مالکیت معنوی ثبت برند + راهنمای شرایط مالکیت معنوی برند

 

مالکیت معنوی ثبت برند
مالکیت معنوی ثبت برند

 

مالکیت معنوی ثبت برند چگونه تعریف می شود؟

 

مالکیت معنوی ثبت برند در واقع یک قرارداد بین دولت و جامعه ایرانی است که در آن دولت اقدام به حمایت ایده های تجلی یافته می کند. به این گونه که فردی که برای تجارت تحت نام مشخصی شروع به فعالیت می کند و این نام را در اداره مالکیت معنوی ثبت می کند، می تواند در آینده اطمینان کامل داشته باشد که دولت و قانون از او در برابر افراد غاصبی که قصد سوء استفاده از برند او دارند، حمایت می کند.

در واقع نه تنها ایده و فکر او( جنبه معنوی برند) حمایت می شود بلکه در طی این قرارداد از برند در برابر همه افراد فرصت طلب محافظت می شود و در نتیجه جنبه مالی آن نیز حفظ می شود. هر چند این قرارداد مالکیت معنوی برای مدت محدودی بوده و بعد از گذشتن زمان آن، دو حالت وجود دارد. یا شخص صاحب برند تصمیم به تمدید کردن قرارداد مالکیت معنوی برند می گیرد یعنی انجام مراحل تمدید ثبت برند و یا اگر به هر علتی چنین اقدامی نکند، برای عموم مردم امکان پذیر خواهد بود که برند و حقوق مالی و فکری آن را به دست آورند.

 

مالکیت معنوی ثبت برند به چند طریق انجام می شود؟

 

در واقع برند برای هر نوع کالای تجاری استفاده می شود و این یعنی اگر فردی ایده اختراع کالایی و ساخت آن را برای اولین بار ارائه کرده باشد و یا تصمیم به تجارت کالایی عمومی مثل مواد غذایی بگیرد، در هر صورت از این حقوق بهره مند می شود. پس مالکیت معنوی برای ثبت کردن یک برند در حوزه مالکیت صنعتی می گیرد که به حمایت از تاجران و حقوق آن ها مثل اسم و علامت تجاری و غیره می پردازد و به علت افزایش روز افزون این مسئله، برخورد قانون با افرادی که این قانون را زیر پا می گذارند کاملا جدی است و کمک زیادی به صاحب برند خواهد شد.

 

مالکیت معنوی ثبت برند چه قوانینی را ترویج می کند؟

 

در تعریف مالکیت معنوی تاکید زیادی به حمایت تاجران و حقوق آن ها می شود ولی توضیح دقیقی در مورد اینکه این اتفاق دقیقا چطور رخ خواد داد گفته نمی شود. در این قسمت قوانین مهمی که مرتبط با مالکیت معنوی هستند را به ترتیب بیان کرده و دلیل اهمیت آن را توضیح می دهیم.

  1. قانون حمایتی که تمام مخترعان و تاجران و حتی هنرمندان را دربر می گیرد و تضمین می کند که اگر هرکسی به هر نحوی تصمیم به استفاده از این ایده ها داشته باشد در حالی که رضایت صاحب برند را کسب نکرده، از طرف قانون پیگیری شده و مجبور به پاسخگویی در برابر قانون خواهد بود.
  2. قانون هایی که به فرد اجازه تجارت برند خود در تمام سطح کشور می دهد و سود زیادی را نصیب دارنده برند می کند.
  3. قوانین مالکیت معنوی ثبت برند در سطح جهانی هم وجود دارد و در صورتی که دارنده برند اقدام به عضویت کند، می تواند تجارت جهانی خود را آغاز کند.
  4. مالکیت معنوی برندها و تجارت هایی که صرفا در دنیای الکترونیکی اتفاق می افتد را هم حمایت می کند.

در سطح کشور لایحه های زیادی برای حمایت از قانون مالکیت معنوی تایید شده و ایران موافقتنامه های زیادی را برای حمایت از برندهای خود در سطح جهانی انجام داده که باعث می شود تاجر یا مخترع بتواند به سادگی برای ثبت کردن برند خود اقدام کند.

 

مزایا و معایب مالکیت معنوی ثبت برند
مزایا و معایب مالکیت معنوی برند

 

مالکیت معنوی ثبت برند باعث ایجاد چه مزایا و معایبی می شود؟

 

هر چند نمی توان گفت که مالکیت معنوی یک موضوع بی نقص در دنیای تجارت می باشد اما مزایای زیادی که ایجاد می کند، باعث ترغیب همه افراد به ثبت کردن برندهای دلخواهشان می شود.

مزایا:

  • اولین و مهم ترین مزیت در مالکیت معنوی این است که به افراد و تاجران مختلف جرات اقدام و گسترش کار خود را می دهد که باعث پیشرفت اقتصاد کشور و در نتیجه سطح رفاه زندگی می شود.
  • برند می تواند خود را کامل به عموم مردم بشناساند.
  • مالکیت معنوی ثبت برند می تواند باعث شود که هر تاجر رقبای خود در این حوزه و کیفیت محصول آن ها را بشناسد.

عیب اصلی این نوع مالکیت این است که به دارنده برند اجازه می دهد قیمت های آن را تا هر مقدار دلخواه بالا ببرد و به نوعی باعث افزایش گرانی در جامعه شود. البته عرف جامعه بازاری در قیمت گذاری یک محصول از افزایش بی حد قیمت ها جلوگیری می کند چون افزایش قیمت بی رویه یک برند خاص، آن را در برابر رقیبان بی ارزش می کند.

ثبت شرکت الی ثبت دارای سایتی به همین نام و با آدرس اینترنتی elisabt.com می باشد و در این سایت به توضیح مراحل ثبت برند و حقوق معنوی آن پرداخته است. ما از شما می خواهیم تا در صورت علاقمندی به آشنایی بیشتر با موضوع ثبت برند ، به این سایت مراجعه کنید و در صورتی سوالات بیشتری داشته باشید می توانید از مشاوران ما بخواهید تا آن را برای شما بیشتر توضیح دهند.

همینطور حقوقدانان مجموعه الی ثبت قادر به طی کردن مراحل ثبت برند از طرف شما هستند و شما می توانید برای انجام راحت تر کار، با حقوقدانان الی ثبت همکاری کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان