شرایط ثبت برند ، قوانین مهم و شرایط ثبت برند قانونی در کشور ایران

شرایط ثبت برند
شرایط ثبت برند

 

شرایط ثبت برند

 

شرایط ثبت برند جزو اطلاعاتی است که در هنگام اقدام به ثبت باید به آن تسلط کامل داشته باشید. کوتاهی در این موضوع باعث می شود درخواست برند توسط کمیته اداره مالکیت معنوی تایید نشود و تاجر دچار مشکلاتی در زمینه ثبت بند شود که رفع آن ها آسان نخواهد بود.

شرایطی که دولت برای ثبت قانونی برند وضع کرده کاملا منطقی و ساده است. هر چند به علت طولانی بودن این پروسه و ریزه کاری های موجود، افراد غیر متخصص گاهی اشتباه می کنند. اما با کمک افرادی که قبلا در این زمینه فعالیت داشته اند، به راحتی می توانید نتیجه دلخواه خود را به دست آورید.

 

معرفی شرایط ثبت برند

 

  1. نخستین چیزی که در این باره باید در ذهن داشته باشید این است که شما مجبور نیستید برند خود را ثبت کنید مگر جزو استثناعاتی باشد که دولت آن ها را مشخص کرده است. اما با وجود اینکه از نظر قانونی این کار حتمی و واجب نیست ولی شرایط اجتماعی و تجاری باعث می شود تا هر تاجر قبل از شروع فعالیت های تجاری برند خودش را ایجاد کند و مطمئن شود که تمام حقوق برند متعلق به خودش است.
  2. نکته: در اجتماع بازاری همیشه افراد سودجو وجود دارند که منتظر سوء استفاده از تجارت دیگران هستند به همین دلیل اولویت اول کارهای تجاری همیشه ثبت برند و حفاظت از حقوق قانونی آن است.
  3. دومین مورد از شرایط ثبت برند که باید در ذهن خود داشته باشید این است که برند ثبت شده به طور دائمی در اختیار تاجر نخواهد بود و بعد از گذشت ده سال باید تمدید شود یا دوباره بعد از مدتی به ثبت برسد.
  4. برند را می توانید به فرد یا اشخاص دیگری واگذار کنید.
  5. فقط در صورتی می توانید شعبه های برند خود را به افراد دیگر واگذار کنید که آن را در اداره مالکیت معنوی ثبت کرده باشید.
  6. وقتی برند را ثبت کردید نمی توانید در آن تغییری ایجاد کنید مگر اینکه به صورت قانونی اقدام به این کار کرده و تمام مراحل آن را طی کنید.

 

قوانین مهم و شرایط ثبت برند قانونی در کشور ایران

 

  • برندی که یک تاجر اقدام به ثبت آن می کند، نباید مثل برند دیگری باشد. در واقع اگر تشابهی بین دو برند وجود داشته باشد، باید کمتر از پنجاه درصد باشد و اگر دو برند به نحوی تشابه بالایی داشته باشند و با هم اشتباه گرفته شوند، برند دوم نمی تواند ثبت شود.
  • اسامی تشکیلات و بنیادهای مشهور و دولتی با وجود اینکه برند نیستند نمی توانند به عنوان یک برند انتخاب شوند.
  • علامت ها و نوشته های مشهور مثل شعارهای مشهور کشور یا پرچم های آن هم جزو انتخاب های موجود نیستند.
  • همینطور شرایط ثبت برند و قوانین آن بیان می کنند که اگر برند انتخابی تاجر به طریقی به فرهنگ و اخلاق اجتماعی مردم ایران توهین کند و باعث توهین به آن ها شود، صلاحیت خود را از دست می دهد.
  • برند باید احترام مسائل دینی عمده مردم ایران را نیز نگه دارد و تحت هیچ شرایطی توهینی به مذهب آن ها وارد نکند.
  • در مرحله بعد باید اسامی که یک کلمه عمومی محسوب می شوند را از لیست خود خط بزنید. مثلا استفاده از کلمه حوله به عنوان برند تولید حوله کاملا بی معنی است و در همان مرحله اول با عدم تایید کارشناس روبه رو خواهد شد.

 

قوانین مهم و شرایط ثبت برند قانونی در کشور ایران
قوانین مهم و شرایط ثبت برند قانونی در کشور ایران

 

بارگذاری کامل اسناد برند از شرایط ثبت برند است.

زمانی که برای ثبت درخواست خود وارد سایت اداره مالکیت معنوی می شوید از شما مدارکی می خواهد که باید به طور کامل فرستاده شوند و هر گونه اهمال در بارگذاری این مدارک می تواند ثبت برند را با مشکل مواجه کند.

این مدارک با ثبت اظهارنامه شروع می شوند و در ادامه از شما اسناد شناسایی و دیگر مدارک مهم را درخواست می کند و شما در صورتی می توانید به مرحله بعد ثبت برند بروید که این اسناد را کامل کرده باشید.

شرایط ثبت برند ساده و در عین حال حیاتی و مهم هستند. شرکت الی ثبت از تمام متقاضیان ثبت برند دعوت می کند تا برای ثبت کردن برند خود با این شرکت همکاری کرده و موفقیت در ثبت برند خود را تضمین کنند. ما سایت خود را در حوزه کارهای حقوقی ثبت شرکت، برند و لوگو ایجاد کرده و در آن توضیحات مهم را ارائه کردیم. در این سایت به آدرس اخذ رتبه الی ثبت سعی کردیم تا به سوالات پر تکرار حقوقی در این موارد پاسخ بدهیم اما هنوز بهتر است برای اقدام دقیق به ثبت برند با ما تماس بگیرید. شما می توانید از مشاوران ما بخواهید تا شما را در طول راهتان هدایت کنند یا کار خود را به متخصصان ما بسپارید و بعد برند ثبت شده خود را بعد از آماده شدن به دست آورید.

 

یکی از شرایط ثبت برند پرداخت کامل هزینه های این کار است.

مخارجی که در طی مسیر ثبت برند با آن مواجه می شوید در چندین گروه رده بندی می شوند اما شاید بزرگترین هزینه ای که می پردازید مالی نباشد. این پروسه حداقل دو ماه ادامه پیدا می کند و صبر شما را تست می کند. ناگفته نماند که در صورت بروز هر نوع مشکلی در این مراحل، این زمان بسیار طولانی تر خواهد بود و همین شرایط اهمیت درست انجام دادن مراحل ثبت برند را چندین برابر می کند.

شرایط مالی که تاجر برای ثبت برند با آن روبه رو می شود شامل تعرفه ثبت برند می باشد. همانطور که قبل از مرحله کارشناسی برای ارسال اظهارنامه باید مبلغی را بپردازید، ثبت برند ایجاب می کند که بعد از کارشناسی شدن برند نیز مبلغی به عنوان تعرفه ثبت برند پرداخت شود.

همینطور آماده سازی مدارک لازم نیز، مخارجی ایجاد می کند. علاوه بر این تاجر موظف خواهد بود که دو بار در روزنامه رسمی برای برند خود آگهی ایجاد کند که لازم است هزینه هایی برای آن بپردازد. البته هزینه های برند ثبت کردن می تواند از این نیز بیشتر شود و در صورت بروز مشکلات حقوقی قبل از ثبت کامل برند، تاجر باید هزینه رسیدگی کردن به این مشکلات حقوقی را هم بپردازد.

در نهایت تمدید برند نیز جزو شرایط ثبت برند محاسبه شده و هزینه های خاص خود را طلب می کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان