شرایط و مراحل ثبت شرکت دارویی

 

ثبت شرکت  دارویی
ثبت شرکت  دارویی

 

ثبت شرکت  دارویی

 

ثبت شرکت دارویی ، به مراحلی نیاز دارد که بایستی طی شود که در ادامه به آن در سایت elisabt.com پرداخته می شود. در ابتدا لازم است بدانیم شرکت دارویی، چگونه شرکتی می باشد. شرکت های دارویی نیز از جمله شرکت هایی می باشد که برای تاسیس و فعالیت نیاز به مجوز و ثبت دارند. زیر مجموعه شرکت های دارویی که می بایست ثبت شوند، عبارتند از: شرکت های تولید دارو، شرکت پخش دارو، شرکت های صادرات و واردات و فوریت های دارو.

چون شرکت دارویی و تمام زیر مجموعه های آن؛ به سلامتی مردم مرتبط هستند و به گونه ای از حساسیت خاصی برخوردار هستند، احتیاج به کسب مجوز و صلاحیت کار و تاسیس دارویی دارند.

در واقع در تاسیس شرکت دارویی، فرق چندانی میان شرکت های دارویی که به تولید، پخش، صادرات و واردات، مشغول هستند نیست. اما به طور جداگانه برای ثبتشان نیاز به کسب اجازه و ثبت از نهادها و سازمان های مرتبط دارند.

در کل در پروسه ی کسب مجوز و ثبت شرکت ، مراحلی می بایست طی شود که موسس می بایست حتما آن را در اساسنامه های شرکت قید نماید.

 

نحوه ثبت شرکت دارویی

 

نهادهای مرتبط با اعطا مجوز برای شرکت دارویی؛ عبارتند از:  کمیسیون هایی در ارتباط با شرکت های دارویی، معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. علاوه بر این دو نهاد شرکت دارویی جهت توزیع و پخش کردن داروها، احتیاج به کسب اجازه از اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر، هم دارد.

مدارکی که برای گرفتن مجوز و ثبت شرکت دارویی نیاز می باشد، عبارتند از:

  • گرفتن موافقت برای تاسیس شرکت های پخش دارو در استان ها، کسب این اجازه به صورت کتبی می باشد.
  • تصویری از اساسنامه ی شرکت و زمینه ای که شرکت در آن فعالیت می کند. حتما قید شود. تولید و پخش دارو است یا واردات و …
  • تصویری از آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های رسمی.
  • گواهی از نداشتن سوء پیشینه. این گواهی جهت مدیر عامل می باشد.
  • عدم فعالیت غیر قانونی در ارتباط با دارو یا درمان و آموزش های پزشکی
  • فرم کامل و پرشده ی تعهد نامه ی شرکت دارویی
  • یک معرفی نامه از نهاد غذا و دارویی دانشگاه که تحت نظر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی باشد.

 

پس از آماده نمودن این مدارک، می بایست آن ها را برای کسب موافقت به کمیسیون های مرتبط ارسال کرد.

 

اگر که کمیسیون با این مدارک و مستندات موافق بود و آن ها را تایید کرد؛ ثبت شرکت انجام خواهد گرفت. در آغاز مجوز شرکت برای فعالیت یک ساله خواهد بود. اگر پس از یک سال صلاحیت موسس هنوز مورد تایید بود، دو سال دیگر هم آن را تمدید می کنند.

در ثبت شرکت دارویی، می بایست برای مدیر عامل و هیئت مدیره ی شرکت هم، احراز صلاحیت شود.

مواردی که مدیر عامل و هیئت مدیره می بایست داشته باشند تا صلاحیتشان تایید شود، عبارتند از:

  1. تابعیت ایران
  2. به یکی از دین هایی که در قانون اساسی کشور و قانون های تجارت، آمده است معتقد باشد.
  3. گواهی پایان خدمت یا گواهی معافیت از خدمت
  4. دارا بودن توان و یا سابقه ی تجربه در زمینه های دارویی که مورد تایید کمیسیون های قانونی هم باشد. مانند دارا بودن مدرک دکترای داروسازی.

 

نحوه ثبت شرکت دارویی
نحوه ثبت شرکت دارویی

 

به طور کلی شرکت دارویی یا در قالب شرکت های سهامی خاص و یا شرکت های تضامنی و یا شرکت با مسئولیت های محدود به ثبت می رسند.

 

برای شرکت های دارویی در تقاضانامه ها حتما می بایست زمینه ی فعالیت قید شود. چون هر کدام مجوزهای خاص خود را نیاز دارد. شرکت های دارویی یا سراسری هستند و یا استانی. استانی اقدام به پخش در استانی که تقاضا نموده است می نماید. شرکت های پخش سراسری و استانی اقدام به پخش دارو، مکمل های غذایی و رژیمی و شیر خشک، تولیدات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و وسایل پزشکی و…. در استان می نماید. این شرکت مجوز کار در این زمینه را می بایست دریافت کند. جهت پخش داروهایی که مخدر می باشند یا تولیدات بیولوژیکی، می بایست اجازه ی جداگانه ای از اداره ی کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر حتما کسب شود.

مدت زمان ثبت شرکت دارویی به طور معمول سه تا شش هفته می باشد.  اما با استفاده از سامانه های هوشمند برای ثبت شرکت ، این مدت زمان کمتر خواهد شد. هزینه های ثبت شرکت دارویی با توجه به هزینه ی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار و همین طور هزینه های مرتبط با وزارت بهداشت و درمان، مشخص می شود.

ذکر این نکته ضروری می باشد که در ثبت شرکت دارویی، می بایست برای فروش دارو های گیاهی هم، مجوز صادر شود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان