ثبت موسسه غیرتجاری

 

ثبت موسسه غیرتجاری
ثبت موسسه غیرتجاری

 

راهنمای ثبت موسسه غیرتجاری

 

هدف از ایجاد ثبت موسسه غیرتجاری ، ارائه خدمات و فعالیت‌هایی است که با اهداف غیر تجاری صورت می‌پذیرد که حتی اگر چنانچه اینگونه موسسات را در قالب غیر انتفاعی در نظر بگیریم، جنبه‌های خیرخواهانه را نیز در بر می‌گیرد. موسسات غیر تجاری به تمامی فعالیت‌های مرتبط با عناوین فرهنگی، هنری، علمی، خبری، آموزشی، امور خیریه و مانند اینها گفته می‌شود که اغلب در قالب‌های انجمن، بنگاه، کانون، موسسه یا آموزشگاه نام گذاری می‌شوند.

بدین ترتیب با توجه به ماده ۵۸۴ قانون تجارت، موسسات غیر تجاری اینگونه تعریف شده است که موسساتی با اهداف غیر تجاری در زمینه‌های مختلفی مانند امور علمی، ادبی، فرهنگ اسلامی، امور خیریه فعالیت دارند. علاوه بر آن در تبصره یک ماده ۵۸۴ قانون تجارت بیان شده است که تشکیلات غیر تجاری در قالب عناوینی اعم از کانون، انجمن و مانند اینها را شامل می‌شوند.

علاوه بر آن موسسات غیر تجاری، شامل مراکز آموزشی و تحقیقاتی نیز می‌شود که در حوزه مشاوره و ارائه خدمات مرتبط با اخذ ویزای دانشجویی، اعزام دانشجو به خارج، جمع آوری کمک‌های مرتبط به امور خیریه اعم از نقدی و غیر نقدی، تاسیس مراکز مراقبت از سالمندان، تاسیس پرورشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و نظایر اینها نیز می‌شود. در ادامه شرح مختصری در رابطه با چگونگی ثبت موسسه غیر تجاری، انواع آن، ویژگی‌ها و چگونگی ثبت موسسات غیر تجاری می‌دهیم؛

 

موسسه غیر تجاری چیست؛

موسسه غیر تجاری به موسساتی گفته می‌شود که مقصود از تشکیل آن اهداف غیر تجاری است که در قالب خدمات و پوشش فعالیت‌های غیر تجاری به عموم و مخاطبان عرضه می‌شود و درآمد ناشی از این فعالیت‌ها نیز میان اعضای آن تقسیم می‌شود. علاوه بر آن، این موسسات  به دو دسته موسسات انتفاعی و موسسات غیر انتفاعی را تقسیم شده که هر یک ویژگی های منحصر به خود را در بر می‌گیرد که به شرح مختصری در رابطه با هر یک می‌پردازیم؛

 

موسسه غیر تجاری انتفاعی

 

موسسات انتفاعی شامل مراکز آموزشی، موسسات فرهنگی، هنری، دفتر خبری و به طور کلی فعالیت‌های خدماتی را شامل می‌شود و سود ناشی از این فعالیت ها نیز میان اعضای هیئت موسس تقسیم می‌شود. گفتنی است که در هر حیطه از موضوعات مورد نظر که قصد شروع فعالیت خود را دارید، بایستی مجوز فعالیت را از سازمان مربوطه اخذ نمایید که در پی آن بتوانید موسسه غیر تجاری خود را در قالب موسسه انتفاعی ثبت و دریافت کنید.

 

موسسه غیر تجاری غیر انتفاعی

 

این دسته از خدمات در قالب امور خیریه، انجمن ها، صندوق‌های قرض الحسنه، مراکز فرهنگی و اسلامی به طور غیر انتفاعی عرضه شده و سود یا درآمد ناشی از اینگونه فعالیت‌ها نیز میان اعضای موسس تقسیم نمی‌شود. گفتنی است که جهت ثبت موسسه غیر تجاری در پوشش غیر انتفاعی بایستی علاوه بر اخذ مجوز فعالیت از ارگان‌های مربوطه، استعلام‌های ضروری نیز از سوی اداره کل نیروی انتظامی نیز دریافت شود و سپس بقیه پروسه‌های اداری آن جهت ثبت موسسه طی شود. از جمله مزایای ثبت اینگونه موسسات، معافیت از پرداخت مالیات است.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه غیر تجاری
راهنمای مدارک لازم برای ثبت موسسه غیر تجاری

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه غیر تجاری

 

  1. ارائه دو نسخه از تقاضانامه ثبت موسسه
  2. ارائه دو نسخه از اساسنامه موسسه
  3. ارائه دو نسخه از صورتجلسه مجمع موسسین
  4. ارائه یک نسخه کپی از مدارک شناسایی تمامی اعضای موسسه
  5. ارائه مجوز رسمی مبنی بر فعالیت موضوع موسسه
  6. ارائه فهرست اسامی اعضای هیئت مدیره موسسه به همراه مشخصات آنها

توجه داشته باشید که قبل از آنکه اقدام به ثبت موسسه غیر تجاری خود نمایید، تمامی مدارک لازم را تهیه و سپس به سامانه ثبت شرکت ها و یا اداره ثبت شرکت‌ها به صورت حضوری مراجعه نمایید که در حین انجام پروسه‌های اداری با نقص مدارک و یا عدم تایید پرونده مواجه نشوید. در صورت نیاز نیز می‌توانید از مشاوره کارشناسان مربوطه در این زمینه بهره‌مند شوید.

 

چگونگی ثبت موسسه غیر تجاری

 

انچه که در آغاز کار بایستی مورد توجه قرار گیرد آن است که این موسسات و یا شرکت‌های غیرتجاری بایستی حداقل از دو نفر تشکیل شود. از سوی دیگر حداقل سرمایه اولیه برای اینگونه شرکت‌ها یک میلیون ریال، معادل صد هزار تومان است که مبلغ ۳۵ درصد از کل سرمایه بایستی به حساب شرکت در یکی از شعب بانکی واریز شود. گفتنی است که برای اینگونه موسسات و شرکت‌ها، سرمایه اولیه نه تنها از سوی اعضای آن بلکه از سوی ارگان‌های دولتی، افراد خیر و نظایر این موارد نیز می‌تواند تامین شود.

البته با توجه به آنکه این موسسات اهداف غیر تجاری را به دنبال دارند، اگر چنانچه سرمایه از سوی شرکت‌ها و یا افراد خیر تامین شود، تنها به منظور کمک و به هدف یاری رساندن است و هیچ‌گونه اهداف اقتصادی برایشان حائز نمی‌شود. قابل ذکر است که جهت ثبت موسسات غیر تجاری در قالب موسسه انتفاعی، موسسین و افراد تشکیل دهنده آن بایستی افراد تحصیل کرده با حداقل مدرک کارشناسی باشند. برای انجام فرایند ثبت موسسه غیر تجاری بایستی با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ ها مراجعه و روند قانونی آن را طی نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان