ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی

 

ثبت نمایندگی شرکت خارجی
ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

راهنمای ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی

 

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی در ایران ملزم به رعایت یک سری دستورالعمل‌های و قوانین مندرج در اداره ثبت شرکت ها است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. ثبت شعب و نمایندگی‌ها از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی اعمال می‌شود و روال قانونی آن نیز مانند ثبت شرکت اصلی است منتهای مراتب تفاوت‌های اندکی را شامل می شود. برای نمونه وظیفه نمایندگی‌ها انجام بخشی از فعالیت‌های شرکت اصلی و یا شرکت مادر است. مسئولیت تمامی فعالیت نمایندگی‌ها بر عهده خودشان بوده و شرکت اصلی را در این خصوص در بر نمی گیرد.

آنچه که حائز اهمیت است، آن است که شرکت‌های خارجی در صورتی می توانند داخل ایران دارای شعب و یا نمایندگی‌هایی باشند که همین اختیار را برای ایران نیز در داخل کشور خودشان در نظر داشته باشند. بدین ترتیب یک رابطه دو طرفه میان کشورها در راستای توسعه نظام اقتصادی به وجود می‌آید.

از سوی دیگر شرکت‌های خارجی که در صدد ثبت نمایندگی خود در ایران هستند، بایستی تابع قوانین کشور باشند تا بتوانند به راحتی به روند کاری خود ادامه دهند. ثبت نمایندگی شرکت‌ها از جمله موارد مهمی است که شرکت اصلی بایستی اقدامات لازم را جهت ثبت آن اعمال نمایید، در غیر اینصورت اگر چنانچه نمایندگی‌ها فاقد جواز کسب باشند و یا به ثبت نرسیده باشند، مجازات‌هایی مانند جرایم نقدی و متوقف ساختن فعالیت‌های شرکت برای آنان صورت می‌پذیرد. در ادامه به شرح مختصری در ارتباط با روند ثبت شعب و نمایندگی شرکت‌های خارجی، ویژگی‌ها و شرایط آن می‌پردازیم؛

 

پارامترهای ضروری درباره ثبت نمایندگی شرکت خارجی

از جمله پارامترهای ضروری آن است که درخواست مکتوب از سوی شرکت اصلی و برخی از مدارک مورد نیاز بایستی از سوی سفارت ایران مورد تایید واقع شود. علاوه بر آن ارزیابی تعداد نیروی انسانی متخصص، بودجه و یا منابع مالی نیز بایستی جهت ثبت نمایندگی از سوی شرکت اصلی مشخص شود. همانطور که از قبل به آن اشاره شد، اگر چنانچه نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی جهت ثبت شعب خود مراحل قانونی را طی نکرده باشند و فعالیت خود را بدون کسب جواز آغاز نمایند، طبق ماده قوانین اداره ثبت شرکت‌ها با مجازات مالی روبرو خواهند شد.

علاوه بر آن از ادامه فعالیت‌های شرکت جلوگیری خواهد شد. در نتیجه شرکت‌هایی که در صدد ثبت نمایندگی خود در ایران هستند بایستی سند قانونی بودن حوزه فعالیت و کاری خود را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهند تا فعالیت‌هایشان در داخل کشور قانونی باشد.

 

شرایط عمومی مرتبط با ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی

 

در قانون تجارت ثبت شرکت‌ ها آمده است که تنها شرکت‌هایی می‌توانند در ایران دارنده شعب و یا نمایندگی باشند که شرکت‌های ایرانی نیز اجازه فعالیت و ثبت شعبه را در کشور آنان داشته باشد. به عبارتی این یک فرایند و رابطه دو طرفه است که تنها در صورتی که ایران حق تاسیس و ثبت شعبه و یا  نمایندگی‌های خود را در کشور مورد نظر داشته باشد، آن کشور نیز به مراتب می‌تواند اقدامات ضروری را جهت ثبت شعبات و نمایندگی‌های خود در ایران داشته باشد.

 

شرایط عمومی جهت ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی

 

  • ارتباط دو سویه میان ایران و کشورهایی که در صدد ثبت نمایندگی خود در ایران هستند
  • ارائه خدمات پس از فروش محصولات از سوی نمایندگی‌های خارجی
  • امکان افزایش بهره وری امکانات پشتیبانی و تجهیزات در خصوص توسعه بازار اقتصادی
  • تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران
  • رعایت استانداردها و آیین نامه های مندرج در قوانین ثبت شرکت‌ها
  • دریافت جواز کسب برای ارائه خدمات و فعالیت نمایندگی‌های خارجی در داخل کشور
  • افزایش خدمات فنی و مهندسی و توسعه دانش فناوری به واسطه ثبت نمایندگی‌ها و شعب خارجی در داخل کشور
  • سرمایه گذاری‌ها و زیرساخت‌های بنیادی جهت ثبت نمایندگی و ارائه خدمات از سوی شرکت‌های خارجی در ایران اعمال شود

 

چگونگی فرایند ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی با ثبت شرکت‌های داخلی تفاوت چندانی ندارد و بایستی مراحل قانونی به همان صورت طی شود. از آنجایی که هر کشوری دارای قوانین تجارت مختص به خود می باشد، اگر چنانچه شرکت‌های خارجی در صدد ثبت نمایندگی خود در ایران برآیند، بایستی از قوانین تجارت ایران تبعیت نمایند. بدین ترتیب با توجه به آیین نامه‌ها و قوانین مندرج در اداره ثبت شرکت‌ها و ثبت شعب می‌توان نسبت به تاسیس شعبه و جواز کسب اقدامات لازم را اعمال نمود. قابل ذکر است که ارائه پرونده تکمیلی با توجه به مدارک و اسناد مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ ها الزامی است.

پس از بررسی های لازم از سوی کارشناسان ذیربط و اخذ مجوزهای ضروری جهت کسب، شرکت موفق به تاسیس شعبه خود می‌شود. ناگفته نماند که نام شعبه و یا نمایندگی بایستی عینا مانند نام شرکت اصلی باشد و از ترجمه نام و یا به اختصار نوشتن آن خودداری شود. به طور کلی با رعایت قوانین مرتبط با ثبت شعب و یا نمایندگی موسسات می‌توان در کوتاهترین زمان ممکن موفق به ثبت نمایندگی‌های خود شد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کرده و از راهنمایی و مشاوره‌های آنان بهره‌مند شوی.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نمایندگی شرکت خارجی
شرایط و مدارک لازم ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

  1. ارائه اساسنامه، تقاضانامه، درخواست مکتوب از سوی شرکت اصلی
  2. ارائه آگهی تاسیس و اختیارنامه شعب و نمایندگی‌ها
  3. ارائه مدارک و شواهد مبتنی بر اختیارات و وظایف شعب و همچنین نوع فعالیت
  4. ارائه پاسپورت در صورت انتخاب شخص حقیقی خارجی در سمت مدیر شعب
  5. ارائه اساسنامه، تقاضانامه، درخواست مکتوب از سوی شرکت اصلی
  6. ارائه آگهی تاسیس و اختیارنامه شعب و نمایندگی‌ها
  7. ارائه مدارک و شواهد مبتنی بر اختیارات و وظایف شعب و همچنین نوع فعالیت
  8. ارائه پاسپورت در صورت انتخاب شخص حقیقی خارجی در سمت مدیر شعب

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان