مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO

 

اخذ گواهینامه ایزو ISO
اخذ گواهینامه ایزو ISO

 

ایزو چیست ؟ مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO

 

اخذ گواهینامه ایزو ISO یکی از مهمترین مراحلی است که مربوط به پایه های فناوری و علم می باشد. این گواهینامه برای پیشرفت اقتصاد و صنعت هر یک از کشورها اهمیت زیادی دارد. شما برای افزایش سطح کیفیت انواع کالاهایی که تولید می شوند باید گواهینامه ایزو را دریافت کنید. در این صورت از علم و تکنولوژی عقب نمی مانید. هر یک از اشخاص حقوقی و یا شرکت ها جهت وارد شدن به عرصه رقابت باید برای اخذ گواهینامه ایزو اقدام نمایند. مراحلی که مربوط به دریافت این گواهینامه می باشد را در ادامه معرفی می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

ایزو چیست ؟ مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO
ایزو چیست ؟

 

معرفی مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

برخی از مهمترین مراحلی که جهت دریافت گواهینامه ایزو ISO اهمیت زیادی دارد عبارت است از :

 

  1. گذراندن استانداردهای ضروری

 مهمترین مرحله اخذ گواهینامه ایزو رد کردن الزامات استاندارد می باشد. زمانی که یکی از سازمان ها برای دریافت گواهینامه تصمیم می ‌گیرد، نیاز است که الزامات سازمان را برآورده نماید. استانداردهای ایزو از جمله الزاماتی هستند که باید ارزیابی گردند. شرکت ها و سازمان ها در هر یک از دسته بندی هایی که باشند باید با کارشناسان متخصص برای رد کردن الزامات استاندارد مشورت کنند. محیط شرکت باید با الزامات ایزو مطابقت داشته باشد. در واقع باید به نوعی ثابت شود که سازمان به تمامی الزامات استاندارد دقت دارد.

 

  1. صدور گواهینامه از مرجع معتبر

 یکی دیگر از مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO تعیین مرجع صدور ایزو می باشد. بعد از اینکه تمامی استانداردهای شرکت رعایت شود باید وارد ممیزی گردد. در این مرحله این مسئله اهمیت زیادی دارد که صدور گواهینامه از مرجع معتبر انجام شود. یکی از مراجع معتبر که زیر نظر نهاد بالادست است را باید انتخاب کنید تا مدرک معتبری دریافت گردد. ایزو سیستم از جمله مراجع معتبر دریافت گواهینامه می باشد.

 

  1. شناخت ممیزی ها برای اخذ گواهینامه ایزو

 یکی دیگر از مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO این است که ممیزی مراقبتی و اولیه را به خوبی بشناسید. در واقع برای صادر کردن گواهینامه، سازمان به برنامه ممیزی نیاز دارد. این برنامه به صورت غیرحضوری و حضوری انجام خواهد شد. طبق استانداردهای سازمان جهانی گواهینامه ای که صادر می شود حدود سه سال اعتبار دارد. اما برای سال دوم و سوم باید گواهینامه به صورت مجدد بررسی شود. به شما توصیه می کنیم که برای اخذ گواهینامه حتما از مراکزی که مجوز دولتی دارند گواهینامه را دریافت نمایید.

 

مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO
مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO

 

  1. انتخاب بهترین شرکت صادر کننده

مرحله چهارم اخذ گواهینامه ایزو مربوط به انتخاب شرکت صادر کننده می باشد. برای انتخاب کردن شرکت صادر کننده باید به محبوبیت و اعتبار شرکت دقت داشته باشید. تجربه و سابقه ای که شرکت دارد به عنوان مهم ترین نکته شناخته می ‌شود که باید به آن توجه شود. شرکت گواهینامه دهنده قراردادهایی که استاندارد هستند را به صورت سه ساله تنظیم می کند. در هر یک از این قراردادها دوره های مشخص شده ای در نظر گرفته خواهد شد. شرکت گواهی دهنده به طور معمول می تواند ممیزی مراقبتی را سال های زیادی در نظر بگیرد. اما در برخی از آنها ممیزی ۹ ماهه در نظر گرفته خواهد شد.

 

  1. ممیزی خارجی اول برای اخذ گواهینامه ایزو

 مرحله پنجم دریافت گواهینامه ایزو ISO مربوط به ممیزی خارجی اول می باشد. این مرحله به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراحل ممیزی است. در این مرحله ممیزی مدارکی که مربوط به سیستم مدیریتی است را باید ارزیابی کنید. فعالیت هایی که برای دستیابی به استانداردها طی می شود را باید به طور کامل گزارش دهید. گزارش ارائه داده شده می تواند به عنوان یکی از برنامه ‌های اجرایی مهم شناخته شود. بنابراین شما نیازی نیست که در این مرحله نگران عدم انطباق هر یک از دیگر استانداردها باشید. بسیاری از سازمان ها هستند که در این مرحله مدارک مورد نیاز را شناسایی می کنند و سپس ارتباط آنها را با فرآیندهای متفاوت سازمان مشخص می نمایند.

 

  1. بررسی ممیزی خارجی دوم

 مرحله ششم اخذ گواهینامه ایزو مربوط به ممیزی خارجی دوم است. بعد از انجام دادن اقداماتی که در گزارش ممیزی اول انجام شده است باید از اثربخشی سیستم مدیریت اطمینان پیدا کنید. این مسئله که تمامی گزینه های سیستم مدیریت با الزامات ایزو مطابق باشد بسیار مهم است. اگر سیستم مدیریتی تان با الزامات استاندارد مطابقت داشته باشد سازمان توصیه می کند که برای اخذ گواهینامه سریعتر اقدام کنید. در صورتی که انطباقی بین آنها وجود نداشته باشد باید اقدامات لازم را طبق قوانین شرکت گواهی دهنده انجام دهید.

 

  1. اخذ گواهینامه ایزو و نگهداری سیستم مدیریتی

 مرحله بعدی دریافت گواهینامه ایزو ISO نگهداری سیستم مدیریتی است، این مرحله تا حدودی دشوار می باشد. در این مرحله برای اینکه انگیزه کارکنان را افزایش دهید باید به صورت منظم آموزش های اصولی را به آنها ارائه دهید تا بتوانید با کارکنان ارتباط برقرار کنید. جهت اطمینان از رعایت کردن تمامی الزامات استاندارد نیاز است که ممیزی داخلی ارزیابی شود. نگهداری سیستم مدیریتی در طول یک سال می تواند ممیزی مراقبتی را تمدید نماید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان