ثبت برند تجاری ، چرا ثبت برند تجاری برای شرکت ها و کارخانه ها ضروری است؟

 

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

 

ثبت برند تجاری

 

ثبت برند تجاری فورا بعد از ثبت شرکت انجام می شود. هر چند انجام این کار در اکثر موارد از نظر قانون ضروری نیست و فقط موارد خاص را باید ثبت کرد ولی هر تاجر برای شروع کار شرکت خود، اقدام به ثبت برند خود می کند تا بتواند با پشتوانه قانون کار خود را پیش ببرد. هر چند ثبت برند، تاجر را در برابر قانون مسئول می کند، اما همچنین برای او حبابی حفاظتی در برابر تمام مشکلات و درگیری های قانونی ایجاد می کند و به صاحب برند کمک می کند تا بتواند در زمان و جای درست حقوق خود را طلب کند.

 

چرا ثبت برند تجاری برای شرکت ها و کارخانه ها ضروری است

 

مارک تجاری کمک زیادی به تاجران مختلف می کند و امتیازهای زیادی را برای آن ها ایجاد می کند که مهم ترین این امتیازات را در این قسمت توضیح می دهیم.

  • یکی از بزرگترین هدف های هر تاجر این است که بتواند محصولات و کالاهای خود را به عموم مردم به عنوان کالای باکیفیت و مورد اعتماد معرفی کند. با شهرت بیشتر کالای مورد نظر، افراد بیشتری به کیفیت آن اعتماد می کنند و تاجر موفقیت بیشتری به دست می آورد. ولی این موفقیت در صورتی به وجود می آید که برند تجاری وجود داشته باشد. برند، هویت محصول است و باعث شناخته شدن آن می شود. با این حال اگر ثبت برند تجاری انجام نشود، سازنده برند هیچ اختیار قانونی روی آن ندارد و فرد دیگری می تواند آن را تصاحب کند.
  • برای جلوگیری اتفاقاتی مثل از دست دادن حقوق معنوی و سود مالی، ثبت کردن برند یک امر ضروری خواهد بود.
  • برند هویت محصول است و باعث می شود مشتری ها تفاوت آن را با سایر محصولاتی که در بازار هستند، بدانند و حتی در صورت اثبات کیفیت، می تواند مخاطب خاص خود را ایجاد کند. اما برای این کار باید برند خاص و متمایزی داشت که تمام ویژگی های یک برند خوب را داشته باشد.
  • داشتن یک برند قانونی که شهرت خوبی کسب کرده و در بازار ثابت شده، به معنی داشتن نوعی سرمایه است. با ثبت برند تجاری می توانید در صورت دلخواه برند خود را بفرشید و سود خوبی به دست آورید و یا اجازه وجود نمایندگی هایی در شهرها و استان های دیگر را بدهید. هر دوی این فعالیت ها سود زیادی را نصیب صاحب برند می کند که البته با قانونی بودن برند ممکن هستند.
  • یکی دیگر از دلیل های مهمی که چرا بهتر است یک شرکت برند قانونی داشته باشد این است که گاهی برای گسترش دادن کار خود، صاحب برند تصمیم می گیرد که از سرمایه گذار استفاده کند یا درخواستی برای دریافت وام های کسب و کار پر کند. در این موارد باید بتواند وجود برند و کسب و کار خود را ثابت کند که با ثبت کردن برند ممکن خواهد بود.

 

ویژگی های اصلی یک برند  که باعث می شود ثبت برند تجاری توسط اداره مالکیت معنوی تایید شود:

  1. لازم است که اسم برند ممتاز باشد. یعنی تشابه پنجاه درصدی یا بیشتر به یک برند که در گذشته توسط فرد دیگری انتخاب شده ممکن نیست و باید به نحوی آن را انتخاب کنید که راحت شناخته شود.
  2. حتی اگر برند تجاری دیگری مشابه اسم انتخابی شما نباشد ولی آن برند از اسامی استفاده کند در دولت یا سازمان های مشهور کشوری استفاده شده باشد، رد خواهد شد.
  3. اسم برند باید به دین و فرهنگ و عفت عمومی احترام بگذارد و به هیچ صورتی به این موارد توهین نکند.
  4. همینطور ثبت برند تجاری فقط در صورتی ممکن است که از کلمه های عمومی استفاده نکنید. مثلا یک کارخانه تولید فرش نمی تواند از اسم فرش به عنوان برند خود استفاده کند. این کلمه عمومی است و هر چند قبلا ثبت نشده اما می تواند برای تمام کارخانه های مرتبط با فرش استفاده شود.

 

چه زمانی باید برند تجاری را تمدید کنیم؟
چه زمانی باید برند تجاری را تمدید کنیم؟

 

چه زمانی باید برند تجاری را تمدید کنیم؟

برندی که ثبت شده برای ده سال قانونی شناخته می شود ولی بعد از اتمام این مدت، شرکت باید آن را تمدید کند و اگر بعد از گذشت یک نیم سال کار را به انجام نرساند، مجبور خواهد بود برند خود را دوباره ثبت کند که علاوه بر زمان و هزینه ای که برای ثبت برند تجاری جدید از دست خواهد داد، به سودجویان این فرصت را می دهد که سعی در سوء استفاده از هویت برند کنند.

همینطور که در این مقاله دیده شد، کار ثبت برند مهم و دارای حساسیت بالایی است. حتی اگر تمام کارهای مربوطه را درست انجام دهید، حداقل دو تا سه ماه باید وقت بگذارید تا کار را به پایان برساند. ناگفته نماند که اشتباه در این روند تمام این زمان و هزینه را ریست می کند. به همین دلیل به شما سفارش می کنیم که با ما در شرکت الی ثبت تماس بگیرید تا بتوانیم در مورد جزییات کار یعنی مدارک و جدول زمانی به شما توضیح دهیم.

شرکت الی ثبت علاوه بر اینکه مشاوران متخصصی برای پاسخ دهی به سوالات مهم ثبت برند تجاری دارد، نمایندگانی دارد که از طرف تاجران و شرکت های تازه تاسیس اقدام به ثبت برند می کنند. ما از شما دعوت می کنیم تا کار ثبت برند خود را به شرکت الی با آدرس اینترنتی https://elisabt.com/ بسپارید. ما این کار را در حداقل زمان انجام داده و موفقیت آن را تضمین می کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان