ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

 

شرایط ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

 

ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله موضوعاتی است که به سبب شناخت و آشنایی از آداب و رسوم مردم، اشاعه فرهنگی و به دنبال آن توسعه صنعت توریست بسیار در داخل کشور رواج پیدا کرده است. به همین خاطر به دلیل حجم افزایش مسافرت‌های متعدد با مسافت‌های متفاوت، ثبت شرکت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری همواره نه تنها با استقبال بسیاری روبرو می‌شود، بلکه سبب ارتقاء رشد فرهنگی و افزایش آگاهی نسبت به سایر نقاط جهان به عموم گردشگران نیز می‌شود.

امروزه توسعه صنعت گردشگری به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یکی از پارامترهای کلیدی هر کشوری به شمار می‌رود و همین امر باعث شده بسیاری از افراد به ثبت شرکت امور فرهنگی و گردشگری روی آورند. گفتنی است که شرایط لازم برای شرکت‌های فرهنگی و گردشگری بایستی از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد تایید واقع شود و سپس با اخذ تاییده لازم از سوی سازمان می‌توان موفق به ثبت شرکت شد.

به عبارتی، اطلاعات فرهنگی نسبت به تمامی نقاط تاریخی ایران و جهان در اختیار شرکت‌های ذیربط قرار گرفته تا شرکت‌ها بتوانند خدمات مناسبی را به متقاضیان خود ارائه دهند و به نوعی عهده‌دار مسئولیت خدمات گردشگری از مبداء به مقصد می‌شوند.

 

تعریف گردشگری

مجموعه فعالیت‌هایی که طی مدت زمان سفر برای گردشگران به وجود می‌آید اعم از چگونگی انتخاب کشور و یا شهر مقصد، برنامه ریزی سفر، بازدید از اماکن تاریخی، محل اقامت، نوع وسیله حمل و نقل و غیره را گردشگری می‌گویند. علاوه بر آن حوزه گردشگری فعالیت‌های مرتبط با بازدید از بازارها، خرید، چگونگی خدمات مسافرتی، تفریحات مفرح و موارد این چنینی را نیز در بر می‌گیرد.

 

مدیریت مجموعه فعالیت‌های گردشگری

مدیریت مجموعه‌های گردشگری بر عهده سه ارگان است که عبارتند از؛

  • دولت

تعیین استراتژی، برنامه ریزی‌ها، سازماندهی برنامه‌ها بر عهده دولت می‌باشد که از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شرکت‌ها و موسسات ذیربط خود اعمال می‌شود.

  • شرکت

شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه دومین عامل مهم در راه اندازی و اقدامات لازم جهت فعالیت‌های گردشگری است. در واقع شرکت‌ها وظیفه ارائه خدمات اعم از پذیرایی، تعیین محل اقامت، حمل و نقل، پذیرایی، راهنمایی، معرفی مراکز فرهنگی و تفریحی، معرفی جاذبه‌های طبیعی و سایر موارد مرتبط با خدمات گردشگری را بر عهده دارند.

  • موسسات

موسساتی که ارائه دهنده خدمات حمایتی هستند مانند امور مهاجرت، خدمات مرتبط با گمرک، خدمات مرتبط با امور دانشگاهی و سایر خدمات مربوطه در این بخش به عهده موسسات ذیربط خواهد بود.

 

چگونگی ثبت شرکت امور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

 

توسعه صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با  شناخت میراث فرهنگی دارد. بدین معنا که به هر میزان صنعت گردشگری از رونق اقتصادی قابل توجهی برخوردار باشد، به همان میزان نیز سطح دانش و آگاهی گردشگران نسبت به شناخت میراث فرهنگی از طریق بازدید از اماکن گوناگون تاریخی، آثار باستانی، آشنایی با آداب و رسوم اهالی مناطق مختلف، سوغات محلی، بازارها، معابر باستانی، آثار هنری و سایر موارد افزایش پیدا می‌کند.

در واقع تاسیس سازمان میراث فرهنگی و امور گردشگری کشور برای در اختیار گذاشتن اطلاعات جامع و سودمند برای متقاضیان می‌باشد تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند با علم و دانش کافی بر مناطق مختلف به واسطه شرکت‌های ذیربط سفر نمایند. بدین ترتیب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است که اطلاعات مرتبط با مناطق گردشگری را در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه خود قرار دهد تا شرکت‌ها نیز خدماتی اعم از اطلاعات مرتبط با مناطق گوناگون، تدارکات، حمل و نقل امور مسافرتی و مواردی از این نظر را برای گردشگران فراهم کند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت فرهنگی و گردشگری
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت فرهنگی و گردشگری

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت فرهنگی و گردشگری

 

  • ارائه فهرست تمامی سهامداران و شرکا به همراه مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه گواهی پایان خدمت سربازی و یا معافیت
  • ارائه تجارب کاری مبنی بر حداقل سه سال فعالیت دو حوزه فرهنگی، هنری و گردشگری
  • ارائه یک نسخه کپی از آخرین مدرک تحصیلی، حداقل مدرک کارشناسی
  • دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن برای مدیریت
  • آگاهی از دانش متوسطه زبان انگلیسی
  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • تحویل گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد
  • ارائه و معرفی محیط مناسب کاری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری
  • ارائه مدارک معتبر در خصوص مالکیت ملک مورد نظر و یا اجاره نامه
  • معرفی اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیران فنی به همراه مشخصات

از جمله نکات مورد نظر برای ثبت شرکت، معرفی مدیر فنی است که علاوه بر آنکه بایستی شرایط شخص حقوقی را دارا باشد، بایستی به زبان انگلیسی و یا یکی از زبان‌های خارجه تسلط کامل را دارا باشد. اگر چنانچه فعالیت موسسه در خصوص خدمات زیارتی باشد، مدیر فنی بایستی مسلط به زبان عربی باشد. علاوه بر آن بایستی دارنده گواهینامه از یکی از آموزشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و یا مراکز آموزش وزارتخانه‌ای در خصوص خدمات گردشگری، جهانگردی و سیاحتی باشد.

قابل ذکر است که مدیر فنی بایستی به طور تمام وقت در دفتر حضور داشته باشد و نمی‌تواند همزمان مدیریت چند دفتر را بر عهده بگیرد. همچنین برای فعالیت اتباع خارجی در پست مدیر فنی مبتنی بر اخذ پروانه اشتغال و تایید صلاحیت کاری از سوی سازمان‌های مربوطه است.

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان