ظرفیت مجاز پیمانکاری

 

ظرفیت مجاز پیمانکاری
ظرفیت مجاز پیمانکاری

 

منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست ؟

 

ظرفیت مجاز پیمانکاری به حداکثر اقداماتی که هر یک از پیمانکاران می توانند در طول یکسال انجام دهند می گویند. اقدامات پیمانکاران باید از نظر ارزش ریالی و از نظر تعداد مشخص شود. مفهوم ظرفیت مجاز که برای پیمانکاران دریافت می‌ شود مشخص کننده تعداد پروژه ها و طرح هایی می باشد که پیمانکاران در تخصص های متفاوت انجام می دهند. هر سال سازمان معاونت ریاست ‌جمهوری قوانین مشخصی را برای مقدار مجاز قرارداد پیمانکاران تدوین می ‌کند. هر یک از مناقصه گزارها و پیمانکاران قادر هستند که با مراجعه به وب سایت ساجات آخرین تغییراتی که مربوط به شرکت می باشد را ابلاغ نمایند. اگر در این زمینه ابلاغیه جدیدی وارد سامانه نشود ظرفیت مجازی که مربوط به پیمانکاری است بر اساس آخرین ابلاغیه تعیین می گردد.

 

عوامل مهم برای تعیین ظرفیت پیمانکاری

 

عوامل زیادی روی ظرفیت مجاز پروژه پیمانکاری نقش دارند. طبق آخرین ابلاغیه ای که مربوط به سازمان معاونت ریاست جمهوری است باید بدانید که رشته پیمانکاری از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار برای ظرفیت مجاز قرارداد می باشد. به همین دلیل به هر یک از پیمانکارانی که در رشته های متفاوت فعالیت می‌ کنند ضریب حداکثر مقدار و مبلغ تعلق می گیرد. رشته های صنعت و معدن، راه و ترابری، نفت و گاز، ارتباطات، ابنیه و ساختمان، مرمت آثار باستانی، تاسیسات و تجهیزات، نیرو، کاوش های زمینی و …. به عنوان رشته ‌های مهم قرارداد پیمانکاری هستند.

شما باید به حداکثر ظرفیت و مبلغ برای رشته های متفاوت را بشناسید و سپس برای ظرفیت پیمانکاران مجاز اقدام نمایید. یکی دیگر از عواملی که روی گنجایش مجاز قرارداد پیمانکاری تاثیردارد رتبه پیمانکار می‌ باشد. اخذ رتبه پیمانکار برای انجام دادن فعالیت های پیمانکاری انجام می شود که برای تعیین کردن صلاحیت آنها ضروری است. هر یک از پیمانکارانی که می خواهند پروژه های خاصی را انجام دهند باید منابع مالی شان مشخص گردد. پروژه اجرایی آنها در خارج و داخل کشور نیازمند تامین مالی است.

به همین دلیل باید به تسهیلات دولتی و همچنین تضمین مالی آنها دقت شود. پیمانکارانی که برای ظرفیت پیمانکاری اقدام می‌نمایند رتبه بندی شرکت در ۵ گرید جای می گیرد آن دسته از پیمانکارانی که رتبه ۱ را دریافت کرده ‌اند بیشترین ظرفیت و توان را به خود اختصاص داده اند. هرچه که گرید و رتبه پیمانکار بالاتر باشد مقدار مجاز قرارداد پیمانکاری بیشتر می ‌شود. تعداد و ضریب کار مجاز هر یک از رتبه ها مشخص شده است.

 

شرایط تاثیرگذار تعیین ظرفیت مجاز پیمانکاری در رشته ها
شرایط تاثیرگذار تعیین ظرفیت مجاز پیمانکاری در رشته ها

 

نکاتی در مورد ظرفیت مجاز پیمانکاری

 

 نکات مهمی در مورد ظرفیت مجاز پیمانکاری وجود دارد که هر یک از این نکات را باید به خوبی بشناسید. با شناخت این نکات می‌توانید برای تعیین کردن مقدار مجاز قرارداد پیمانکاران اقدام نمایید. برخی از اصلی‌ ترین و مهم ‌ترین نکات ظرفیت مجاز انواع قرارداد پیمانکاری عبارت است از :

 

  1. شناخت شاخص هایی که صلاحیت پیمانکاران را تعیین می کند

 یکی از مهمترین نکات برای تعیین ظرفیت مجاز قرارداد پیمانکاری این است که شاخص‌ های تشخیص دادن صلاحیت پیمانکاران را بشناسید. رشته های متفاوت مانند راه و ترابری، تاسیسات و تجهیزات، آب، نفت و گاز، مرمت آثار باستانی و … به عنوان مهمترین رشته های پیمانکاری شناخته می‌ شوند. شاخص های تشخیص صلاحیت هر یک از این رشته ها را باید بررسی کنید و در مورد نیازهای آنها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. امور پیمانکاران و مشاوران برنامه ریزی دقیقی برای شاخص های صلاحیت است که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

 

  1. تعیین کردن حداقل مبلغ کار شاخص

یکی دیگر از نکاتی که برای ظرفیت مجاز پروژه پیمانکاری اهمیت زیادی دارد این است که حداقل مبلغ کار شاخص را تعیین کنید. مبلغ باید به صورت میلیون ریال نشان داده شود. امتیاز کارهایی که انجام شده است را باید وارد نمایید. ضریب حداکثر مبلغی که برای ارزشیابی پیمانکاران نشان داده می شود باید ارائه گردد. هر یک از پیمانکارانی که واجد شرایط اخذ گواهی هستند باید نامه صلاحیت پیمانکاری را تحویل دهند. در این صورت می توانند مقدار مجاز برای رشته های پیمانکاران را دریافت نمایند.

  1. دریافت گواهینامه برای تعیین صلاحیت پیمانکاری

 از دیگر نکاتی که زمان تعیین مقدار مجاز قرارداد پیمانکاری اهمیت زیادی دارد دریافت گواهینامه برای صلاحیت پیمانکاری می باشد. شما اگر در هر یک از رشته های صنعت و معدن، نفت گاز، راه و ترابری، تجهیزات و تاسیسات، کشاورزی، ابنیه و ساختمان و …. فعالیت می کنید باید صلاحیت پیمانکاری آنها را دریافت نمایید. شرکت کردن در تمامی مناقصه های عمومی و دولتی در حد محدود الزامی می باشد. اگر ثبت شرکت نکنید نمی توانید در مناقصه هایی که دولتی و عمومی هستند شرکت کنید. به همین دلیل پیمانکارانی که می خواهند گواهینامه مورد نیاز را دریافت کنند باید در سامانه ساجات ثبت نام شان را انجام دهند. با ثبت نام در این وب سایت می توانند برای اخذ گواهینامه اقدامات لازم را انجام دهند و مجوز ظرفیت پیمانکاری را دریافت نمایند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان