شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی
اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

رتبه بندی و اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی حائز اهمیت است، نیروی فنی متخصص، دانش علمی، تجربه‌های حرفه‌ای، سوابق کاری، ساختار مدیریتی، امکانات پشتیبانی، منابع مالی و نظایر اینها است. بدین ترتیب افراد امتیاز آور می‌توانند پس از تاسیس شرکت، جهت اخذ رتبه مشاور اقدامات لازم را انجام داده و مدارک مورد نیاز را برای سامانه ساجات ارسال نمایند تا پس از طی یک دوره پروسه اداری، از سوی کارشناسان بررسی‌های اولیه انجام شود. گفتنی است که اخذ رتبه برای زیر مجموعه‌های شاخه میراث فرهنگی در سه تخصص خلاصه می‌شود که عبارتند از؛

  • پژوهش‌ها و مطالعات فرهنگی
  • امور بهره برداری از آثار، حفاظت، مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین محوطه‌های باستانی
  • حفاظت و بازسازی بافت‌های تاریخی، فرهنگی

 

در ادامه به شرح هر یک از تخصص‌های فوق جهت اخذ رتبه مشاور می‌پردازیم؛

 

پژوهش‌ها و مطالعات فرهنگی

مطالعات فرهنگی، تهیه شواهد و مدارک مرتبط با آثار تاریخی منقول و غیر منقول فرهنگی، بافت‌های تاریخی، مطالعات مرتبط با آثار ملموس و ناملموس مانند ساختارهای معماری، ساختار شهری، مطالعات مردم شناسی، صنایع دستی و مواردی از این قبیل. همچنین تنظیم قوانین مربوطه، برنامه‌ریزی کلان، برنامه‌ریزی ساختار موزه‌ها، نظارت بر آثار به ثبت رسیده، فراهم نمودن بانک اطلاعاتی، ایجاد برنامه‌های کامپیوتری و انواع نرم افزارها، تولید بسته‌های آموزشی، کتاب، مجلات و نشریات همه جزء زیر مجموعه این تخصص پوشش داده می‌شوند.

 

امور بهره برداری از آثار، حفاظت، مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین محوطه های باستانی

برنامه ریزی، مطالعات فرهنگی و پژوهشی ، مستندسازی، مشخص نمودن حریم‌های حفاظتی، ارائه طرح حفاظتی، مرمت بناهای تاریخی و باستانی، ایجاد طرح‌های مقدماتی، برنامه‌ریزی مدیریت راهبردی جهت بهسازی محوطه های باستانی، باستان شناسی، مطالعات مردم شناسی، زمین شناسی، تهیه برنامه ریزی‌های کلان، تاسیس مراکز آموزشی و پژوهشی مرتبط، مدیریت اجرای پروژه‌ها، نظارت بر چگونگی اجرای طرح‌ها و نظایر اینها تحت پوشش این تخصص قرار می‌گیرد.

 

حفاظت و بازسازی بافت‌های تاریخی، فرهنگی

مطالعات و پژوهش‌های مربوطه، مستندسازی، تنظیم ضوابط حریم‌های حفاظتی، زیست محیطی، ساختارها و بافت‌های محلی و شهری، برنامه‌ریزی مدیریت، ایجاد طرح‌های مرتبط با موارد حفاظتی، طرح‌های مشارکت مردمی، معرفی سبک‌های معماری، نظارت بر چگونگی اجرای طرح‌ها، طرح‌های مرتبط با مدیریت بحران، بازسازی بافت‌های تاریخی و شهری و موارد این‌چنینی نیز تحت پوشش این تخصص خلاصه می‌شوند.

 

شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی
شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

  • تاسیس و ثبت شرکت
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • عدم اشتغال مدیران شرکت در سمت های دولتی
  • دارنده حداقل مدرک کارشناسی برای دو سوم از مدیران شرکت
  • مجموعه هفت سال سابقه بیمه برای مدیران

 

مزایای اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

  • جذب اعتماد سازی سرمایه گذاران برای سپردن پروژه‌های اجرایی خود به دست شرکت
  • دورنمای کلی از وضعیت شرکت با توجه به رتبه دریافت شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • شرکت در مناقصات مالی و دولتی
  • امکان عقد قرارداد با سازمان های دولتی
  • توسعه و پیشرفت عملکردها و ارتقاء نظارت اجرایی بر پروژه‌ها
  • امکان فضای رقابتی میان هم صنفان با ارائه خدمات و تسهیلات متنوع بر اساس قوانین مرتبط با ثبت شرکت‌ها

 

موارد قابل توجه در اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

از جمله موارد حائز اهمیت که در پرونده متقاضی مورد بررسی می شود می‌توان به مواردی مانند سوابق کاری، تجارب، رزومه‌های شرکت، تسهیلات فنی و نرم افزاری مورد استفاده در شرکت، نیروی فنی و متخصص، ارائه تراز مالی شرکت و همچنین ارائه گواهی مبنی بر تایید کارفرمایان از پروژه‌های انجام شده، اشاره کرد که نقش بسیار پر رنگی در اخذ رتبه شرکت‌های مشاور دارد. آنچه که بیش از همه برای رتبه بندی متقاضیان قابل توجه است، دانش علمی، تخصص و پروژه‌های انجام شده‌ای است که به تایید کارفرمایان رسیده باشد. همچنین با توجه به بالا بردن سطح میزان عملکردهای کاری موفق، می‌توان به تدریج به رتبه‌های بالاتر نیز دست یافت.

 

چگونگی اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

متقاضیان با توجه به ارسال مدارک مورد نظر به سامانه ساجات  می‌توانند به راحتی فرایند قانونی پرونده خود را پیگیری نمایند. با توجه به بررسی‌ها و دریافت تاییدات اولیه از سوی کارشناسان، مابقی مراحل به صورت حضوری انجام می‌شود. گفتنی است که رتبه شرکت‌های مشاور از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای متقاضیان صادر می شود و در صورت عدم نقص مدارک مدت ۲ ماه صدور رتبه نیز به طول می‌انجامد. شرکت‌های مشاور در قالب شرکت سهامی خاص بایستی به ثبت برسند و قابل ذکر است که تا قبل از تاسیس یا ثبت شرکت نمی‌توان برای اخذ رتبه اقدام نمود.

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، نظارت و مشاوره بر چگونگی عملکرد و اجرای پروژه‌ها بر عهده شرکت‌های مشاور است و رتبه بندی آن که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت می‌پذیرد از رتبه ۳ تا رتبه ۱اعمال می شود. بدین ترتیب که رتبه یک بالاترین پایه و رتبه ۳ پایین‌ترین درجه از سطح توانایی‌ها و عملکرد شرکت می‌باشد که بر اساس مدارک و اسناد مبتنی بر سوابق و تجارب شرکت با توجه به انتخاب تخصص در زیرمجموعه امور میراث فرهنگی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

 

جهت اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور میتوانید با کارشناسان ما جهت مشاوره رایگان تماس حاصل نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان