ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان
ثبت شرکت دانش بنیان

 

ثبت شرکت دانش بنیان

 

در ثبت شرکت دانش بنیان یا شرکت‌های دانش بنیان جزء زیرمجموعه شرکت‌ها و موسسات تعاونی و خصوصی قرار دارند که به هدف ارتقاء دانش و ثروت، فعالیت‌هایی موثر و پویا را شامل می‌شوند و از جمله وظایف آنها می‌توان به دستیابی به انواع اختراعات، دستاوردها و خلق فناوری‌های نوین اشاره کرد. با توجه به ماده ۲ قانون تجارت و حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، اینگونه شرکت‌ها را می‌توان اینگونه تعریف کرد که در حیطه توسعه و گسترش اختراعات، نوآوری‌ها، تجاری سازی ناشی از تحقیق و توسعه طراحی، تولید و خدمات در بخش فناوری برتر همراه با ارزش افزوده بالا فعال عمل می‌کنند.

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید با مراحل و شرایط ثبت آن آشنایی داشته باشید. در این صورت نمی توانید برای ثبت این شرکت اقدام نمایید. شرکت های دانش بنیان از جمله شرکت هایی هستند که برای توسعه دادن اقتصاد دانش محور راه اندازی می شوند. دولت از این شرکت در بخش های متنوع حمایت می کند تا به صورت اصولی فعالیت هایش را انجام دهد. برای گسترش نوآوری و اختراع این شرکت را راه اندازی می کنند تا حوزه های متنوع فناوری را شناسایی کند. پیش از ثبت این شرکت باید به خوبی در مورد انواع آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

در ادامه به شرح مختصری در ارتباط با ویژگی اینگونه موسسات، چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان، مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت و نکات مرتبط با آن می‌پردازیم؛

 

انواع شرکت های دانش بنیان

برای راه اندازی شرکت ثبت بنیان باید به خوبی انواع این شرکت را بشناسید. دو تقسیم بندی مهم برای فعالیت های این شرکت در نظر گرفته اند. یکی از آنها شرکت هایی هستند که اعضای هیئت علمی شان تنها مالکین می باشند. اگر سهامی که در دانشگاه های تازه تاسیس وجود دارد کمتر از ۵۰ درصد باشد باید بدانید که آن را به عنوان یکی از شرکت های خصوصی معرفی می کنند. شرکت هایی که خصوصی هستند از قانون تجارت تابعیت می کنند و نیاز است از برای فعالیت شان به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایند. دسته دوم شرکت های دانش بنیان آن دسته از شرکت هایی می باشند که مالکیت آنها بر عهده دانشگاه ها است. در صورتی که سهام هر یک از دانشگاه ها بالا باشد و یا به ۵۰ درصد برسد، شرکت هایی که دانش بنیان هستند را به عنوان یکی از شرکت های دولتی معرفی می نمایند..

 

فرایند عملکرد شرکت دانش بنیان

 

اعضای تشکیل دهنده این نوع شرکت‌ها را معمولا افراد تحصیلکرده، نخبه و متخصص که در زمینه تولید فناوری‌های نوین در سطح داخلی و جهانی فعالیت دارند، تشکیل می‌دهد. بنابراین این نوع شرکت‌ها کالا تولید نکرده و از ماشین‌آلات خاصی نیز بهره نمی‌برند. از آنجایی که دارایی‌های شرکت قابل لمس نیست و تنها به یک سری اطلاعات ختم می‌شود، از جمله دغدغه‌های این نوع شرکت‌ها را می‌توان به مالکیت معنوی محصولات و مذاکره درباره طرح‌های صنعتی عنوان کرد که در واقع چگونگی محافظت از حقوق معنوی اطلاعات موجود در عملکرد شرکت، یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی در این نوع شرکت‌ها به شمار می‌رود.

 

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان
راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان

 

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

 

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید مراحل ثبت را به ترتیب طی کنید. برخی از مهمترین مراحلی که جهت ثبت شرکت های دانش بنیان باید طی شود عبارت است از :

  1. تاسیس موسسه حقوقی تعاونی یا خصوصی

مرحله اول راه اندازی شرکت دانش بنیان مربوط به تاسیس موسسه تعاونی و خصوصی می باشد به همین دلیل نیاز است که شرکت مورد نظر شما ابتدا به طور عادی در اداره ثبت شرکت به رسمیت شناخته شود. زمان ثبت انواع شرکت ها، تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت. ثبت شرکت مانند بسیاری از دیگر موسسه ها و شرکت ها انجام خواهد شد. باید تمامی مدارک لازم مانند کپی مدارک تحصیلی، کپی شناسنامه، تصویر اساسنامه شرکت، رزومه شرکت، آخرین لیست بیمه و … را برای ثبت موسسه حقوقی و تعاونی تحویل دهید. پس از تحویل دادن هر یک از مدارک شرکت، وارد مرحله دانش بنیان شدن می شوید.

 

  1. ثبت اطلاعات در سامانه

در مرحله بعدی ثبت شرکت دانش بنیان باید وارد سامانه دانش بنیان شوید. در این مرحله هر یک از شرکت ها برای اینکه دانش بنیان شوند باید مشخصات شان به طور کامل در وب سایت وارد گردد. بر اساس آیین ‌نامه‌ هایی که مربوط به موسسه ها و شرکت های دانش بنیان می باشد، کسانی که متقاضی هستند علاوه بر اینکه شرایط لازم را ذکر می کنند باید تمامی شرایط را احراز نمایند. کسب درآمد از فروش و فناوری و همچنین نیروی انسانی و سابقه بیمه هر یک از کارکنان باید ذکر شود.

 

  1. تاسیس شرکت دانش بنیان و معرفی شرکت

مرحله بعدی تاسیس شرکت دانش بنیان مربوط به معرفی شرکت است. در این مرحله باید شرکت را به صندوق های شکوفایی و نوآوری معرفی کنید. شرکت هایی که شاخص های مشخص شده در آیین نامه را داشته باشند می توانند بعد از طی کردن مراحل ارزیابی به راحتی تشخیص داده شوند. ارزیابی شرکت ها و موسسات در صندوق شکوفایی و نوآوری اهمیت زیادی دارد. آنها باید مدارک شان را به صندوق ارائه دهند و سپس از تسهیلاتی که مربوط به اساسنامه صندوق می باشد استفاده نمایند.

شرکت‌ های متقاضی بعد از اینکه کالاهای متفاوت را تولید کردند باید بر مبنای آیین نامه، جهت تاسیس شرکت دانش بنیان ارزیابی شوند. آنها برای مدت زمان کوتاهی می توانند از مزایا و تسهیلات قانونی استفاده نمایند. جهت تمدید استفاده کردن از مزیت های قانونی نیاز است تا یک بار دیگر ارزیابی گردند. که برای تشخیص صلاحیت استفاده کردن از تسهیلات باید تمامی اطلاعات ضروری را در سامانه ثبت کنند. هر یک از این اطلاعات ثبت شده به وسیله معاونت ریاست‌ جمهوری و وزارت بهداشت به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرند.

 

  1. آشنایی با خدمات

مرحله بعدی ثبت شرکت دانش بنیان مربوط به پورتال صندوق نوآوری است. شما با وارد شدن به پورتال صندوق نوآوری می توانید با خدمات سازمان آشنایی بیشتری به دست بیاورید. وظایف  صندوق شکوفایی و نوآوری متفاوت است. یکی از مهمترین وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه تسهیلات و وام قرض الحسنه می باشد. وام هایی که از این صندوق دریافت می ‌کنید سود ندارند. بعد از دریافت کردن نامه از طرف صندوق باید پرسشنامه ها را به طور دقیق پر کنید. برای طی کردن هر یک از این مراحل می توانید با موسسه هایی که در زمینه ثبت شرکت و تخصص بیشتری دارند مشورت کنید. آنها هر یک از مراحل را به ترتیب اجرا می کنند و در کمترین بازه زمانی شرکت را به ثبت می ‌رسانند.

 

مزایای تاسیس شرکت دانش بنیان
مزایای تاسیس شرکت دانش بنیان

 

ثبت شرکت دانش بنیان دارای چه مزیت‌هایی است؟

 

با ثبت شرکت دانش بنیان، مزایای بسیاری به اعضای آن تعلق می‌گیرد که عبارتند از؛

  • دریافت یک سری امتیازات دولتی خاص به مدت ۲۰ سال اعم از معافیت از پرداخت مالیات، معافیت از پرداخت عوارض مالیاتی، معافیت از پرداخت موارد گمرکی و همچنین سود بازرگانی
  • با توجه به ماده ۵ قوانین مندرج در حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، این شرکت و موسسات با دارا بودن ۵۰ عضو، قادر به بهره‌مندی از ۲۰ درصد کمک‌های مالی به مدت پنج سال در راستای انجام فعالیت‌های مربوطه خواهد بود
  • بهره‌مندی از تسهیلات قرض الحسنه تا سقف یک میلیارد ریال با حداقل کارمزد ۴ درصد برای موسسات و شرکت‌هایی که در صدد ارتقاء سطح کاری‌شان می‌باشند، تعلق می‌گیرد

 

چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان

 

از جمله مواردی که بایستی به آن توجه کرد آن است که در آغاز بایستی اقدام به ثبت یک شرکت معمولی در اداره ثبت شرکتها ‌نمود. بدین ترتیب که ثبت یک شرکت دانش بنیان در قالب شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص بایستی انجام شود که هر یک شرایط خاص خود را برای ثبت در بر می‌گیرد. گفتنی است که اگر چنانچه شرکت خود را چه در قالب شرکت با مسئولیت محدود و چه در قالب شرکت سهامی خاص ثبت کنید، حداقل سرمایه اولیه یک میلیون ریال، معادل صد هزار تومان است.

آنچه که در ثبت شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بهره‌مندی از نیروی متخصص که توانایی انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه علمی و فناوری را داشته باشند و حداقل دارنده دو سال سابقه کاری مرتبط باشند، است

 

چگونگی تاسیس شرکت دانش بنیان
چگونگی تاسیس شرکت دانش بنیان

 

مشخصه‌های شرکت‌های دانش بنیان

این نوع شرکت‌ها بایستی دارنده یک سری مشخصه‌های عمومی و اختصاصی باشند. در نتیجه شرکت‌های متقاضی بایستی علاوه بر شامل شدن مشخصه‌های عمومی، دارای یکی از مشخصه‌های اختصاصی موجود در قوانین مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان را نیز حائز شوند.

 

مشخصه‌های عمومی عبارتند از؛

  • دارنده حداقل مدرک تحصیلی در سطح کارشناسی
  • دارنده حداقل سه سال سابقه کاری در حیطه مرتبط با فعالیت های علمی و مدیریتی
  • دارنده حداقل یک اختراع به ثبت رسیده داخلی و یا بین المللی که مورد ارزیابی قرار گرفته باشد
  • بخش قابل توجهی از درآمد مالی شرکت در یکسال اخیر از طریق فروش تجهیزات فناوری، تولیدات و خدمات دانش بنیان حاصل شده باشد
  • حداقل سه نفر از اعضای شرکت ۶ ماه سابقه در پرداخت حق بیمه داشته باشند.

 

مشخصه‌های اختصاصی عبارتند از؛

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، علاوه بر مشخصه‌های عمومی، شرکت دانش بنیان بایستی دارای یکی از مشخصه‌ها و شرایط خصوصی باشد که به شرح زیر است؛

  • شرکت‌هایی که در حوزه تولید کالاهای دانش بنیان فعالیت دارند
  • شرکت‌هایی که فناوری برتر و کالاهای دانش بنیان در آن ارجحیت دارد و در حوزه تولید کالا یا کالاهای دانش بنیان مبتنی بر فهرست کالاهای مندرج که در دو سال گذشته به عنوان کالاهای نوین معرفی شده‌اند و اطلاعات فنی آن از طریق انتقال دانش فنی و یا تحقیق و توسعه نهادینه شده اند، فعالیت می‌کنند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان
مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان

 

  • ارائه رزومه کاری شرکت و یا موسسه
  • ارائه آخرین نسخه از اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اساسنامه شرکت
  • ارائه یک نسخه آگهی مندرج از آخرین تغییرات شرکت در روزنامه کثیرالانتشار یا روزنامه رسمی
  • ارائه مدارک شناسایی اعم از کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای شرکت
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی اعضای شرکت و موسسین
  • ارائه آخرین فهرست از بیمه شرکت
  • ارائه گزارشات مبتنی بر دستمزد کارکنان و شرایط حقوقی آنان

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان