ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی

 

شرایط ثبت شرکت تعاونی

 

ثبت شرکت تعاونی از چند نفر به منظور انجام فعالیت‌های مرتبط با تولید و توزیع کالا، محصولات و خدمات تشکیل می شود که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی صورت می‌پذیرد. در این نوع شرکت‌ها برای حداقل سرمایه اولیه محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر آن حداقل اعضای شرکت بایستی هفت نفر باشند که یک نفر به عنوان مدیر انتخاب می‌شود.

حائز اهمیت است که بدانیم میزان مسئولیت و اختیارات افراد در شرکت‌های تعاونی عام، مبنی بر میزان سرمایه شرکا نیست و در واقع هر یک از اعضا در مجمع عمومی، دارنده حق رای می‌باشند و مقدار سرمایه در این خصوص مورد توجه نیست. اما در شرکت‌های تعاونی از نوع سهامی خاص میزان اختیارات اعضای شرکت طبق میزان سرمایه معین می‌شود و در غیر اینصورت با توجه به توافق شرکا میزان اختیارات افراد در اساسنامه شرکت درج می‌شود.

در ادامه به شرح مختصری در ارتباط با چگونگی ثبت شرکت‌ های تعاونی، ویژگی‌ها، انواع شرکت‌های تعاونی و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت می‌پردازیم؛

 

شرکت تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی توافق و مشارکتی است که میان افراد هم صنف به وجود می‌آید. بدین ترتیب با توجه به منافع و اهداف مشترک، زمینه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور حاصل می‌شود. از جمله خدمات عرضه شده توسط این شرکت‌ها می‌توان به تولید، توزیع، ارائه خدمات، تهیه مسکن، ارائه وام تعاونی و موارد این‌چنینی اشاره کرد. طبق ماده ۱۹۰ قانون تجارت، شرکت‌های تعاونی اینگونه تعریف می‌شود که این شرکت‌ها از مشارکت اشخاص حقیقی جهت انجام امور مرتبط با بخش تعاون صورت می‌پذیرد.

 

انواع شرکت‌های تعاونی

 

شرکت‌های تعاونی به منظور فعالیت‌های تولیدی

این نوع شرکت‌ها به هدف تولید کالا و محصولات افتتاح می‌شوند. علاوه بر آن در زمینه اشتغال و استخدام افراد متخصص نیز فعال عمل می‌کنند. نظیر شرکت‌های کشاورزی، پتروشیمی، صنعت و معدن، فراورده‌های دامی و نظایر این‌ها

 

شرکت‌های تعاونی به منظور فعالیت‌های توزیعی

این نوع شرکت‌ها به هدف ارائه و توزیع کالا و خدمات در رشد بازار اقتصادی فعالیت پویایی را شامل می‌شوند. به عبارتی این نوع شرکت‌های تعاونی نیاز مصرف کنندگان را شناخته و با آگاهی بر چگونگی توزیع محصولات به بررسی اوضاع بازار می‌پردازند و به عنوان واسطه میان شرکت‌های تعاونی تولیدی و مصرف کنندگان، نقش موثری داشته و با توجه به کاهش هزینه‌های مصرفی، محصولات و خدمات مورد نیاز متقاضیان را تامین و برآورده می‌نمایند.

گفتنی است که برخی از شرکت‌های تعاونی در دو زمینه تولید و توزیع فعال هستند که به آنها شرکت‌های تعاونی تولیدی- توزیعی گفته می‌شود.

 

شرکت تعاونی عام

عضویت در اینگونه شرکت‌ها برای عموم آزاد بوده و تمامی اقشار جامعه می‌توانند در آن عضو شوند. حداقل اعضای این نوع از شرکت‌های تعاونی پانصد نفر بوده که بر حسب نوع تعاون تعیین شده، سود سهام شرکت به عموم عرضه می شود.

 

شرکت تعاونی خاص

عضویت در اینگونه شرکت‌ها برای گروهی خاص اعم از کارگران، کشاورزان، دانشجویان، زنان، پزشکان، وکلا، مشاغل خاص، کارمندان و نظایر این‌ها است که در پی آن سود سهام میان اعضای آن تقسیم و عرضه می‌شود.

 

شرایط عمومی جهت عضویت در شرکت‌های تعاونی

 

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. اعتقاد به یکی از ادیان رسمی کشور
  3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  4. گواهی عدم عضویت در شرکت تعاونی مشابه
  5. گواهی مبنی بر عدم ممنوعیت در زمینه کاری مربوطه
  6. ارائه تعهد نامه مبنی بر رعایت تمامی استانداردها و قوانین مرتبط با اساسنامه تعاونی

 

فواید ثبت شرکت تعاونی

 

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، ثبت شرکت ‌های تعاونی به منظور تولید، توزیع و ارائه کالا، محصولات و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان است که با کمترین هزینه و مناسب‌ترین کیفیت به متقاضیان عرضه می‌شود. از جمله شرکت‌های تعاونی می‌توان به شرکت‌های حمل و نقل، امور مسکن، تعاونی فرهنگیان، تعاون کارمندان و نظایر این ها اشاره کرد. همچنین ثبت شرکت تعاونی فوایدی نظیر معافیت از پرداخت حق الثبت، پرداخت مالیات و پرداخت حق تمبر را در بر می‌گیرد.

 

برای ثبت شرکت تعاونی خاص چه مدارکی ضروری است؟
برای ثبت شرکت تعاونی خاص چه مدارکی ضروری است؟

 

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت تعاونی

 

  • ارائه سه نسخه از اساسنامه که به مهر و امضای اداره تعاون مربوطه رسیده باشد
  • ارائه دو نسخه از تقاضانامه تعاونی
  • ارائه دو نسخه شرکتنامه تعاونی
  • ارائه دو نسخه از صورتجلسه اولین مجمع عمومی
  • ارائه دو نسخه از صورتجلسه هیات مدیره شرکت
  • ارائه فرم تکمیلی در خصوص نام شرکت به ترتیب اولویت‌های انتخابی و پیشنهادی
  • ارائه اصل فیش بانکی مبنی بر واریز ۳۵ درصد از کل سرمایه به حساب شرکت
  • ارائه اصل جواز فعالیت و اخذ آن از اداره تعاونی مربوطه
  • ارائه فهرست مشخصات تمامی اعضای هیئت مدیره
  • ارائه فهرست اسامی اعضای شرکت کننده در اولین مجمع عمومی

 

چگونگی ثبت شرکت تعاونی

پس از آماده نمودن مدارک فوق و ارائه آن به موسسین شرکت تعاونی و اداره ثبت شرکت ‌ها، فرم‌های تکمیلی بررسی و ارزیابی شده و در مدت زمان یک هفته تاییدیه نهایی از سوی اداره تعاون صادر می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان