام نمود.

قابل ذکر است که رتبه پیمانکار از پایه یک تا پنج در نظر گرفته می‌شود که رتبه پنج پایین ترین رتبه و رتبه یک بالاترین رتبه پیمانکار می‌باشد که به تدریج با توجه به فرایند توسعه کاری می‌توان از پایه پنج شرکت را به گرید یک و بالاترین رتبه رساند. در ادامه به شرح خلاصه ای درباره چگونگی اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج، ویژگی‌ها، شرایط اخذ رتبه و فواید آن می‌پردازیم؛

 

رتبه بندی چیست؟

با دریافت رتبه، گرید و یا پایه پیمانکار علاوه بر آنکه نشان‌دهنده یک نمای کلی از وضعیت و شرایط شرکت است، نوع مقیاس جهت تضمین و ارزشگذاری میزان سطح کمی و کیفی شرکت‌های پیمانکار از نظر نیروی فنی، منابع مالی، امکانات، تجهیزات در جهت ارائه خدمات بهینه نیز می‌باشد که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و همچنین نظارت راهبردی رئیس جمهور برای شرکت‌های پیمانکار ارائه می‌شود.

شرکت‌های پیمانکار با توجه به نوع قراردادها، افراد امتیازآور، امکانات و تجارب حرفه‌ای موفق به کسب رتبه از یک تا رتیه پنج می‌شوند که از جمله ملاک‌های اصلی رتبه بندی را می توان به تعدد نیروی فنی و مهندسی به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکار دانست.

 

شرایط اخذ رتبه پیمانکار پایه ۵

 

شرکت‌های پیمانکار با وجود امکانات، تجهیزات، منابع مالی، نیروی انسانی، سوابق کاری، تجارب حرفه‌ای که دارند موفق به کسب رتبه می شوند. گفتنی است که نیروی انسانی و افراد پیمانکاری که دارای امتیاز و رتبه پیمانکار هستند نیز در جهت رشد و ارتقاء سطح کاری شرکت بسیار حائز اهمیت می‌باشند. بدین ترتیب با فراهم آوردن مدارک لازم و ارسال آن به مراجع ذیربط، سیر مراحل قانونی آن انجام شده و شرکت‌ها بر اساس میزان توانایی کاری و حرفه‌ای شان موفق به کسب رتبه پیمانکار می‌شوند. از جمله شرایطی که بایستی شرکت‌ها دارا باشند، به شرح زیر است؛

  1. قبل از اقدام به دریافت رتبه، شرکت بایستی طی فرایندی از سوی اداره ثبت شرکت‌ ها به ثبت رسیده باشد
  2. حداقل مدرک اعضای هیئت مدیره بایستی کارشناسی باشد
  3. دو نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت بایستی دارنده سه سال سابقه کاری مستند در حیطه امور فنی و مهندسی باشند

 

قابل ذکر است که درخواست مبتنی بر تقاضای رتبه پنج پیمانکار به همراه مدارک مورد نیاز بایستی به سامانه ساجات که زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، ارسال شود.

 

بدین ترتیب ضمیمه کردن مدارک ضروری اعم از نام و نشانی شرکت، مشخصات با ذکر جزئیات اعضای امتیاز آور شرکت، فایل‌های مرتبط با اسناد و مدارک شرکت، مدارک تحصیلی و تجربیات کاری بسیار حائز اهمیت بوده که بایستی تماما در سامانه ساجات بارگذاری شود.

در نتیجه پس از بررسی تمام مدارک و شواهد ارسال شده، بایستی به معاونت فنی و عمرانی جهت ادامه پروسه های قانونی مراجعه شود و بدین ترتیب مابقی روند کاری را به صورت حضوری پیگیری نمود. اگر چنانچه نقصی در مدارک وجود نداشته باشد و تمامی مدارک مورد تایید واقع شود، پیمانکار موفق به دریافت رتبه پنج می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج
شرایط مدارک لازم اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه پیمانکار پایه پنج

 

  • ارائه مدارک شرکت اعم از اساسنامه، شرکت نامه، گواهی تاسیس
  • ارائه سند رسمی مالکیت شرکت و یا اجاره نامه
  • ارائه یک نسخه کپی از مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هيئت مدیره
  • ارائه یک نسخه کپی از مدارک دانشگاهی اعضای شرکت
  • ارائه سوابق کاری پیمانکارانی که در صدد دریافت رتبه هستند، به همراه استعلام نامه سوابق مرتبط با بیمه
  • ارائه یک نسخه کپی از آخرین صورتجلسه مرتبط با تغییر سهام شرکت

 

چگونگی تمدید رتبه پیمانکار

اعتبار گواهی رتبه پیمانکار چهار ساله است که پس از این مدت مقرر با توجه به آنکه نوع موضوع فعالیت شرکت، اعضای امتیاز آور شرکت و مواردی از این قبیل تغییری نکرده باشد، می‌توان برای تمدید گواهی رتبه اقدام نمود. تمدید گواهی نیز تا دو مرتبه امکان پذیر است و پس از آن بایستی از آغاز اقدام به گذراندن پروسه‌های قانونی جهت دریافت رتبه پیمانکار نمود. گفتنی است که در این بازده زمانی اگر چنانچه پیشرفت شرکت در حیطه امور مالی و منابع فنی قابل توجه باشد، پیمانکار می‌تواند جهت ارتقاء کسب رتبه بالاتر اقدام نماید

 

فواید رتبه پیمانکار پایه پنج

 

  1. امکان عقد قرارداد میان شرکت‌های دارای رتبه با سازمان‌های دولتی
  2. دورنمای کلی از وضعیت شرکت‌های دارای رتبه
  3. امکان شرکت در مناقصات دولتی برای شرکت‌هایی که دارنده گواهی صلاحیت و رتبه هستند
  4. امکان سرمایه گذاری برای پروژه‌هایی که مستلزم صرف توان مالی و فنی بیشتری است

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان