ثبت شرکت خصوصی سازی

 

ثبت شرکت خصوصی سازی
ثبت شرکت خصوصی سازی

 

نحوه ثبت شرکت خصوصی سازی

 

ثبت شرکت خصوصی سازی در توسعه اقتصاد بخش خصوصی از جمله اهداف اقتصادی کشور به شمار می‌آید که می‌توان ابعاد وسیع‌تر آن را در کشورهای پیشرفته شاهد بود. اولین قدم برای انتقال و واگذاری فعالیت‌های بخش دولتی به بخش خصوصی، شناخت ماهیت شرکت‌های خصوصی و تجاری است. شرکت‌های تجاری، شرکت‌هایی هستند که از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده و به منظور اهداف تجاری در اداره ثبت شرکت ‌ها با توجه به نوع حوزه فعالیتی شان در قالب شرکت های خصوصی و یا تجاری ثبت می‌شوند.

در ادامه به شرح ویژگی های شرکت خصوصی، چگونگی ثبت شرکت خصوصی سازی و سایر جزئیات مربوط به آن می‌پردازیم؛

 

شرکت خصوصی شامل طبقه‌بندی زیر است؛

  • شرکت سهامی عام و خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت تعاونی

 

ثبت شرکت خصوصی سهامی عام و خاص

 

شرکت‌های سهامی به دو دسته شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص تقسیم می‌شود. شرکت‌های سهامی عام به شرکت‌هایی گفته می‌شود که حداقل اعضای آن پنج نفر می‌باشد. سرمایه در این نوع شرکت‌ها به صورت برابر میان سهامداران تقسیم شده و علاوه بر آن موسسین شرکت بخشی از سرمایه را از طریق فروش سهام به عموم مردم تهیه و تامین می‌کنند.

در مقابل شرکت‌های سهامی خاص به شرکت‌هایی گفته می‌شود که هدف از تاسیس آن به منظور اهداف تجاری و بازرگانی است و حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان می‌باشد. تمامی سهام شرکت از سوی سهامداران تامین شده و در این نوع شرکت‌ها حداقل تعداد سهامداران بایستی سه نفر باشد.

 

ثبت شرکت خصوصی با مسئولیت محدود

 

شرکت‌های با مسئولیت محدود همانطور که از نامش پیداست، میزان مسئولیت هر یک از سهامداران مبنی بر میزان سرمایه‌ای است که برای تاسیس شرکت به کار برده‌اند. این شرکت معمولا از دو یا چند شریک به منظور اهداف تجاری تشکیل می‌شود.

 

ثبت شرکت خصوصی تضامنی

 

در این نوع شرکت اگر چنانچه دارایی شرکت برای پرداختی‌ها از جمله پرداختی‌های قروض کفایت نکند، هر یک از شرکا عده‌دار پرداخت قروض شرکت هستند. این شرکت نیز به منظور اهداف تجاری و عهده‌دار شدن مسئولیت‌های تضامنی بین دو الی چند نفر شکل می‌گیرد.

 

ثبت شرکت خصوصی مختلط سهامی

این نوع شرکت‌ها یک یا چند شرکای سهامی و چند شریک ضامن را شامل می‌شود. مسئولیت هر یک از سهامداران طبق میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند، تعریف شده و علاوه بر آن سهام نیز به صورت مساوی بین آنان تقسیم می‌شود. در این میان شریک ضامن، شخصی است که سرمایه‌اش به شکل سهام درنیامده و مسئولیت تمامی قروض شرکت را نیز بر عهده دارد.

 

ثبت شرکت خصوصی مختلط غیرسهامی

این نوع شرکت شامل یک یا چند شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن با مسئولیت محدود می‌باشد. شریک ضامن شخصی است که عهده‌دار پرداختی‌های قروض شرکت است که علاوه بر دارایی شرکت به وجود می‌آید. در این نوع شرکت‌ها میزان مسئولیت طبق میزان سرمایه هر یک از شرکا تعیین می‌شود.

 

ثبت شرکت خصوصی تعاونی

 

این نوع شرکت‌ها به دو دسته شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی توزیع تقسیم می‌شود که شرکت‌های تعاونی تولید بر مبنای تولید کالا و محصولات بوده و شرکت‌های تعاونی توزیع نیز به منظور توزیع، پخش و ارسال کالا، محصولات و خدمات به مصرف کنندگان هستند.

 

ثبت شرکت خصوصی سازی بایستی طبق قوانین و مقررات تجاری ایجاد شود که موارد ضروری مرتبط با ثبت با صرف نظر از تفاوت‌های اندک میان شرکت‌ها به شرح زیر است؛

  1. با ثبت شرکت، اشخاص حقیقی و قانونی تعیین و مشخص می‌شوند
  2. شرکت به واسطه مدارکی همچون شرکتنامه، اساسنامه و سایر اسناد مرتبط، رسمیت  می‌یابد
  3. مسئولیت و عملکرد مدیران، شرکا و سهامداران مشخص شده و به نوعی شرح وظایف تمامی صاحبان سهام تعیین می شود
  4. هر یک از عملکردها و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی مستلزم سپری شدن پروسه‌های قانونی و اداری برای دریافت ثبت شرکت است.

 

سازمان خصوصی سازی

 

در سازمان خصوصی سازی از جمله زیرمجموعه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی است. ضمنا سازمان خصوصی سازی در قالب یک شرکت سهامی دولتی است که به وزارت امور اقتصادی و دارایی وابسته است. برخی از کارکردهای سازمان خصوصی سازی به شرح زیر است؛

  • تنظیم برنامه‌هایی در جهت ارتقاء توانمندی بخش‌های خصوصی، آموزش کارآفرینان و سایر تشکل‌های خصوصی
  • ارائه قیمت گذاری، عرضه و قابلیت واگذاری سهام شرکت های خصوصی با توجه به برنامه‌های زمان‌بندی تصویب شده
  • اعمال سیاست‌ها و استراتژی‌های تعیین شده از سوی هیات عالی واگذاری
  • نظارت بر چگونگی فرایند اجرای قوانین مرتبط با قراردادهای واگذاری، مدیریت، اجاره و سایر موارد مرتبط با قراردادهایی که به سازمان سپرده می‌شود
  • انجام امور وکالت مرتبط با فرایند واگذاری سهام شرکت‌هایی که مبتنی بر قوانین تکلیف و شرح وظایف شده‌اند
  • اعمال دیگر وظایف مرتبط با واگذاری سهام و خصوصی سازی در قالب استراتژی‌های پنج ساله  توسعه

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت خصوصی و تجاری
راهنمای مدارک لازم ثبت شرکت خصوصی و تجاری

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت خصوصی و تجاری

 

  1. ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت
  2. ارائه دو نسخه از اظهارنامه
  3. ارائه دو نسخه از صورتجلسه شرکت
  4. ارائه مدارک شناسایی تمامی اعضای هیئت مدیره
  5. ارائه مجوز فعالیت و دریافت تاییدیه از مراجع ذیربط
  6. ارائه فیش پرداختی بانکی، که حداقل ۳۵ درصد از سرمایه شرکت را در بر می‌گیرد
  7. ارائه سند مالکیت شرکت

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان