ثبت شرکت پیمانکاری

 

ثبت شرکت پیمانکاری
ثبت شرکت پیمانکاری

 

آشنایی با ثبت شرکت پیمانکاری

 

ثبت شرکت پیمانکاری یکی از مباحثی است که حتی در روزهای بحران و در روزهای اوج نوسان دلار نیز از بازار کار خوبی برخوردار است و دچار رکود نمی شود. اگرچه ما در هنگام اجرای یک پروژه کمبود سرمایه داریم ولی شرکت های پیمانکاری بسیار محکم تر از این هستند که بخواهند با یک چنین بحران هایی از پا در بیایند.

خوب است مفهوم پیمانکاری را در ابتدا با یک مثال ساده تبیین کنیم. فرض کنید سازمان آب برای انجام یک سری نقل و انتقالات احتیاج به نیروهایی خاص دارد اما خود نیرو و فرصت کافی برای نظارت بر آنها را ندارد. به همین دلیل این کار را به یک شرکت پیمانکاری دیگر واگذار می کند. در این مثال نیروهای سازمان آب با آن شرکت پیمانکاری بخصوص ارتباطی ندارند و آن شرکت پیمانکاری نیز با سازمان آب در ارتباط نیست.در شرکت های پیمانکاری نیروهای مختلفی متناسب با نوع کار شرکت فعالیت دارند. و تنها رابط مشترک بین این دو ارگان، شخص پیمانکار است.

پیش از اینکه برای ثبت شرکت پیمانکاری اقدام کنید باید در مورد این مسئله که شرکت های پیمانکاری به چند دسته تقسیم می شوند اطلاعات بیشتری کسب کنید. در شرکت های پیمانکاری فعالیت های عمرانی، اقتصادی، تولید و … انجام می شوند. فرصت شغلی در این شرکت ها زیاد است، به همین دلیل بسیاری از افراد برای ثبت این شرکت اقدامات لازم را انجام می دهند. قراردادهایی که پیمانکاری هستند باید با شرکت هایی بسته شوند که نیرو کاری شان متعدد است. این مسئله که شرکت ها توانایی زیادی برای انجام دادن فعالیت ها داشته باشند بسیار مهم است.

 

دسته بندی شرکت های پیمانکاری

شرکت های تجاری پیمانکاری را به دو دسته سهامی خاص و مسئولیت محدود دسته بندی می کنند. شرکت هایی که مناقصه گذار هستند نمونه فعالیت سهامی خاص را انتخاب می کنند. شرکت های سهامی خاص برای تاسیس نمودن شرکت های پیمانکاری گزینه مناسبی می باشند. شرایط و مدارکی که مربوط به هر یک از این شرکت ها می باشد با یکدیگر فرق می کند. توجه داشته باشید که فعالیت هر یک از شرکت های پیمانکاری با یکدیگر فرق می کند. بنابراین هر یک از فعالیت های شرکت ها را از نظر معتبر بودن باید بررسی کنید  و سپس برای ثبت آنها اقدام نمایید.

 

بررسی انواع شرکت پیمانکاری

انواع شرکت پیمانکاری با توجه به نوع کاری که انجام می دهند درجه بندی می شوند. ولی این مسئله چیزی سوای از موضوع شرکت است. موضوع همه آنها پیمانکاری است اما نوع کار انجام شده خود به دسته های مختلف تقسیم می شود.

برای ثبت شرکت پیمانکاری ابتدا مشخص کنید در کدام قسمت قصد فعالیت دارید. زیرا اخذ مجوز در هر واحد با واحد دیگر فرق دارد و شما باید مجوز مربوط به همان واحد را دریافت کنید. نکته دیگر این است که برای ثبت شرکت پیمانکاری باید مراحل قانونی به طور کامل و بدون نقص طی شوند زیرا اگر نقصی در پرونده شما موجود باشد موفق به دریافت مجوز نخواهید شد. و نتیجتا از آنجا که نمی توانید در مزایده ها شرکت کنید به همین دلیل سودی به شرک  ت شما تعلق نخواهد گرفت.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت پیمانکاری

 

برای تهیه مدارک جهت ثبت شرکت پیمانکاری ابتدا باید مشخص کنیم که می خواهیم در حوزه ثبت شرکت سهامی خاص فعالیت کنیم یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود. سپس به تکمیل مدارک بپردازیم. حال به تفکیک به ذکر و معرفی مدارک برای تاسیس هر دو شرکت می پردازیم.

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص

  1. ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضای شرکت که متشکل از ۵ نفر می باشند.
  2. ثبت مشخصات کامل شناسنامه ای اعضای شرکت.
  3. مشخص کردن دقیق موضوع مورد فعالیت شرکت
  4. امضای اقرارنامه شرکت که باید توسط همه اعضا انجام شود.
  5. نوشتن نام هایی که برای شرکت خود در نظر دارید در فرم های مربوطه
  6. تعیین سمت اعضای ۵ نفره شرکت و اگر سهامی دارند مشخص کردن میزان سهام هر یک
  7. اگر برای کارهای فوق وکیلی را به کار می گیرید باید وکالت نامه روی پرونده شما موجود باشد.

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت پیمانکاری با مسئولیت محدود

  • ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا
  • مشخص کردن میزان سرمایه اولیه شرکت
  • تعیین موضوع مورد فعالیت شرکت
  • نوشتن نشانی دقیق شرکت
  • تبیین سمت دقیق کلیه اعضا
  • امضای اقرارنامه شرکت توسط کلیه اعضا

 

رتبه بندی پیمانکاران

بعد از اینکه ثبت شرکت های تجاری پیمانکاران انجام می شود باید برای رتبه بندی شرکت اقدام کنید. رتبه بندی که انجام می شود بر اساس توانایی های شرکت است. این توانایی را بر اساس تحصیلات، سوابق و توانایی مالی مورد بررسی قرار می دهند. رشته های متنوع پیمانکاری در این رتبه بندی به خوبی بررسی می شوند. رتبه بندی برخی از شرکت ها از ۱ تا ۷ می باشد، اما برخی دیگر از شرکت ها را از ۱ تا ۳ رتبه بندی می کنند. بنابراین شما باید به خوبی رتبه بندی شرکت ها را از نظر نوع رتبه بندی بشناسید و برای دریافت رتبه اقدام کنید. مراحل و شرایط خاصی برای رتبه بندی وجود دارد که هر یک از آنها طبق استانداردهای مشخص شده است. رتبه بندی هر یک از شرکت ها به وسیله سازمان ساجات انجام می شود.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت پیمانکاری
شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت پیمانکاری

 

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری در الی ثبت

 

همان طور که ذکر آن رفت شرکت های پیمانکاری به دو صورت سهامی خاص و مسئولیت محدود فعالیت می‌کنند. شرکت سهامی خاص بیشتر در مورد آن دسته از شرکت های پیمانکاری کاربرد دارد که به منظور رتبه‌بندی و شرکت در مناقصات فعالیت می کنند. چون با این شرایط امتیازات ویژه ای برای شرکت شما موجود می باشد که باید به آنها توجه داشته باشید. شرایط ثبت شرکت های پیمانکاری سهامی خاص و مسئولیت محدود با هم متفاوتند که به ذکر هریک می پردازیم:

 

شرایط ثبت شرکت های پیمانکاری سهامی خاص

  • اعضای شرکت باید متشکل از ۵ نفر باشد.
  • از میان این ۵ نفر، ۳ نفر به عنوان هیئت مدیره و ۲ نفر به عنوان بازرس انتخاب می شوند.
  • حداقل سرمایه اولیه شرکت مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
  • از کل سرمایه شرکت، به میزان ۳۵ درصد آن را در حساب شرکت واریز نمایید.

یکی از مهمترین شرایطی که جهت ثبت شرکت های تجاری پیمانکاری سهامی خاص اهمیت دارد، حضور حداقل سه نفر در شرکت و دو نفر بازرس می باشد. دقت داشته باشید که این ۵ نفر نباید از اعضای شرکت انتخاب شوند. ۳۵ درصد از سرمایه اولیه که در شرکت قرار گرفته است را باید به یکی از بانک هایی که معتبر است بسپارید. حداقل سرمایه ای که برای ثبت شرکت های تجاری سهامی خاص نیاز دارید ۱۰۰ هزار تومان می باشد. مدارکی که مربوط به تکمیل کردن فرم و تعیین نام شرکت می باشد را باید به سازمان ارائه دهید. همچنین تمامی اطلاعات و مشخصاتی که مربوط به اعضاء شرکت است را هم باید تحویل دهید.

برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص باید سه نسخه از اساسنامه را تحویل دهید. دو برگ که مربوط به اظهارنامه حسابداری ثبت می باشد را باید تحویل دهید تا با درخواست تان موافقت شود. فتوکپی شناسنامه و تمامی مدارک سهامداران برای ثبت شرکت باید تحویل داده شود. این مدارک نیاز است که برابر با اصل باشند. گواهی عدم سوء پیشینه را باید آماده کنید و تحویل دهید. اعضای شرکت به هیچ عنوان نباید در شغل های دولتی مشغول به فعالیت باشند. در صورتی که کارشناس ثبت شرکت ها باید از شرکت بازدید کند، نیاز است که مجوز ثبت شرکت را هم کسب کنید و تحویل دهید.

 

شرایط ثبت شرکت های پیمانکاری با مسئولیت محدود

  • این گونه شرکت ها حداقل دو نفر عضو باید داشته باشند.
  • حداقل سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال است.
  • هرکدام از اعضا باید تعهد نامه پرداخت سرمایه را امضا کنند.

برخی از افراد برای ثبت شرکت پیمانکاری، شرکت هایی که با مسئولیت محدود هستند را انتخاب می کنند. برای ثبت این شرکت ها باید حداقل دو نفر اعضاء در شرکت حضور داشته باشند. سرمایه مورد نیاز برای ثبت این شرکت ها یک میلیون تومان است. باید برای پرداخت کل سرمایه تعهد دهید تا با درخواست ثبت شرکت تان موافقت شود. تمامی مدارکی که برای ثبت شرکت مورد نیاز است را باید تحویل دهید. امضای اقرارنامه، کپی شناسنامه، مجوز موضوع فعالیت و … از جمله مدارکی است که باید برای ثبت شرکت تحویل دهید. همچنین باید مدارک شناسایی تمامی اعضاء شرکت را تحویل دهید تا با درخواست شما موافقت شود.

 

گام های اصلی ثبت شرکت های پیمانکاری

 

برای ثبت شرکت های تجاری پیمانکاری باید با گام های اصلی ثبت شرکت آشنا شوید. انتخاب نام و نوع شرکت به عنوان مهمترین گام ثبت شرکت می باشد. تهیه کردن مدارک و ارائه آنها به اداره ثبت مرحله دومی است که اهمیت زیادی دارد. بعد از اینکه اداره ثبت شرکت ها مدارک را قبول کند باید حساب بانکی که به نام شرکت است را باز کنید. ارائه دادن فیش بانکی به عنوان قدم بعدی ثبت شرکت ها شناخته می شود. بعد از اینکه شماره ثبت شرکت ها را دریافت کردید باید گواهی ثبت شرکت در روزنامه را تحویل دهید.

ابتدا مدارک خود را تکمیل کرده و ارائه دهید. اگر در مدارک شما نقصی وجود داشته باشد مدت زمان مدیدی را برای تکمیل مدارک و تا حصول نتیجه باید صرف کنید که خود در صدور مجوز شرکت شما وقفه زمانی زیادی ایجاد خواهد کرد. پس توصیه می کنیم از همان ابتدا مدارک خود را کامل شده تحویل دهید. سپس نام هایی را که برای شرکت خود انتخاب کرده اید ارائه دهید تا اداره ثبت شرکت ها یکی از آنها را برگزیند.

یکی از نکات مهم در انتخاب نام، سه سیلابی بودن آن و ذکر ۵ نام در فرم مربوطه است، تا چنانچه هر یک مورد تأیید قرار نگرفت، نام بعدی مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله بعد باید آگهی تاسیس شرکت شما در روزنامه رسمی چاپ شود. در نظر داشته باشید پس از طی مراحل فوق باید نسبت به اخذ رتبه پیمانکاری اقدام نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان