ثبت برند خارجی

ثبت برند خارجی
ثبت برند خارجی

 

راهنمای ثبت برند خارجی

 

ثبت برند خارجی مراحلی مشابه برندهای داخلی دارد اما در قوانین آن تفاوت زیادی با مشابه داخلی آن دارد. برای اینکه در مورد ثبت کردن برند ها توضیح دهیم، اول باید مشخص کنیم که برند خارجی چگونه است و چه کاربردهایی دارد.برند بیگانه به دو نوع تعریف می شود. اول همان برندهای بیگانه است. بعضی افراد تصمیم می گیرند برند و تجارتی را انتخاب کرده و شعبه ای از آن را به کشور ما انتقال دهند. در این مورد تاجر ایرانی نمی تواند برند بیگانه را از اول و تحت مالکیت خود تاسیس کند. بلکه باید با داشتن قراردادی قانونی، اجازه استفاده از برند را داشته باشد. فقط صاحب یا مالکان برند می توانند این اجازه را به دیگران بدهند و هیچ کس صلاحیت صدور این اجازه را ندارد.

دومین حالت این است که تاجر بین المللی تصمیم بگیرد یک برند جدید با اسمی بیگانه در ایران تاسیس کند. اگر ثبت برند اولین بار در کشور ما انجام شده، حال با گذشت زمان، صاحب برند می تواند برای ثبت آن در مقطع جهانی اقدام کند و اگر برند و صاحب آن بیگانه هستند و تصمیم دارند که برند و تجارت خود را وارد ایران کنند، باید ابتدا آن را در کشور خود تاسیس کرده باشند و بعد از آن برند خود را وارد سیستم مادرید کنند. البته مقدور است که برند به جز کشور مبدا فقط در ایران تاسیس شود و تاجر به سیستم مادرید وارد نشود. ولی این کار باعث زیان تاجر می شود چون سیستم مادرید به او اجازه دسترسی تجاری به کشورهای دیگر را نیز می دهد.

کاربردهای ثبت برند خارجی

 

  • برند خارجی به تاجران اجازه گسترش کار خود در کشورهای دیگر را می دهد.
  • قوانین بین المللی به دفاع از حقوق مالک برند بیگانه می پردازد و به او یاری می رساند تا به بالاترین سطح تجاری برسد.
  • به برند بیگانه اجازه شناخته شدن می دهد و تبلیغات و شهرت را برای این برند ایجاد می کند.
  • با تاسیس برند خارجی، مالک برند می تواند شعبه ها و نمایندگی هایی در کشورهای مقصد ایجاد کند که به معنی گسترش کار او است.

 

در چه صورتی می توانید چنین برندی را به کار ببرید

  • یک برند خارجی جدید در نظر داشته باشید که همه قوانین را هم دربر داشته باشد. برای چنین برندی محدودیتی وجود ندارد و با ثبت آن، می توانید از آن استفاده کنید.
  • برند را با قیمت عادلانه ای از مالک آن بخرید و مدارک مالکیت آن را به دست آورید.
  • با موافقت صاحب برند یک یا چند نمایندگی از این برند را در ایران ایجاد کنید.

نکته: اگر یک برند بیگانه در گذشته توسط کس دیگری استفاده شده باشد ولی بعد از گذشتن مدت قانونی آن اقدامی برای تمدید کردن آن نکرده باشد، شما کی توانید به آن برند به عنوان یک گزینه برای ثبت برند نگاه کنید.

نکته: اگر برند که تاسیس می کنید متعلق به شخص متفاوت است و شما فقط برای ایجاد نمایندگی آن اقدام کرده اید، در زمان تاسیس کردن آن برند باید این مسئله را مشخص کنید.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند خارجی
شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند خارجی

 

چه اسنادی برای ثبت برند خارجی نیاز خواهد بود

با دقت در اینکه اینکه یک متقاضی حقیقی یا یک فرد حقوقی برای تاسیس کردن این نوع برند اقدام می کند، باید اسناد متفاوتی ارائه شود.یک متقاضی حقوقی یعنی برند به نام یک شرکت تاسیس می شود و فرد فقط تا زمانی می تواند از حقوق برند استفاده کند که قانونا جزوی از افراد ذی نفع این برند باشد.

برند بیگانه فقط اسامی خارجی نیستند، بلکه اگر اسم برند ایرانی را با حروف انگلیسی چاپ شود هم به عنوان برند بیگانه لحاظ می شود و باید قوانین ثبت برند را برای آن اعمال کنید.برای آگاهی کامل از این قوانین می توانید با همکاران ما در الی ثبت ارتباط برقرار کنید. ما در این سایت توضیحاتی درباره ی برندها ارائه کردیم و امکان مشاوره برای متقاضیان را ایجاد کرده ایم. همینطور در موقعیت های ویژه که متقاضی آگاهی چندانی به قوانین و پیچیدگی های راه ندارد، می تواند از همکاران ما درخواست مساعدت کند و متخصصان این حوزه کار تاسیس کردن برند خارجی و ثبت شرکت را از طرف او انجام خواهند داد.

در این موارد به اسناد زیر برای شما لازم خواهد بود:
  1. اسنادی که ثبت شدن شرکت را نشان دهد. مثل اساسنامه شرکت
  2. مدرک مهم بعدی در ثبت برند خارجی، کارت بازرگانی است.
  3. اسنادی که هویت مالکان و سهامداران شرکت را ثابت کند.
  4. اگر تاسیس کردن برند شما را فرد دیگری به عهده بگیرد، داشتن یک وکالتنامه برای طی کردن مسیر واجب خواهد بود.

در صورتی که یک فرد واقعی مالک برند بیگانه باشد، اسناد شناسایی و کارت بازرگانی خود را ارائه می کند و همینطور مدارکی که نشان دهنده فعالیت او در حوزه مورد نظر باشد را ارسال می کند.

1.5/5 - (46 امتیاز)
مشاوره رایگان