صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری
صندوق سرمایه گذاری

 

شرایط و مدارک صندوق سرمایه گذاری

 

صندوق‌های سرمایه گذاری در دو دهه اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. به طور معمول اغلب افراد برای پس انداز سرمایه خود به بانک مراجعه می‌کنند که می‌تواند به دلیل عدم وقت کافی و یا عدم اطلاعات درباره مزایای سرمایه گذاری‌های نوین باشد. بدین ترتیب فرصت‌های سرمایه گذاری را به راحتی از دست می‌دهند. صندوق سرمایه گذاری یکی از ابزارهای نوین و کاربردی برای ایجاد موقعیت‌های مناسب سرمایه گذاری مانند بازار بورس است.

با بهره‌مندی از صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذار قادر به دستیابی نتیجه‌های بالاتر از میزان سود بانکی خواهد بود. صندوق سرمایه گذاری را می‌توان مجموعه‌ای از اوراق مشارکت و سهام دانست که از طریق آن می‌توان به سود قابل توجهی رسید. در ادامه به توضیح بیشتری در ارتباط با ویژگی‌های صندوق سرمایه گذاری، مزایا و انواع آن می‌پردازیم؛

 

صندوق‌های سرمایه گذاری چه فوایدی دارد؟

 

از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری می توان به نحوه مدیریت و کنترل دارایی‌ها، ریسک کمتر در سرمایه گذاری، نظارت و بازرسی از سوی نهادهای ذیربط بر صندوق‌های سرمایه گذاری، امکان نقدینگی سرمایه، امکان سرمایه گذاری با سرمایه‌های خرد و نظایر اینها اشاره کرد که در ادامه هر یک را به طور خلاصه شرح می‌دهیم؛

مدیریت و کنترل دارایی‌ها

از جمله فواید بهره‌مندی از صندوق های سرمایه گذاری، مدیریت بر دارایی‌ها از سوی سرمایه گذار می‌باشد. از آنجایی که اغلب سرمایه گذاران به صورت انفرادی، زمان و یا اطلاعات کافی در حیطه امور مرتبط با سرمایه گذاری را ندارند، با استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند توانمندی‌های خود را در امور مدیریت حرفه ای بر امور مالی و سرمایه گذاری بسنجند. گفتنی است که صندوق‌ها شامل مدیران سرمایه گذاری هستند که همواره در جستجوی عملکردهای ممتاز، سرمایه گذاری در وقت مناسب و تحلیل امور مالی هستند.

ریسک کمتر در سرمایه گذاری

با توجه به قوانین مندرج در سازمان بورس، تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری مستلزم مجموعه‌ای از دارایی‌های نقدی و اوراق بهادار می‌باشند. سهمی از این دارایی‌ها شامل درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت است که کاهش ریسک سرمایه گذاری در آنها کاملا مشهود است. به طور کلی با بهره‌مندی از سبد دارایی‌ها که به آن متنوع سازی دارایی‌ها نیز می‌گویند، ریسک بسیار پایینی را برای سرمایه گذاری در بر می‌گیرد که سرمایه گذار می‌توان با پرداخت مبلغی از این سبد دارایی برخوردار شود و خطر سرمایه گذاری خود را در بازار بورس به حداقل برساند.

نظارت و بازرسی از سوی نهادهای ذیربط

از دیگر فواید بهره‌مندی از صندوق‌های سرمایه گذاری، نظارت و بازرسی سه نهاد اصلی از جمله سازمان بورس، متولی و حسابرس بر عملکردهای صندوق ها است که به وضوح تمامی فرایندهای آن شفاف سازی می‌شود.

امکان نقدینگی

با استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری این امکان برای سرمایه گذار فراهم می‌شود که بتواند به راحتی سرمایه خود را نقد کند و یا حتی به فروش بگذارد. این فرایند از سوی ضامن نقد شوندگی صندوق اعمال می‌شود. در واقع هر زمان که سرمایه گذار در صدد نقدینگی سرمایه خود برآید، این فرایند از سوی ضامن نقد شوندگی اعمال می‌شود.

امکان سرمایه گذاری با سرمایه‌های خرد

از آنجایی که صندوق‌های سرمایه گذاری با به اشتراک دراوردن سرمایه‌های خورد اعمال می‌شود، بدین ترتیب امکان بهره‌مندی از فواید یک مجموعه سرمایه گذاری برای دارندگان آن به وجود می‌آید. اگر چنانچه با یک میلیون تومان قادر به سرمایه گذاری نیستید، از طریق صندوق‌های سرمایه و حجم بالای سرمایه این فرصت برایتان به وجود می‌آید.

 

شرایط و مدارک صندوق سرمایه گذاری
شرایط و مدارک صندوق سرمایه گذاری

 

انواع گوناگون صندوق‌های سرمایه گذاری

 

  • صندوق سرمایه گذاری در قالب درآمد ثابت

سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها، دارایی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد را شامل می‌شود که به صورت سپرده بانکی، اوراق مشارکت، اوراق بهادار و مانند اینها با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود. مابقی سرمایه نیز به اختیار مدیر صندوق در بازار بورس به کار برده می‌شود. همانطور که از قبل به آن اشاره شد، این نوع صندوق‌ها مناسب برای متقاضیانی است که به دنبال ریسک بسیار پایین در امور سرمایه گذاری هستند، می‌باشد.

  • صندوق سرمایه گذاری در قالب سهام

در این نوع صندوق‌ها ۷۰ درصد از دارایی سرمایه گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌ها نیز به اختیار مدیر صندوق در امور مرتبط با سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی، اوراق بهادار به صورت درآمد ثابت سرمایه گذاری و به کار برده می‌شود. از آنجایی که بخش اعظمی از سرمایه در این نوع صندوق‌ها در بازار بورس صرف می‌شود، تضمینی برای در نظر گرفتن حداقل سود را ندارند. قابل ذکر است که سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها مناسب متقاضیانی است که در صدد سرمایه گذاری در بورس هستند.

  • صندوق سرمایه گذاری به صورت مختلط

سرمایه گذاری در این صندوق‌ها بدین صورت است که ۶۰ درصد از سرمایه در سهام سرمایه گذاری می‌شود و مابقی آن یعنی ۴۰ درصد از سرمایه در اوراق با درآمد ثابت، مانند اوراق مشارکت و یا سپرده‌های بانکی سرمایه گذاری می‌شود. در نتیجه می توان اینطور عنوان کرد که سطح ریسک این نوع صندوق حد واسط میان صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام است. بدین ترتیب استفاده از این نوع صندوق برای متقاضیانی با حد ریسک متوسط پیشنهاد می‌شود.

  • صندوق سرمایه گذاری با امکان معامله

سرمایه گذاری در اوراق بهادار و یا دارایی‌های فیزیکی مختص به این نوع صندوق سرمایه گذاری است. از جمله ویژگی‌های این صندوق را می‌توان به داد و ستد واحدهای سرمایه گذاری اشاره کرد. صندوق‌های معامله می‌توانند از سه صندوق سرمایه گذاری که قبل از این عنوان کردیم، انتخاب شوند. گفتنی است که معاملات در این صندوق‌ها در قالب معاملات سهام عادی انجام می‌شود.

همچنین میتوانید جهت مشاوره تخصصی در مورد ثبت شرکت با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان