مراحل ثبت برند ، راهنمای شرایط ثبت برند تجاری به چه ترتیبی انجام می شود

 

مراحل ثبت برند
مراحل ثبت برند

 

مراحل ثبت برند

 

مراحل ثبت برند اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل هر تاجر موظف است قبل از اقدام به ثبت، تحقیقات کاملی در این باره داشته و در نهایت تصمیم بگیرد که انجام این کار به تنهایی بهتر است یا با کمک متخصصان این رشته بعد را ثبت شرکت کار خود را پیش ببرد.

 

مراحل ثبت برند به چه ترتیبی انجام می شود

 

  1. ثبت برند با انتخاب اسم شایسته برای آن شروع می شود. شما اسم مورد نظر خود را انتخاب کرده و مناسب بودن یا نبودن آن را از طریق قوانین چک می کنید. نکات هایلایت در انتخاب اسم برند به شرح زیر است:
  • اگر اسم برند خود را به نحوی انتخاب کنید که اکثر افراد آن را با اسم برند دیگری اشتباه بگیرند( شباهت زیادی داشته باشند)، برند شما پذیرفته نخواهد نشد.
  • کلمه هایی که در معنای عام به کار برده می شود و به تعداد زیادی کالا نسبت داده می شود را نمی توان به عنوان اسم برند انتخاب کرد. مثلا شما نمی تواند اسم برند یک کارخانه کفش را کفش بگذارید. کفش یک کلمه عمومی است و در مراحل ثبت برند رد می شود.
  • اسمی که شبیه یک اسم مشهور دیگر باشد. حتی اگر اسم دیگر سازمان یا مکان مشهوری باشد و ربطی به برندها نداشته باشد. مثلا هلال احمر برند نیست ولی نمی توانید چنین اسمی را برای یک برند انتخاب کنید.
  • اسمی که انتخاب می کنید باید به دیدگاه ها و باورهای مردم کشور و دین آن ها احترام بگذارد و کلمات زشت استفاده نشود.
  1. بعد از اطمینان از اینکه اسم مناسبی انتخاب شده، در مرحله بعد باید با پیگیری آن از طریق سایت مالکیت معنوی، باید مطمئن شوید که تکراری نباشد.
  2. استعلام اسم برند انتخابی فرد یکی از حیاتی ترین مراحل برند است و اگر این گام مهم انجام نشود، احتمال بالایی وجود خواهد داشت که متقاضی مجبور به تکرار تمام مراحل بالا شود.
  3. در مرحله بعدی باید تمامی اسنادی که برای درخواست ثبت لازم است را گردآوری کنید. حتی نبود یکی از این مدارک باعث لغو درخواست ثبت برند و دوباره کاری خواهد شد.
  4. بعد از ورود به سایت مالکیت معنوی فرم های لازم را پر کنید و اسناد را آپلود کنید.
  5. در این قسمت لازم است یک آگهی درباره برند انتخابی شما در روزنامه چاپ شود تا در صورتی که کسی ادعای حقوقی در این باره داشت مشخص شود. مراحل ثبت برند شامل دو بار چاپ آگهی در روزنامه می شود که در قسمت های بعدی درباره بار دوم توضیح خواهیم داد.
  6. در گام ششم کارشناس درخواست متقاضی در مورد برند جدید را بررسی می کند و اگر مغایرتی با قوانین نداشته باشد، آن را تایید می کند.
  7. گام نهایی تنظیم یک آگهی دیگر می باشد. آگهی دوم را در روزنامه رسمی منتشر کرده و مدتی برای هر نوع ادعای حقوقی منتظر خواهید بود. در صورتی که با ادعای حقوقی روبه رو شوید، یک مرحله دیگر اضافه می شود که باید به این ادعا رسیدگی شود.

در آخر و بعد از طی کردن تمام مراحل برند، شما می توانید برند خود و تمام حقوق قانونی آن را برای ده سال در اختیار داشته باشید و بعد از آن به مرحله تمدید آن می رسید.

 

چرا عدم رعایت ترتیب در مراحل ثبت برند یک مشکل جدی حقوقی دیده می شود

ما می دانیم که ثبت برند در سریع ترین زمان ممکن، دو ماه تا تایید فاصله دارد. این زمان گاهی بیشتر شده و تا چندین ماه طول می کشد. در این بین هزینه هایی متعددی وجود خواهد داشت که متقاضی باید تمامی آن ها را بپردازد.

در این بین جابه جایی مراحل و یا انجام ندادن یک مرحله باعث رد شدن اسم انتخابی شده و متقاضی باید چندین ماه دیگر را برای طی کردن درست مراحل بگذراند. این موضوع حساسیت زیادی را مراحل ثبت وارد می کند و به همین دلیل به تاجران نصیحت می شود که اگر تصمیم دارند شخصا این مراحل را طی کنند حتما با متخصص حقوقی مشورت داشته و در طی انجام کار، ارتباط خود را با متخصص قطع نکنند. اما بیشتر از آن توصیه می شود که مراحل ثبت برند را به شرکت حقوقی متخصص بسپارید تا از انجام صحیح آن مطمئن شوید.

شرکت الی ثبت به آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ سال های زیادی را صرف انجام کارهای حقوقی ثبت برند کرده و شما می توانید با سپردن کارهای ثبت برند به ما، از انجام صحیح آن مطمئن باشید و نتیجه را در کمترین زمان به دست آورید.

سوال مهمی که درباره مراحل ثبت کردن یک برند وجود دارد این است که اگر برند ما رد شود، هیچ راهی جز طی کردن دوباره این مراحل وجود ندارد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که بله راهی وجود دارد. شما می توانید در این باره اعتراض کنید ولی اعتراض به رد صلاحیت برند نسبت به طی کردن دوباره مراحل ثبت برند سخت تر و طولانی تر است و احتمال خیلی کمی هم وجود دارد که بتوانید بعد از اعتراض تایید اعضای کمیسیون را به دست آورید. بنابراین در صورت اشتباه بهتر است دوباره مراحل ثبت را از اول طی کنید.

 

مراحل ثبت کردن یک برند چقدر زمان لازم دارد؟
مراحل ثبت کردن یک برند چقدر زمان لازم دارد؟

 

مراحل ثبت کردن یک برند چقدر زمان لازم دارد؟

 

بعد از ثبت کردن درخواست در سایت مالکیت معنوی، کارشناسان این اداره باید برند شما را تایید کنند. این مرحله حداقل یک ماه زمان نیاز دارد و قبل از آن امکان تایید برند وجود ندارد و علاوه بر این باید دو بار آگهی های مرتبط با ثبت برند در روزنامه چاپ شود که برای طی این دو مرحله نیز حدود یک ماه زمان صرف می شود و مراحل ثبت برند در کمترین حالت دو ماه طول خواهد کشید. این مدت زمان در صورتی است که هیچ مشکل قانونی رخ ندهد.

اگر بعد از چاپ آگهی در مورد برند، فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به برند شما ادعای حقوقی داشته باشد، کمیسیون اداره مالکیت معنوی باید به این مورد رسیدگی کند که زمان و هزینه های بیشتری را طلب می کند.

 

چرا سپری کردن مراحل ثبت طالب چنین زمان طولانی است؟

اداره مالکیت معنوی دارای یک شعبه در شهر تهران است و وظیفه بررسی درخواست های تاجران و مخترعان کل کشور را بر عهده دارد در نتیجه زمان زیادی برای بررسی کردن مراحل ثبت برندها نیاز دارد.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان